שתף קטע נבחר
 

שוק הרכב: תוקם ועדה להגברת התחרותיות

שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע על הקמת ועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, והוזלת המכוניות לצרכן. בראש הוועדה יעמוד החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה. האם ימליץ זליכה על הורדת המס על רכב חדש?

כץ רוצה להיות כחלון? שר התחבורה, ישראל כץ, הורה על הקמת ועדה ציבורית שמטרתה המוצהרת - הגברת התחרותיות בשוק הרכב והוזלת מחירי המכוניות. בראש הוועדה החדשה יעמוד החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, ירון זליכה, הנחשב מקורב לראש הממשלה, בנימין נתניהו. לדברי כץ, הוועדה תעסוק בכל הענפים בשוק הרכב המקומי: יבוא, ליסינג, מוסכים וחלקי חילוף. הוועדה אמורה לגבש המלצות להגברת התחרות בכל הענפים, שתתבטא - כך מבטיחים במשרד התחבורה - בהוזלת מחירים לצרכנים.

 

 

אולם, למרות הבטחות השר, כדאי לזכור כי על החסם העיקרי בשוק הרכב אחראית המדינה: שיעור המס הגבוה המוטל על מכוניות חדשות. כך למשל, מחירה לצרכן של מאזדה 3 הוא 120 אלף שקל - מהם מגיעים כ-50 אלף שקל לקופת המדינה באמצעות מסים שונים, כמו מס קנייה, מע"מ ומכס.

 

האם תהיה סוף סוף תחרות אמיתית? עיין לא ברור (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
האם תהיה סוף סוף תחרות אמיתית? עיין לא ברור(צילום: רויטרס)

 

"החסם הכלכלי הוא אחד החשובים"

הוועדה שעל הקמתה הורה השר כץ, מגיעה לאחר כשלון ניסיונות קודמים להגביר את התחרותיות בשוק הרכב. רק בשנה שעברה אושרה רפורמה מקיפה, שנועדה לאפשר "יבוא מקביל": יבוא מכוניות שלא באמצעות היבואן הרשמי, אלא על-ידי מפיצים מתחרים. אלא שלמרות הבטחות משרד התחבורה, לפיהן הרפורמה תביא להגברת התחרות ולהוזלת מחירים, לא השתנה למעשה דבר בשוק הרכב.

 

אחת הסיבות העיקריות לכישלון הרפורמה עד כה, היא שיעור המס המוטל על מכוניות חדשות. כך הסביר לאחרונה את העניין בכיר במשרד התחבורה: "לאחר בדיקות עולה כי החסם הכלכלי הוא אחד החשובים בשיקול לייבוא המקביל. בשל המיסוי הגבוה, יבואני הרכב (הרשמיים, ש.ה) מקבלים את המחירים הנמוכים ביותר... המחיר שישלם היבואן המקביל תמיד יהיה יותר גבוה מהמחיר שישלם היבואן הישיר".
כמה מס את משלמים על מכונית חדשה?

כמה מס אתם משלמים על מכונית חדשה?
  מאזדה 3*
מחיר ליבואנית 47,000 שקל
מכס 3,290 שקל
מס קניה 32,490 שקל
מע"מ 13,244 שקל
סה"כ 96,024 שקל
מחיר לצרכן 120,000 שקל

* מחיר מאזדה 3 ליבואנית - על-פי נתוני משרד התחבורה

 

נשיא איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, מברך היום על הקמת הוועדה, אך סבור כי ללא טיפול בסוגיית נטל המס - לא יושג שינוי מהותי בשוק הרכב. "אנחנו כמובן נשמח לשתף פעולה עם כל ועדה שתביא להתייעלות בשוק הרכב, אבל אם לוועדה אין מנדט לטפל בנושא המס, אני חושש שהיא תתקשה להועיל", הוא מסביר. "אי אפשר לשים בצד את העניין זה. זו הבעיה הכי קשה, והטיפול בה יכול להביא להוזלת מחירים מיידית".

 

אלא שאנוך גם אומר כי הפחתת מסים היא מהלך שצפוי להיתקל בהתנגדות משרד האוצר. "אלה המאזניים הבלתי ניתנים לאיזון", הוא אומר. "בכל פעם שמציעים להפחית מסים, האוצר דורש לראות מאיפה יגיע הכסף - מאיפה הוא יכסה את ההפסד בהכנסות".  

 

מה בעצם חדש?

כדאי לזכור כי כבר בעשור הקודם הוקמה ועדה בין-משרדית, שבחנה דרכים לצמצום הריכוזיות בשוק הרכב, ולהגברת התחרותיות. הוועדה, בראשות סמנכ"ל לשעבר ברשות המסים, בועז סופר, קבעה למעשה את מתווה הרפורמה שאושרה בשנה שעברה - שכאמור לא הצליחה להשיג שינוי בהתנהלות השוק.

 

בדו"ח שהגישה הוועדה ב-2004 - לשר האוצר דאז בנימין נתניהו - נקבע כי הפחתת נטל המס תגביר את התחרות בשוק הרכב, ותביא להוזלת מחירים. אמנם שנה לאחר מכן יושמה רפורמה במיסוי בשוק הרכב, שהביאה להפחתה בנטל המס, אך גם לאחריה נותר שיעור המס בישראל גבוה משמעותית מאשר במרבית המדינות המפותחות.

 

שימו לב למה שכתב יו"ר הוועדה סופר: "הפחתה של נטל המס תביא לירידה של מחירי הרכב, ולהתייחסות אל עלויות הרכישה והשימוש ברכב כחלק בלתי נפרד מהצריכה השוטפת - ותחליף את ההתייחסות השגויה לרכישת רכב כהשקעה. זאת, שכן מרכיב ירידת הערך יאבד מחשיבותו, מה שיגביר את התחרות על מחיר הרכישה - (מאחר) שיבואני הרכב נמנעים כמעט לחלוטין מהפחתה במחירונים, בגלל ההשפעה על שוק המשומשות".

 

הבעיה של ענף הליסינג

במשרד האוצר טוענים כבר קרוב לעשור כי התחרות הקיימת בין יבואניות הרכב מועילה בעיקר לחברות הליסינג, ואינה מתבטאת בתחרות "משוכללת" על כיסו של הצרכן הפרטי. באוצר מסבירים כי היבואניות מסבסדות את הנחות העתק שהן נותנות לחברות הליסינג - שמגיעות לעתים ל-25% ואף יותר - באמצעות ייקור מחירי הדגמים המיועדים ללקוחות פרטיים.

 

כבר בדו"ח הוועדה הבין-משרדית מ-2004 נקבע כי "התחרות הלא משוכללת (בשוק הרכב, ש.ה) מביאה בראש ובראשונה לתחרות עזה על כיסו של הצרכן המוסדי (חברות הליסינג), וזאת לאור היקפי הרכישות של הסקטור העסקי... אין מנוס ממסקנה כי התפלגות המכירות בין משקי הבית לסקטור העסקי, פוגעת בתחרות על משקי הבית".

 

למרות שהדברים נאמרו כבר לפני כשבע שנים, עד כה לא השתנה המצב משמעותית. עם זאת, שתי רפורמות נפרדות שיישם משרד האוצר בחמש השנים האחרונות, הביאו לצמצום מסוים בכוחן של חברות הליסינג. רפורמה אחת ייקרה את המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד ("שווי שימוש"), ובכך הקטינה את כדאיותן של עסקות ליסינג.

 

רפורמה אחרת, שנועדה לעודד רכישת מכוניות "ירוקות", העניקה הטבות-מס למכוניות הפולטות כמות מופחתת של זיהום, והביאה לעלייה דרמטית במכירותיהן של מכוניות קטנות וזולות - במחירים שנעים בין 60 אלף ו-70 אלף שקל. הרפורמה כללה את שינוי שיטת החישוב של "שווי השימוש", וייקרה עוד יותר את המס שמשלמים בעלי רכב צמוד. שני צעדים אלה, כך מעריכים בשוק הרכב, הקטינו עוד יותר את כדאיות השימוש ברכבי ליסינג.  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים