שתף קטע נבחר
 

תביעה: כיסא הגלגלים לא נחת יחד עם הנוסעת

מי אחראי לכך שכיסא גלגלים לא הגיע לחו"ל יחד עם הנוסעת - חברת התעופה או סוכנות הנסיעות? אישה שנסעה לטיול במרוקו עם כיסא גלגלים תבעה את סוכנות הנסיעות בטענה כי הוא לא הגיע עמה ליעד. ביהמ"ש קבע כי הסוכנות אחראית שכן לחברת התעופה אין נציגות בישראל

תובעת ובן זוגה הזמינו באמצעות סוכנות הנסיעות ארקיע אינטרנשיונל טיול שורשים במרוקו יחד עם בני משפחה. כמה ימים לפני הטיול הוסר גבס מרגליה של התובעת. מאחר והיא התקשתה בהליכה, שאלה מארגון "יד שרה" כיסא גלגלים לצורך הטיול ואף קיבלה את אישורה של הסוכנות לקחת עמה את כיסא הגלגלים לטיול.

 

 

לטענת התובעת, היא מסרה את הכיסא בנמל התעופה בן גוריון, אך כשהגיעה לקזבלנקה במרוקו התברר לה כי כיסא הגלגלים חסר ולא ניתן לאתרו.

 

בתביעה שהגישה לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים טענה הנוסעת כי היא נאלצה לוותר על חלק ניכר מהאתרים ולקחת מוניות, ודרשה פיצוי של 15 אלף שקל, הכולל את עלות הכיסא - 5,000 שקל ופיצוי של 10,000 שקל בגין עוגמת נפש ואי נוחות.

 

ארקיע אינטרנשיונל טענה כי היא אינה אחראית לאובדן כיסא הגלגלים בהיותה סוכנת ומתווכת בלבד בין התובעת למוביל האווירי - חברת "רויאל אייר מרוק", וכי על פי החוק, האחריות הבלעדית לאובדן הכיסא הינה של חברת התעופה, והוסיפה כי למרות שאינה אחראית לאובדן, ניסתה לסייע לתובעת ואף מסרה לה את אמצעי ההתקשרות עם חברת "רויאל אייר מרוק".

 

במהלך הדיון, הבהיר בית המשפט כי ככל שתצליח ארקיע אינטרנשיונל לאתר את נציגות "רויאל אייר מרוקו", יקבע בית משפט דיון נוסף, אך כעבור זמן מה שלחה ארקיע אינטרנשיונל הודעה לבית המשפט בה ציינה כי אין לחברת "רויאל אייר מרוק" נציגות בישראל.

 

הלקוח לא קיבל את שהובטח - הספק אחראי  

השופט אברהם טננבוים קיבל חלקית את התביעה לאחר שקבע כי אין לקבל את טענת הסוכנות לפיה על התובעת לפנות לחברת התעופה, כאשר לחברה זו אין כלל נציגות בישראל. ספק השירות, פסק השופט, אינו אחראי לכל תקלה במתן השרות, אך אין ספק כי יש לראות בו כאחראי במצבו בו הלקוח לא קיבל את שהובטח לו.

 

נקבע כי אמנם במקרה הרגיל אכן היה צריך להטיל את האחריות על חברת התעופה, אך במקרה זה, משאין לחברת התעופה נציגות בישראל, הרי שהאחריות היא של הסוכנות.

 

השופט ציין כי קיימים מקרים בהם קשה לקבוע את גבול אחריותו של ספק השירות, אולם קושי זה אינו מתעורר במקרה הנדון, וזאת מאחר ולחברת התעופה עימה טסה התובעת אין נציגות בארץ.

 

"כיום בעידן הכפר הגלובלי, וכאשר הטכנולוגיה מאפשרת זו, יכול לקוח לגשת לאתר האינטרנט או לטלפן בטלפון ולהתקשר עם סוכנת נסיעות בחו"ל. אולם, כיום עדיין רוב האנשים מעדיפים את הפניה הישירה למענה אנושי, הנותן להם את הידיעה שיש אל מי לפנות במקרה של בעיה. אחרת, מה ירוויחו? לפיכך, הנתבעת לא יכולה לחסות תחת 'מתווכת אני' בלבד, שכן התובעת ובני זוגה ציפו כי היא תעמוד לצידם בכל בעיה שתתעורר" כתב השופט.

 

לעניין הנזק נקבע כי התובעת זכאית לקבל חזרה על עלות כיסא הגלגלים - 4,000 שקל וכן פיצוי של 2,000 שקל בגין עוגמת נפש והוצאות, לאחר שנקבע כי הסכום שדרשה גבוה במקצת. בסך הכל חויבה ארקיע אינטרנשיונל לשלם לתובעת פיצוי של 6,000 שקל.

 

לקריאת פסק הדין

 

לאתר המשפט הישראלי "פסקדין" - www.psakdin.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
הנוסעת תבעה 15 אלף שקל. וכמה קיבלה?
צילום: סי די בנק
מומלצים