תלונות ותקלות באוטובוסים: "מבלבלים אותנו"
המתנות ממושכות, חוברות לא מעודכנות, נהגים שלא ידעו להשתמש בכרטיסים המגנטיים - כך נראה היום הראשון לרפורמה בגוש דן. "זו חלמאות, הכסף שלנו זרוק על הרצפה עם החוברות", אמרו. אפילו הדיילים הודו: מבולבלים? גם אנחנו
מי הזיז את הקו שלי? מי שינה את התעריף שלי? מי ביטל את האוטובוס שלי? הפרסומת להצגת הרפורמה בתחבורה הציבורית אולי מוצלחת, אבל בשטח נראה תסכול, ייאוש - ובעיקר בלבול. בחדר המצב של משרד התחבורה אמרו הבוקר (יום ו'), ביום הראשון של הרפורמה, כי התקלות היו מינוריות יחסית - אך רבים מתושבי גוש דן התקשו להסתגל לשינויים הרבים, עליהם חלקם כלל לא ידעו.
- רפורמה בתחבורה הציבורית
- עמוד מיוחד ב-ynet
לתושבים שהמתינו בתחנות האוטובוסים בשמש הקופחת, בעודם אוחזים בידיהם סלי קניות עמוסים משוק הכרמל בתל אביב, היו טענות רבות. אברהם מחולון קבל על כך שעירו "נותקה", לטענתו. "הייתי מגיע עם קו 3 עד הבית. עכשיו אני ממתין כבר יותר מחצי שעה לאוטובוס ואז אני עוד צריך לרדת ולקחת אוטובוס נוסף. שר התחבורה בעצמו צריך לבוא לכאן ולנסות להגיע הביתה עם כל השינויים שהוא עשה. זה גורם עוול לאוכלוסיה הכי חלשה, זו שצריכה להסתמך על אוטובוסים".
"השכונה שלי הפכה מנותקת לגמרי", הוסיף יוסף, קשיש שנעזר בעגלת קניות כדי ללכת. "העגלה הזו עבורי היא גם הליכון. עכשיו אני צריך ללכת מהשוק חצי קילומטר נוסף עד לתחנה, וגם לרדת בתחנה המרכזית ולקחת אוטובוס נוסף. הדבר מאריך את הנסיעה שלי ב-45 דקות לפחות, בלי בכלל לדבר על זמני ההמתנה".
"אני ממתין כאן כבר שעה לקו 17", אמר נוסע נוסף. "אני לא מבין על מה זרקו את כל הכסף הזה? ועוד הבטיחו שזה יהיה יותר מהיר ונוח. גם העלו את המחיר לפנסיונרים באחוז גבוה יותר מלאוכלוסייה הרגילה. את כל השינוי הזה עשו על הגב שלנו, הפנסיונרים והקשישים".
ביותר מתחנה אחת התפתחה שיחה בין הנוסעים הממתינים לאוטובוסים. קולות בעד הרפורמה החדשה עדיין לא נשמעו. "זה בלבול אחד גדול", אמרה שרה ל-ynet. "אפילו החוברות שהם הוציאו לא מסבירות שום דבר. היו צריכים לומר בדיוק איזה קו מחליף איזה קו ולא לבלבל ככה אנשים. סתם זרקו כאן 200 מיליון שקל על כלום".
הנוסעת פולינה הופתעה לגלות כי מסלול קו 63 לא תואם לרשום בחוברת ובאתר האינטרנט. "תושבים הפגינו, והם שינו בחזרה את המסלול", אמר הנהג כשניגשה אליו. "הקו לא השתנה. מה, זה לא מעודכן בחוברת?".
הרב קו לא עובד? סעו בחינם
גם לנהגים לקח זמן להסתגל לרפורמה. חלק מהם התקשו להשתמש בתוכנת רב-קו החדשה וגם אלו שידעו להשתמש, לא יכלו, בגלל תקלות טכניות, לנפק כרטיסי המשך כמובטח. בחלק מהמקרים אוטובוסים לא הגיעו בזמן. "חיכיתי בשעה 6:40 בתחנה בכיכר קוגל לקו 43, ועל השלט החדש היה כתוב שהוא אמור להגיע בתדירות של 4-7 דקות החל מהשעה 6:30 בבוקר. בסוף הוא בא רק בשעה 7:02", סיפר ל-ynet צעיר מחולון שנסע למקום עבודתו בתל אביב.
איך מגיעים עכשיו הביתה? נוסעים בתל אביב, היום (צילום: ירון ברנר)
"ביקשתי מהנהג כרטיס המשך לקראת הירידה וההחלפה בצומת חולון, והנהג אמר לי שהוא לא יודע איך עושים זאת אם אני עולה בכרטיסיית ניקוב. גם באוטובוס ההמשך לת"א, בקו 171 מצומת חולון, הנהג לא ידע מה זה כרטיס מעבר".
דנית, שרכשה בשנה שעברה כרטיס רב-קו שנתי בעלות של 1,500 שקלים,
נדרשה בתחילה לשלם בגין הנסיעה בקו 104, כאשר עלתה ברחוב אלנבי לכיוון רדינג, על אף שהכרטיס שברשותה היה בתוקף. "הנהג אמר לי שהמכשיר לא מזהה את הרב קו, ודרש שאשלם. הוא ויתר לי רק אחרי שהתווכחתי איתו", אמרה.
במשרד התחבורה דיווחו כי בכל מקרה ניתנה היום הוראה חד משמעית לכל נהגי חברות האוטובוסים לאפשר נסיעה ללא תוספת תשלום גם אם כרטיסי הרב-קו, שלראשונה הוכנסו גם לאוטובוסים של חברת אגד, לא מזוהים במכשירים. אולם ייתכן כי לא כל הנהגים עודכנו על כך: נטלי, שברשותה "כרטיס חכם" שנתי המיוחד לסטודנטים, נדרשה לשלם תמורת הנסיעה כשהרב-קו לא זוהה במכשיר. "עליך לגשת לאחת מתחנות ההנפקה, לעדכן את הכרטיס, ושם יחזירו לך את הכסף", הסביר לה הנהג.
"נראה שלהרבה אנשים זה לא עושה טוב"
תלונות נוספות עסקו בכך שהמעבר בין אוטובוס לאוטובוס, שנדרש לעתים נוכח פריסת הקווים החדשה, אורך לעתים יותר מ-90 דקות - דבר שמאלץ רכישת כרטיס נוסף. בחברת דן התייחסו לטענות לגבי התקלות בקווים השונים, וציינו כי "הדברים ייבדקו על ידינו על מנת לשפר כמה שניתן את השירות לנוסעים". בינתיים, אפילו הדיילים שנמצאו בתחנות מטעם משרד התחבורה, הודו: "גם אנחנו מבולבלים. כולם כועסים ומתלוננים על השינויים, ונראה שלהרבה מהאנשים הרפורמה הזו לא עושה טוב. מעט מאוד אנשים מקבלים את השינויים בברכה".
תקלות אחרות שאפיינו את היום הראשון ברפורמה התבטאו בדיווחים כפולים. בתחנות האוטובוס החדשות שהציבה בשנה האחרונה עיריית תל אביב לאורך ציר אבן גבירול נותרו מפות הקווים הישנים לצד המפות המעודכנות. "זו חלמאות אחת גדולה, הכסף שלנו זרוק על הרצפה עם החוברות הצבעוניות הללו, ומצד
שני לא מעדכנים את המפות", סיפרה שני, שהמתינה באחת התחנות. "למה שמו דיילים? שיחייכו ולא יתנו לנו הסברים מקצועיים והכוונות?". בחלק מהתחנות לא הוסרו הניילונים מהשלטים החדשים, וחלק הנוסעים חיכו לקווים הישנים - שכבר לא יגיעו.
במקביל, ממשיכים נוסעים מאוכזבים במאבקם להפוך את גזירות הרפורמה. לאחר ההפגנה של עשרות מתושבי יפו נגד ביטול קו 46, שהיה עבור רבים קו הקישור היחיד מאזור שכונת עג'מי למרכז הרפואי של שירותי בריאות כללית בבת ים, החלו פעילי המאבק להפיץ עצומה באינטרנט במטרה להחזיר את הקו למסלולו המקורי.