שתף קטע נבחר

פסטיבל קאן: מהריביירה לפרמיירה

אז מה היה לנו עד קאן? יוצרות נועזות ופרובוקטיביות ויפהפיה נמה מעוררת, בראנג'לינה במסע עסקים לריביירה הצרפתית והרבה נוסטלגיה. על כולם מפקח כבוד השופט רוברט דה נירו. תמונת מצב מפסטיבל קאן

פסטיבל הקולנוע בריביירה הצרפתית בעיצומו, ובין שלל הנושאים של הסרטים השנה, ניתן למצוא בין היתר נוכחות נשית קולנועית חזקה, לפני ומאחורי המצלמה.  

 

 

סרט הביכורים של הסופרת האוסטרלית ג'וליה לי "Sleeping Beauty", בכיכובה של אמילי בראונינג, הופק על ידי ג'יין קמפיון זוכת האוסקר וכבר נרכש להפצה למרות, ואולי בעצם בגלל תוכנו הפרובוקטיבי. הפעם, בראונינג שכבר כמעט התערטלה ב"סאקר פאנץ'" מתערטלת עד הסוף, כסטודנטית נזקקת שמדרדרת לעולם של תשוקות אפלות.


בראונינג וג'וליה לי. לנשים מותר

 

היא הופכת לנערה עובדת בשירותם של גברים מזדקנים, בודדים ואומללים לרוב, שנהנים לראותה מתפשטת מולם, נוגעים בה פה ושם, אבל לא מורשים לקיים עימה יחסי מין מלאים. מי שחיפש תוכן קולנועי שערורייתי בקאן, ימצא אותו כאן, למרות שבניגוד לתגובות הזועמות שעורר זאק סניידר עם ניצולה של בראונינג כבייבי-דול ב"סאקר פאנץ'", היפהפיה הנמה כאן היא פרי יצירת נשים.

 

צפו בטריילר של "Sleeping Beauty"

 

ב"Polisse" של השחקנית והבמאית הצרפתית, מאיוון לה בסקו, שגם משחקת בסרט, בולט הנושא המטריד של פדופיליה, שחוזר בסרטים נוספים בפסטיבל. הסרט מבוסס על סיפורים אמיתיים ומציג תמונת מצב מדאיגה לגבי ניצול מיני של ילדים. מאיוון מגלמת צלמת שמצטרפת ליחידת משטרה המתמחה בפשעים מסוג זה, וחווה את הלחץ בו נתונים הבלשים, מתוך ההתמודדות היומיומית עם הזוועות שעבודתם מזמנת להם.  

 

מאיוון נלחמת בפדופיליה ב"Polisse"

 

גם הסרט"We Need to Talk About Kevin" בבימויה של לין רמזי הסקוטית ובכיכובה של טילדה סווינטון, עוסק בנושא לא פשוט, מאלו שבאי הפסטיבל אוהבים לאהוב. הסרט המבוסס על רב המכר של ליונל שיבר, עוקב אחר מערכת היחסים של אם (סווינטון) עם בנה בעל האישיות הפסיכותית (המגולם על ידי שלושה שחקנים שונים) - מימיו כפעוט עד מעורבותו בטבח בבית ספר.

 

רמזי חוזרת לראשונה מאז 2002 ורוצה לדבר על קווין

 

עוד יוצרת מרשימה היא נאדין לבאקי הלבנונית, שביימה, כתבה ומשחקת בסרטה "Where Do We Go Now?" שיוקרן היום בתחרות "מבט מסוים". סרטה של לבאקי מספר על מספר נשים, נוצריות ומוסלמיות, שעושות כל שביכולתן כדי למנוע מהגברים שבחייהן מלצאת למלחמה. כדי להשיג את מטרתן הן משתמשות בשלל תחבולות מלאות הומור, למרות ליבו הקשה של הנושא.

 

אנשים יפים באמצע הדרך

גם הבמאית הטרייה אנג'לינה ג'ולי הגיעה לפסטיבל, וסרטה שצולם בבוסניה נרכש להפצה וגם גילה לעולם את שמו:"In The Land of Blood and Honey". ג'ולי לא משחקת בסרט, שעורר לא מעט מהומה במהלך צילומיו אצל ארגוני נשים בוסניים, שטענו שהסרט פוגעני ומציג שבוית מלחמה המתאהבת באנס שלה.


ג'ולי משתעשעת עם קונג פו פנדה, ג'ק בלאק ודסטין הופמן

 

ג'ולי נאבקה כדי להפריך טענות אלו ולהמשיך בצילומי הסרט האנטי מלחמתי כרגיל, וכעת עם רכישתו להפצה אמרה לכלי התקשורת: "הסרט מתמקד בבוסניה, אך גם מעביר מסר אוניברסלי. רציתי להציג סיפור אנושי המראה כיצד מלחמה משפיעה על חייהם והתנהגותם של בני אדם".

