נזילת מים בבניין? אל תשלמו חשבון מופרז
קיבלתם חשבון מים מנופח של אלפי שקלים עבור צריכת המים המשותפת בבנין? כנראה שמדובר בתקלה במד המים או בנזילה סמויה. הבשורות הטובות: יש איך להתמודד עם החיובים האלה
יום אחד אתם מופתעים לגלות, שחוייבתם באלפי שקלים עבור צריכת מים. עוד מתברר, שאתם לא לבד - כל השכנים שלכם בבית המשותף קיבלו חשבון דומה. כאשר אתם קוראים את המספרים והשורות הקטנות בחשבון המים מתברר, כי הפער בין החשבון החדש לבין הישן נובע מסעיף המציין "צריכה ברכוש המשותף". אז מהו מקור החיוב, והאם ניתן לעשות משהו?
- "שקר המים": ועדה תבדוק ממצאי תחקיר כלבוטק שקר המים - לצפייה בתחקיר כלבוטק
- המלצה: מבקר המדינה יבדוק את תאגידי המים
צרכן מחויב עבור צריכת מים שצרך הן כצרכן בביתו או בעסק שלו, והן כדייר בבית משותף עבור צריכת המים המשותפת. צריכת המים המשותפת הינה נקבעת על פי הפרש הקריאה בין מד המים הראשי של הנכס, המותקן בגבול הנכס, לכלל מדי המים של כל יחידות הדיור או צרכני המים בנכס, לרבות מים לחימום, מים חמים, מים לגינון נוי ומים לכל שימוש אחר בנכס.
תעריפי המים במדינת ישראל נקבעים בחוק כללי המים. ככל שהצריכה גבוהה יותר - תעריף המיים לקוב מתייקר. סטייה מהחיוב הרגיל והנכון, יכולה להיות משתי סיבות: תקלה בשעון המדידה, או נזילה סמויה.
לפיכך, עם קבלת החשבון המציין צריכת מים מופרזת, יש להזמין אינסטלטור או את אנשי אגף המים על מנת שיבדקו את מקור התקלה. אם מתגלה נזילה סמויה, יש ראשית לתקן בדחיפות את מקור הנזילה על מנת שלא לבזבז מים יקרים וכדי שהחיוב המופרז ייעצר. אם קיימת תקלה בשעון המדידה, יש להחליף את השעון בשעון תקני.
אך מה עושים לאחר שתוקנה התקלה? האם כעת עלינו לשלם את חשבון המים המפורז, שעומד על אלפי שקלים?
הצטיידו בהוכחות
החוק מציע דרכים להתמודד עם חיובים כאלה - כאשר מתגלה נזילה סמויה של מים ברכוש המשותף של הנכס, על ספק המים להעריך את הצריכה הממוצעת בנכס בתקופה המקבילה בשנה הקודמת או במשך השנה השוטפת, על פי החלטת הספק. זו הצריכה הממוצעת, ובעדה ישולמו התעריפים הרגילים עבור צריכת מים משותפת.
בעד מים שכתוצאה מהנזילה הסמויה, לא נעשה בהם שימוש מעבר לצריכה הממוצעת, ישולם התעריף המשולם בעד כמות מוכרת, המוגדרת כ-2.5 מטרים מעוקבים של מים לחודש, במכפלת מספר הנפשות המוכר לאותה יחידת דיור. המשמעות היא, הפחתה לעיתים של עד 50% מגבוה החוב.
החוק מאפשר לספק המים להתנות את הפחתת החיוב, בהמצאת הוכחות על תיקון הנזילה הסמויה. לפיכך, לפני שאתם אתם הולכים לעיריה או לתאגיד המים - הצטיידו בהוכחות לתיקון הנזילה.
במקרה של מד מים שלא פעל כהלכה במשך תקופה מסוימת ולא ניתן לקבוע את צריכת המים של הצרכן - הוא יחוייב בעד כמות מים שנקבעת לפי הצריכה הממוצעת במשך שני החודשים שקדמו לתקופה שבה שעון המדידה לא פעל כהלכה, ובמשך שני חודשים שלאחריה. או לפי הצריכה של התקופה המקבילה בשנה הקודמת, על פי החלטת הספק המקומי. בכל מקרה, בתקופה שעליה מסתמכים לצורך החיוב צריכה להיות מדידה תקינה של צריכת המים.
באחריות הנציגות?
מאחר שכל אחד מהדיירים נדרש לשלם תשלום חריג בעקבות נזילה או תקלה בשעון המדידה, יש התוהים האם ניתן לתבוע את הנציגות או גורם אחר בעקבות הנזק שנגרם.
אם מדובר בנזילה שנגרמת כתוצאה מטיפול רשלני של בעל מקצוע, דוגמת אינסטלטור שפגע בצינור ולא שם לב לכך - אזי ניתן לתבוע ממנו שיפצה את הדייירים על הנזק שנגרם להם, והנציגות יכולה להיות מורשה מטעמם בניהול תביעה שכזו.
אך כאשר מדובר בנזילה סמויה, שלא הייתה ידועה לאף אחד - אין אחריות גם לנציגות ועל כל הדיירים לשאת בנזק שנגרם. הרשויות מחלקות מראש את החשבון עבור הצריכה המשותפת בין כל הדיירים והחיוב נשלח ישירות לדייר - כל אחד לפי חלקו, ולא שולחות חשבון נפרד עבור הצריכה המשותפת לנציגות הבניין.
עורך דין אופיר מילר הינו שותף בכיר במשרד עורכי דין מילר ושות. הכתבה אינה תחליף לייעוץ משפטי אלא כללית בלבד. בכל הליך משפטי או אחר מומלץ לפנות לעו"ד להתייעצות ולהמשך הטיפול.