אירופה במשבר? הגיהוצים באשראי דווקא עלו
בדיקת הוצאות הצרכנים של ויזה אירופה, המבוססת על פעילות של עשרות מיליוני כרטיסים, מראה כי רמת הצריכה במדינות האיחוד האירופי עלתה ב-2.5% ברבעון השני של 2011 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד
הוצאות הצרכנים באירופה גדלו ב-2.5% במהלך הרבעון השני של 2011 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וממשיכות את הגידול העקבי של 2.5% שנרשם גם ברבעון הראשון - כך עולה מברומטר הוצאות הצרכנים שעורכת ויזה אירופה ומבוסס על הוצאות שנעשו בכרטיסי התשלומים של ויזה. מהנתונים עולה כי המחצית הראשונה של השנה נאמדה בגידול הגבוה ביותר בהוצאות צרכנים מזה חמש שנים.
רמת הצריכה גדלה במשך שבעה רבעונים ברצף והגידול הגבוה ביותר היה ברבעון שני זה, כשעיקרו הגיע ממדינות מרכז ומזרח אירופה. גידול דו-ספרתי נרשם בלטביה (12.6%) ואסטוניה (10.2%). שנה שנייה של גידול נרשמה גם במדינות צ'כיה (8.9%), פולין (7%), סלובקיה (6.6%) וליטא (6.5%).
מהכלכלות הגדולות באירופה, אך עם גידול יותר צנוע, נמצאות צרפת (2.6%) וגרמניה (3.4%), בעוד ספרד רשמה צמיחה גדולה מהצפוי (4.3%). במדינות "פריפריאליות" באירופה, כמו פורטוגל ויוון, הצרכנים הרגישו מגבלות בהוצאות. עם התכווצות כלכלית שנה לאחר שנה, יוון לא רשמה שינוי מהותי בהוצאות במהלך רבעון שני 2011.
פיליפ סיימס, סמנכ"ל כספים בויזה אירופה מוסיף כי "ברבעון יוני אנו רואים גידול מתמיד בכל השווקים. בהתאם לאירועי השבועות האחרונים, ראינו שהשווקים מתחילים ליפול ופוליטיקאים באירופה נמצאים במשא ומתן על החזר חובות, ואילו תוצאות הרבעון השני נוגדות את המופיע בחדשות. קשה להעריך באיזה עוצמה האירועים האחרונים ישפיעו על אמון הצרכנים בעתיד".
עורכי הנתונים, מציינים עם זאת כי שלל האירועים הכלכליים שארעו באירופה בחודשים האחרונים, אינם חוזים עתיד כה ורוד. ברומטר הוצאות הצרכנים מבוסס על פעילות הכרטיסים המונפקים על ידי ויזה אירופה, וכוללים פעילות כספית בהיקף של מאות מיליארדי אירו בשנה.