רוצים לחלל, תקועים על הקרקע: תיירים מוותרים
"זו החלטה שקיוויתי שלא אצטרך לקבל", אמר איש עסקים בן 75, שאחרי שבע שנות המתנה - התייאש וקיבל החזר על טיסה לחלל שטרם המריאה. ב"וירג'ין גלאקטיק" אומרים כי עד עתה פחות מ-10 אנשים ירדו מרשימת ההמתנה
היזם ההרפתקן מוותר על התענוג. אלאן וולטון כבר ביקר בקוטב הצפוני,
טיפס על הקילימנג'רו
ועשה צניחה חופשית באוורסט.
הרפתקת הטיסה לחלל בחוסר משקל למשך כמה דקות היתה עבורו ההרפתקה האולטימטיבית. כעת, אחרי שהמתין במשך שבע שנים לטוס במיזם "וירג'ין גלאקטיק" של המיליארדר ריצ'רד ברנסון – הוא ויתר וקיבל החזר בסך 200 אלף דולרים שכבר שילם עבור הכרטיס הנכסף.
עוד בענייני תעופה מערוץ התיירות:
- עיסקה לא מוצלחת: המטוס המקולל של ארקיע
- בריטניה: קורס הישרדות לטסים במחלקות היוקרה
- קפה הפוך באל על: אתה משלם, הדייל נהנה
וולטון, איש עסקים בן 75 תושב קונטיקט שבארה"ב, היה אחד ממאה הלקוחות הראשונים של המיזם השאפתני, והוא חושש משורת העיכובים בפרויקט. "זו החלטה שקיוויתי שלא אצטרך לקבל", אמר, "אבל הגיע הזמן". הוא נרשם למיזם השאפתני ב-2004 וזכה למעמד מיוחד, לאחר ששילם את מלוא עלות הכרטיס.
ההבטחות לגבי תחום תיירות החלל הגיעו לשיא ב-2004, כאשר "ספינת החלל 1" ערכה את טיסת הניסוי שלה, והיזמים שמאחוריה זכו בפרס של 10 מיליון דולרים. היתה זו הפעם הראשונה שכלי טיס מאויש שנבנה במימון פרטי זינק לחלל.
לאחר טיסת הניסוי החלה חברת " וירג'ין גלאקטיק" לקבל הזמנות לטיסות מצד "תיירי חלל" לעתיד, עוד טרם שנבנתה הגירסה המסחרית של כלי הטיס. ברנסון, שעמד בראש המיזם, העריך אז כי טיסות הבכורה ייערכו ב-2007.
ההצלחה ההיא הביאה יזמים נוספים למרוץ, וכך צמחה לה תעשייה שלמה – שנמצאת עד היום בשלבי ניסוי, ללא מועדים ידועים לשיגורים מסחריים. "זה קשה", אמרה אריקה וואגנר, שעומדת בראש קרן X, שערכה את התחרות ב-2004. "אנו רואים התקדמות איטית יותר מזו שרבים היו רוצים לראות".
טיסות על גבול החלל
עד עתה היו טיסות לחלל נחלתן הבלעדית של ממשלות, ושל קומץ אנשים אמידים שתמורת תשלום נאה – תפסו "טרמפ" בטיסות חלל ששיגרו הרוסים לתחנת החלל הבינלאומית. בשלב זה מציעים המיזמים השונים לתיירי החלל טיסה בכלים המעוצבים כטילים, במסלול הנושק לחלל. בטיסות הללו כלי הטיס לא נכנס למסלול היקפי סביב כדור הארץ, אלא מגיע לגובה – ומתחיל להנמיך בחזרה לקרקע.
ב"וירג'ין גלאקטיק" מבטיחים טיסה בגובה של 62 מייל (כ-100 ק"מ), וחוויה של חוסר משקל למשך כמה דקות. כרטיס טיסה ליחיד עולה בין 100 אלף ל-200 אלף דולרים. מכיוון שכל החברות הפעילות בשוק הזה הן בבעלות פרטית – איש לא חולק את המידע לגבי לוחות הזמנים המדויקים לתחילת הטיסות המסחריות.
ג'ון גדמרק, מנהל הפדרציה של החברות הפעילות בתחום, הביע שביעות רצון מהתקדמות הפרויקטים השונים והסביר כי "הכל בתעשיית התחלל לוקח זמן רב יותר מכפי שתוכנן".
בכיר ב"וירג'ין", ג'ורג' וויטסיידס, צפה כי טיסות ניסוי נוספות ייערכו במהלך השנה הבאה. לדבריו, טיסות מסחריות יתחילו לאחר קבלת האישור מרשויות התעופה בארה"ב. בשלב זה, 450 רוכשי כרטיסים בחברה ממתינים לכך, ולדבריו – פחות מ-10 נוסעים יצאו מהרשימה בשל סיבות רפואיות ואחרות.
"אנשים נאמנים ונרגשים בצורה יוצאת מן הכלל", אמר וויטסיידס, "הם רוצים שנעשה זאת בצורה בטוחה, הם רוצים שניקח את הזמן ובלבד שנבטיח שאנו עושים זאת כמו שצריך". בשבועות הקרובים תערוך החברה, בשיתוף לקוחות נבחרים, טקס חנוכה למסלול בניו-מקסיקו שממנו יצאו הטיסות.
כלי הטיס של וירג'ין. מתי ממריאים?
צילום: AP
ריצ'רד ברנסון. 450 לקוחות מחכים
צילום: איי פי
מומלצים