 

ואם כבר מזכירים את ג'ולי, לא נקפח גם את בראד פיט שהגיע לקאן לכבוד הקרנת הבכורה של סרטו המצופה של טרנס מאליק, "עץ החיים". יצעדו לצידו על השטיח האדום גם שון פן, וג'סיקה צ'סטיין, שחקנית צעירה ולא מוכרת יחסית, שזה תפקידה הראשי הראשון בסרט בקנה מידה כה גדול.


פיט וכיתת היורים המצלמת בקאן

 

ההקרנה של "עץ החיים" עוררה סערה לא קטנה, כשזכתה לשריקות וקריאות בוז, אך גם לדקות ארוכות של מחיאות כפיים סוערות. דעות המבקרים נחלקות בין ביקורות שגורסות כי הסרט מדהים ומרשים, לבין אלו האומרים שמדובר ביצירה יומרנית ובלתי מובנת. מאליק עצמו נעדר מההקרנה, ופיט הסביר את היעדרו במסיבת העיתונאים לאחר ההקרנה: "הוא מעדיף להתרכז בעשיית סרטים ולא בשיווק שלהם".

 

הפסטיבל לא חסר סרטים מכל ז'אנר, ובין סרטי המדע בדיוני שבו השנה, בולטים בינתיים שני סרטים שונים במהותם: הראשון הוא "Looper" בבימויו של ריאן ג'ונסון שגם כתב את התסריט, ובכיכובם של ג'וזף גורדון לוויט, ברוס וויליס ואמילי בלאנט. הסרט, שמזכיר קצת את "שליחות קטלנית" הראשון, עוסק ברוצח שכיר (לוויט) שמחסל את קורבנותיו תוך כדי מסע בזמן, אך מגלה שהקורבן הבא שלו הוא לא אחר מאשר הוא עצמו, בגרסה מבוגרת יותר (וויליס).

 

מחווה לקלאסיקות

מולו, "The Artist" בבימויו של מישל הזנביצ'יוס הצרפתי הוקרן ביום א' בבוקר, זכה לתשואות ומחיאות כפיים ארוכות, וכבר נרשם כאחד ההימורים לזכייה בדקל הזהב הנחשק. מדובר במחווה נוסטלגית בשחור לבן להוליווד של ימי הסרט האילם, המשלבת קאסט צרפתי ואמריקני, בסרט על כוכב סרטים אילמים (ז'אן דוז'רדין), שתהילתו דועכת כאשר הקולנוע מתחיל לדבר, מול עלייתה של כוכבת צעירה (ברניס בז'ו).

 

גדולתו של הסרט היא במחווה המדויקת לסרטים האילמים של שנות ה-20, בסצנות של סרט בתוך סרט, וכן בשימוש נכון בכלב שהינו בשלב מסוים חברו היחיד של הגיבור הראשי, שהצליח לגנוב את ההצגה.

 

"The Artist". הזנבצ'יוס לא שוכחים את הראינוע

 

ולצד הסרט החדש, נעשתה סגירת מעגל לסרטים האילמים עם הקרנה של עותק משוחזר של סרטו של ז'ורז' מלייס מ-1902 "A Trip to the Moon". העותק של הסרט, שנחשב לחידוש טכנולוגי מדהים בזמנו, ושקטעים ממנו נותרו חקוקים בתרבות הפופולארית עד היום, נתרם על ידי אלמוני למוזיאון בברצלונה בשנות ה-90, ומאז ועד 2002 עמלו על שחזורו. ההקרנה נערכה בליווי מוזיקה חיה של להקת Air, שנתנה פס קול עדכני לקלסיקה בת 109 השנים.


כולם מתחנפים לרוברט. דה נירו על השטיח האדום

 

ואי אפשר לחתום תמונת המצב מקאן מבלי להתייחס לעוד קלאסיקה רבת שנים, שמתחדשת בפסטיבל, הלא הוא רוברט דה נירו.

השחקן בן ה-67, שמכהן השנה כיו"ר חבר השופטים, מגיע לפריחה מרשימה בריביירה ולא מתוקף תפקידו דווקא.

 

זה שכולם מחמיאים ומתחנפים (ליאור אשכנזי הודה שהוא חושב עליו תמיד על הסט) זה טבעי. בכל זאת הוא יכול להכריע את הכף בהכרעת התחרות הרשמית, אבל בינתיים התבשרנו כי דה נירו קיבל שלל הצעות בשבוע האחרון וכבר הצטרף לשתי הפקות. הוא יחבור לידידה הוותיקה דיאן קיטון בקומדיה "The Big Wedding" ואף יפתח סרט טלוויזיה על דמותו של הרב-נוכל ברני מיידוף. אם תהיתם, דה נירו אף יגלם את איש הונאת הפונזי בסרט של HBO.

 

השתתף בהכנת הכתבה: אמיר בוגן. צילומים: GettyImages Imagebank ו-AP

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בראונינג. מבייבי-דול לעירום מלא
צילום: Getty Images Imagebank
דה נירו.כבוד השופט
צילום: AP
לאתר ההטבות
מומלצים