אז הונחה אבן פינה: הקמת פארק קישון תקועה
תושבי הצפון כבר היו אופטימיים: בטקס חגיגי בהשתתפות ראש הממשלה הונחה אבן הפינה לפארק נחל הקישון. אך 4 חודשים לאחר החיוכים ומחיאות הכפיים דבר לא השתנה. הסיבה: חברת נמלי ישראל לא חותמת על ההסכם לתכנון משותף עם רשות הנחל, עקב מו"מ על שטחים מול המדינה
ארבעה חודשים מאז הנחת אבן הפינה לפארק נחל הקישון בטקס רשמי, שבו נכח גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והקמתה של הריאה הירוקה עבור תושבי הצפון לא נראית באופק. הסיבה: חברת נמלי ישראל (חנ"י) נמנעת מלחתום על ההסכם לתכנון משותף עם רשות הנחל, בשל משא ומתן על שטחים לפיתוח הנמל מול מינהל מקרקעי ישראל. מנכ"ל החברה להגנת הטבע קושה (משה) פקמן שיגר מכתב בנושא לראש הממשלה.
תוכנית הקמת הפארק, שנקבעה בהחלטת ממשלה כבר לפני כעשר שנים, כוללת בין השאר את שיקומה של רצועת הנחל ובהמשך הקמת שטחים ירוקים, רשת מסלולי הליכה ורכיבת אופניים וגם שטחים של חקלאות נופית שיתפרשו על פני כ-600 דונמים ויקושרו אל הפארק המטרופוליני במעלה הנחל. שני המתחמים הללו אמורים להפוך את האזור כולו לריאה ירוקה משמעותית עבור תושבי האזור.
המזהם לא משלם
שיקום הקישון נתקע בגלל חיפה כימיקלים
יעל דראל
החברה, שאחראית ל-80% מזיהום המתכות בקרקעית, מסרבת לשלם את חלקה בפרויקט שיקום הנחל. השר להגנת הסביבה פנה ליו"ר החברה בארה"ב ודרש ממנו להתערב בהקדם: "לא ייתכן שמפעל שראה בקישון תעלת ביוב - יתנער מאחריותו"
הדמייה של פארק הקישון, באדיבות החברה להגנת הטבע
בימים האחרונים, שיגר מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה (משה) פקמן, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא, בו הוא כותב כי "נחל קישון הוא נחל איתן, המהווה בית גידול לעשרות מינים ומקור לעושר ביולוגי ואקולוגי. בשטח אגן הניקוז שלו מצויות 10 ערים ו-100 ישובים פרבריים וכפריים. בטווח של עד 10 ק"מ מהנחל עתידים לגור עד לשנת 2020, בעקבות גידול האוכלוסייה, מאות אלפי בני אדם נוספים".
במכתבו הוא מציין כי רשות נחל קישון כבר חתמה על התכנון המשותף, אולם חברת נמלי ישראל נמנעת מחתימה על ההסכם. "אני פונה אליך, כמי שמכיר בערכו הייחודי של נחל הקישון וגדותיו ובחשיבותו כשטח ציבורי פתוח במרחב עירוני צפוף, לפעול לפתרון הסוגיות העומדות על הפרק בהקדם, כך שהפארק המובטח אכן יקום", נכתב.
חברת נמלי ישראל: יש להתאזר בסבלנות
פרויקט שיקום הנחל, שעלותו מוערכת ב-200 מיליון שקל, הוא כאמור השלב הראשון בתוכנית הפארק וכולל על פי התוכניות גם ניקוי של קרקעית הנחל מהבוצה המזוהמת. על פי ההסכם שהושג בין הגורמים השונים, נקבע כי המפעלים המזהמים ישלמו 60% מעלות הניקוי, המדינה 30% והרשויות הגובלות בנחל - 10%.בחנ"י מסרו בתגובה כי "חברת נמלי ישראל תומכת ומקדמת את האינטרס הציבורי ובכוונה להרחיב את פארק הקישון, אך עם זאת אין היא יכולה להזניח ולהפקיר את פיתוח נמל חיפה. חברת נמלי ישראל היתה ועדיין נכונה להעמיד שטחים משמעותיים לטובת הקמת פארק נחל הקישון למען הציבור. עם זאת תפקידינו להבטיח כי ישמרו עתודות הקרקע הנדרשות להמשך פיתוחו של נמל חיפה".
בחנ"י ציינו עוד כי "עמדתה של חברת נמלי ישראל לפיה יש להקצות לפיתוח הנמל שטחים חלופיים בהיקף דומה, בתמורה לשטחים של החברה במורד הקישון, נותרה בעינה והיא פועלת בנושא באופן אינטנסיבי מול מנהל מקרקעי ישראל תוך בדיקה יסודית ומקצועית של חלופות הקרקע המוצעות והתאמתן לשמש עורף לפעילות נמלית במקביל לבדיקת חלופות נוספות- בדיקות שמטבען אורכות זמן ויש להתאזר בסבלנות".
נחל הקישון
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים