מרד נוסעי הרכבת: פתחו הדלתות וצעדו על הפסים
עיצומי העובדים נמשכו גם בשעות העומס של חמישי בערב, ובשני מקומות - ליד בנימינה ובקריות - הנוסעים פתחו דלתות והחלו לצעוד על הפסים. נהג קטר דיווח על זריקת אבנים. "זה כמו חטיפה", אמרה מי שנסעה 4 שעות. "תחלצו אותנו, הרכבת תקועה ואנשים מתעלפים". התשובה במודיעין: לא יודעים
מרד הנוסעים ברכבת: השיבושים בתנועת הרכבות על הפסים נמשכו ביתר שאת גם אחר הצהריים והערב (יום ה'), בשעת השיא של החזרה הביתה לפני סוף השבוע - והמים הגיעו עד נפש. נוסעים ברכבת מבאר-שבע לנהריה פתחו את הדלתות באזור בנימינה כבמקרה חירום, יצאו באמצע הדרך, והחלו לצעוד על הפסים. אירוע דומה התרחש ברכבת פרברית מחוצות המפרץ לחיפה שנעצרה מחוץ לתחנה. אחד מנהגי הקטר גם דיווח שנזרקו לעברו אבנים. איחורים ממושכים נרשמו בכל רחבי הארץ.
גם אתם נתקעתם ברכבת? ספרו לנו ושלחו תמונות וקטעי וידאו במייל האדום או ב-SMS למספר 5335
הלנה, אחת הנוסעות ב"רכבת האימים", סיפרה כי הנסיעה נמשכת יותר מארבע שעות. בשיחה עם ynet היא קראה לעזרה: "תעשו משהו לחלץ אותנו, הרכבת תקועה ואנשים צועקים ומתעלפים כאן". גם ריטה, חיילת שיצאה הבוקר מבסיסה באילת עדיין מטלטלת בדרכים עקב השיבושים. "הנהג לא זז. הוא נוסע כל הדרך 30 קמ"ש ומתעכב רבע שעה בכל תחנה. הוא גם עוצר איפה שאין לו תחנה, כמו עכשיו בין חיפה ללב המפרץ. אנשים רוצים להגיע הביתה".
נוסעת נוספת סיפרה כי בשל המחנק בקרונות והיעדר מזגן ניסו חלק מהנוסעים לשבור חלונות. "אנשים מנסים להוציא את הפטיש האדום הקטן המשמש למקרי חירום כדי לשבור את החלונות. נוסעים אחרים איימו שידליקו סיגריה בקרון. גם הסדרן הצטרף למחאת הנוסעים וקרא לנהג הקטר שיתחיל לנסוע". "זה כמו חטיפה", אמרה נוסעת אחרת, "לפחות חמישה אנשים התקשרו מהקרון שלי למשטרה. זה לא תקין, עדיף שלא תהיה רכבת, אנחנו חסרי אונים".
גם ברכבות אחרות ברחבי הארץ, קשישים, חיילים ונוסעים אחרים יושבים על הרצפה או מצטופפים עצבניים בקרונות. "אנחנו בלי מזגן ולא נותנים לאנשים לרדת", אמר ניב, חייל שמשרת במרכז ונוסע צפונה. "הרכבת עוצרת כל כמה מאות מטרים, גם אם אין תחנה באזור". ניב סיפר שעלה בתחנת מרכז סבידור בתל אביב בדרך לעכו בשעה 14:50 ורק בשעה 15:20 עזבה הרכבת את הרציף. "שעה וחצי נסיעה זה הזמן שבו אני מגיע במצב נורמלי ברכבת מעכו לתל אביב. אנשים שילמו על כרטיס מבאר-שבע לעכו מחיר של 70 שקלים וירדו באמצע הדרך כדי לברוח מהרכבת".
"למה לא תגברו קווי אוטובוס?"
בתחנת רכבת ארלוזורוב בתל-אביב הורגשו עומסים ברציפים. אחת לכמה דקות נמסרה הודעה במערכת הכריזה כי עקב שיבושים ייתכנו עיכובים בהגעתן לתחנה. נוסעים מבולבלים שהגיעו לעמדת המודיעין קיבלו תשובות לא-מדויקות בנוגע לשעות ההגעה של הרכבות. הנוסע יוסי גבאי סיפר: "או שישבתו ולא תהיה רכבת או שיעשו משהו אחר. אני כמעט איחרתי לפגישה". נוסעת בשם אילנה הוסיפה: "איחרנו בארבעים דקות. חיכינו בקרונות עד שהרכבת תזוז. בכל תחנה עצרנו עשר דקות".
הנוסע יחיאל קרם מתח ביקורת גם על פעילות חברות האוטובוסים לנוכח השביתה: "האוטובוסים עמוסים. ניסיתי לחכות בתור אבל לא היה לי מקום. הייתי אמור להגיע לבאר-שבע 16:00. אני צריך להגיע למצפה רמון. אשתי מחכה ואני לא יודע מתי בכלל אגיע. לא הוסיפו קווים". בתחנת תל-אביב מרכז ניגשו נוסעים אל המודיעין כדי לברר מה לעשות, אך קיבלו תשובה אחידה: "לא יודעים, ממליצים לנסוע באוטובוס".
סוער בפייסבוק של "הרקבת"
"הנהלת רכבת ישראל מבקשת ליידע את ציבור הנוסעים כי בימים הקרובים צפויים שיבושים בתנועת הרכבות ועיכובים בלוחות הזמנים... הנהלת הרכבת מתנצלת על אי הנוחות הזמנית ותעשה ככל שביכולתה להביא לסיומם של השיבושים" - זו ההודעה שהעלתה רכבת ישראל לדף הפייסבוק שלה אתמול בערב. את הנוסעים המתוסכלים זה לא הרגיע, ובמהרה הפך הקיר הרשמי של רכבת ישראל, לזירת הוצאת הקיטור של נוסעיה.
"לידיעת ציבור נוסעי 'רקבת' ישראל, על איחור של חצי שעה במועד הגעת הרכבת ליעד, יש לדרוש מהקופאית או ממחלקת פניות הציבור כרטיס פיצוי" כתבה הנוסעת הזועמת מיכל, וטענה כי "הנהלת הרכבת לא מודיעה על כך ולא שמה שלט שיבהיר לנוסע שיש לו זכויות לפיצוי כלשהו, הקופאיות גם לא יגידו את זה לנוסע".
אחרים הפנו את הגולשים להצטרף לקבוצה שנפתחה בשביתה הקודמת, בחודש שעבר - "מחאת הרכבת הגדולה - עושים סוף להתנהלות הקלוקלת של 'רקבת' ישראל", שחבריה דורשים את הפרטת הרכבת. הגולש הזועם ליאור קרא לרכבת לעשות לזה סוף: "תגאלו אותנו מהיסורים ותפשטו רגל כבר". לעומתם הגולש הצעיר אבי תמה: "מה שונה מכל יום אחר? מתי הרכבת הגיעה בזמן? העיקר אתם 'מתנצלים על האיחור שנגרם'".
בשעות הבוקר כבר תהו הנוסעים מה עליהם לעשות, ומה משמעות ה"שיבושים", "אז יענו אם אני רוצה לצאת בשעה 8 עדיף שאני אהיה בתחנה מ 7", תהה איתמר, וגם שיר הצטרפה: "איך אני אמורה לדעת אם לקחת היום רכבת לבית ספר או פשוט להיתקע עם אוטובוסים שעות?".
עם האיחורים הכבדים של שעות הבוקר, במהלכו הצביע "מדד דיוק הרכבת" שבאתר הרשמי על 16 אחוזי דיוק בלבד, כבר החלו המאחרים לשפוך את זעמם על דף הרכבת. יובל שאל אם מדובר בהזיה ש"הסלוגן "רק רכבת", ניצב עדיין על הדף, והנוסע הלא מרוצה עופר הצהיר: "לא מאמין שלחצתי על הדף שלכם Like עכשיו... צריך להיות פה כפתור של 'שונא' לכל מי שרוצה להצטרף" וקרא "להביא עובדים זרים שינהגו ברכבת".
גולש זועם שהצהיר שהיה מגיע מהר יותר באופניים מפרדס חנה להרצליה היום, הציע להכניס את עובדי ועד הרכבת לקרונות ולנעול אותם שם, "כמו שעשיתם לנו". הנוסע גיא מסר בציניות "תודה על הנסיעה הנהדרת" וסיפר על "קרון מפוצץ משל היה קרון בהמות" ועל כרוז שלא טורח להסביר על עיכובים. לדבריו הציבור לא זועם מספיק "ולשר התחבורה אין ביצים... המשיכו להשתין בקשת על הציבור שכל כך תלוי בכם".
אך לצד הקריאות להפרטה, לסגירה, לפיטורים, להפגנות רק הגולשת אפרת תהתה בשם "אלוהים שישמור" למה ברכבת ישראל "עדיין מוכרים כרטיסים?!" היא ציינה כי אפשר להבין שהשיבושים מגיעים מהוועד, אך הסבירה שהייתה מצפה מההנהלה "לפחות להפגין טיפת סולידריות עם נוסעיה שהיא "מעריכה" כל כך, להפגין טיפת הגינות ולהגיד לכולם "חברים, אתם לא הולכים לקבל פה תמורה לכסף שלכם, ולכן אנחנו נסגור את הבאסטה להיום, כי עדיף לכם להגיע לעבודה בדרכי תחבורה חלופיות ומגיע לכם לפחות את זה".
הוועד נגד המנכ"ל, גם בהרמת הכוסית
בינתיים נראה כי הסכסוך בצמרת הרכבת רק הולך ומחריף. יושבת ראש ועד העובדים של הרכבת, גילה אדרעי, שהבוקר כבר הודיעה כי קו הרכבת החדש למערב ראשון-לציון לא ייפתח כנראה ביום ראשון הקרוב, איימה בצהריים על המנכ"ל הנכנס של הרכבת, בועז צפריר, כי אם הנהלת הרכבת לא תפסיק "להפיץ שקרים" בכלי התקשורת בנוגע לגורמים לסכסוך העבודה בין הצדדים, ימיו כמנכ"ל בחברה יהיו קצרים.
ברקע הוויכוח על הפרטת מערך התחזוקה, אדרעי אמרה כי המשא ומתן התפוצץ אמש משום שבמשרדי ממשלה ובהנהלת הרכבת לא רוצים עוד עובדים שמקבלים קביעות, אלא רק עובדים ארעיים ועובדי קבלן. "אנחנו לא מוכנים לעמוד מנגד מול פירוק העבודה המאורגנת בחברה", אמרה אדרעי.
היא קראה לעובדים להיות סבלניים, שכן "טחנות הצדק והמאבק טוחנות לאט". היא הוסיפה: "גילינו שאין לנו פרטנר. משרד האוצר ביקש אמינות ובטיחות. זו הייתה בדיחה, כי זה מה שעובדי הרכבת נותנים כבר 60 שנה".
הנהלת הרכבת קראה הערב לוועד העובדים לשוב אל שולחן הדיונים, לנהוג באחריות ולהפסיק לאלתר את הפגיעה בציבור הנוסעים. "הוועד מגלה אטימות מוחלטת ואינו קשוב לציבור הנוסעים. בכך הם פוגעים בראש ובראשונה במקום עבודתם והכל בשל אינטרסים אישיים של יו"ר הועד", נמסר בהודעה.