שתף קטע נבחר
 
צילום: אורנית גורטלר, Jupiter

המחשב התקלקל - האם תוכלו לקבל פיצוי?

האם כאשר אנחנו קונים מחשב מחברה מוכרת ומקבלים תעודת אחריות, נוכל להיות בטוחים כי כל תקלה תטופל לשביעות רצוננו? מהי האחריות של החברה ממנה קנינו את המחשב? לפניכם תביעות של לקוחות לא מרוצים. מה פסק ביהמ"ש?

בשנים האחרונות המחשב הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. הוא משמש לצרכי עבודה, לימוד ופנאי. תקלה במחשב יכולה לגרום לאבדן שעות עבודה רבות, עגמת נפש רבה ובזבוז זמן בנסיון לתקנו ולהשיבו למצבו הקודם והתקין.

 

  • לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות

  

האם כאשר אנחנו קונים מחשב מחברה מוכרת ומקבלים תעודת אחריות אנחנו יכולים להיות בטוחים, כי כל תקלה תטופל בזמן ולשביעות רצוננו? מהי האחריות בה חבה החברה ממנה קנינו את המחשב? לפניכם תביעות של לקוחות לא מרוצים. מה פסק בית המשפט?

 

המחשב התקלקל באופן תכוף - אלקטרה מחשבים תפצה

בית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקוה דן בתביעה של אשה שקנתה מחשב מאלקטרה מחשבים בע"מ, ונאלצה להחזירו לחברה מספר פעמים לצורך תיקונים שלא בוצעו לשביעות רצונה.

 

לדברי התובעת, כחודשיים לאחר שקנתה את המחשב, היא נתקלה בבעיה, ולאחר שנשלחה מהחנות למעבדה וחוזר חלילה, תוקן סוף סוף המחשב וחלק בו הוחלף. אולם, לאחר כשלושה עד ארבעה חודשים נוספים שחלפו מאותו תיקון, שוב התגלה קלקול במחשב ואז נאמר לה, כי חל קלקול בדיסק הקשיח.

 

לאחר שהבעיה תוקנה, התובעת סיפרה כי נאלצה להתקין במחשב את תוכנת ה-WIN שכן החברה סירבה להתקינה ואז הסתבר, כי בזמן התקנה זו נהרס שוב הדיסק הקשיח במחשב. המחשב נמסר למעבדה, אך לא חזר אל התובעת, והיא לא הצליחה לברר מה עלה בגורלו.

 

אלקטרה מחשבים טענה מנגד, כי היא הודיעה לתובעת מספר פעמים שהמחשב תקין וכי עליה לאספו מתחנת השירות, אך התובעת סירבה לקבלו ולכן אין לה להלין אלא על עצמה. עוד טענה החברה, כי היא ידועה בשירות הטוב שהיא נותנת, וכי לא ניתן להבטיח, כי מחשב לא יתקלקל, ולא ניתן להעניק מחשב חדש לכל לקוח שהמחשב שלו מתקלקל.

 

השופטת עינת רון קבעה, כי יש צדק בתביעה. " אמנם אחריות ניתנת למכשיר על-מנת שאם אכן תקרה בו תקלה הוא יתוקן ע"י נותן האחריות, אולם קיימת ציפייה ללקוח הקונה מכשיר, כי זה לא יתקלקל, ובוודאי לא יתקלקל באופן תכוף במהלך תקופה כה קצרה לאחר הרכישה. באם יקרה כך ואכן הדבר יכול לקרות לעיתים, כאשר מוצר מסוים נפגם בעת הייצור ועל כן הוא לוקה בתקלות חוזרות ונשנות, הרי שיש לפצות את הלקוח", כתבה השופטת בפסק הדין.

 

נקבע, כי התובעת זכאית לפיצוי בשל הנזק שנגרם לה, ועל כן על אלקטרה מחשבים לפצות אותה ב-3,500 שקלים וכן להחזיר לתובעת את המחשב שלה כשהוא תקין. (ת"ק 19687-09-10 מרקמן נ' אלקטרה מחשבים בע"מ)

 

הקונה לא הפיק את מלוא התועלת - יבואנית טושיבה תפצה

מקרה נוסף, בו נדונה תביעה בשל תקלות במחשב, כולל תקלה בדיסק הקשיח, נדון בבית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקוה. התביעה הוגשה נגד חברת מפעיל בע"מ, יבואנית רשמית של מחשבים ניידים מסוג "טושיבה".

 

ב-11 בנובמבר 2008 התובע קנה מהחברה מחשב נייד מסוג טושיבה, והחברה התחייבה להיות אחראית לכל תקלה שתתרחש בחומרה של המחשב במשך שנתיים. לטענת התובע, בסמוך למועד הרכישה חלו תקלות במחשב, גם בתוכנה וגם בחומרה. התובע מסר את המחשב לחברה לצורך תיקונו, כולל החלפת הדיסק הקשיח, אך התקלות חזרו ונשנו מספר פעמים. בשל כך, התובע ביקש מביהמ"ש כי יורה לחברה לפצותו. התובע העמיד את תביעתו על סך של 31,200 שקלים.

 

החברה טענה מצידה, כי הדיסק הקשיח הוחלף במסגרת האחריות, וכי שאר התקלות לא היו במסגרת האחריות. על אף פי כן ולפנים משורת הדין, טענו בחברה, הוחלפה במחשב בלא תשלום מערכת ההפעלה מ"ויסטה" ל"חלונות 7" של חברת מיקרוסופט ואף הוצע לתובע להאריך את משך תקופת האחריות בחצי שנה נוספת, אך הוא סירב.

 

השופטת דבורה עטר החליטה לקבל את התביעה, אך לא במלוא הסכום הנתבע, וקבעה כי התובע קנה מהחברה מחשב חדש, אך לא הפיק ממנו את מלוא התועלת, שכן הוא היה פגום. " נתגלו בו כבר בסמוך לאחר הרכישה, ליקויים רבים אשר הצריכו תיקונים חוזרים ונשנים ועל כן יהא התובע זכאי להשבת הסכום אשר שולם על ידו בגין רכישת המחשב", פסקה השופטת.

 

כן נקבע, כי התובע יהיה זכאי לפיצוי בשל ההוצאות שנגרמו לו כתוצאה מפניה חוזרת ונשנית לחברה והבאת המחשב לטיפולה. לאור האמור, החברה חויבה לשלם לתובע את הסכום ששולם על ידו תמורת המחשב וכן פיצוי של 1,000 שקלים. (ת"ק 26000-07-10 ללום נ' חברת מפעיל בע"מ)

 

התקלה לא במסגרת האחריות - חברת פנדה לא תפצה

ולמרות שני המקרים הנ"ל, חשוב להכיר גם את הצד השני של המטבע - במקרה שתקופת האחריות עברה, ו/או הלקוח לא פעל כדי להקטין את נזקיו, החברה שמכרה את המחשב לא תחויב בפיצוי.

 

בני זוג קנו בינואר 2008 מחשב מחברת פנדה מחשבים ותקשורת, ושילמו תמורתו 3,011 שקלים. לדבריהם, החברה נוהגת להעניק ללקוחותיה אחריות של 3 שנים וכך אף מצוין בחשבונית הקנייה, וזו הסיבה שהחליטו לקנות את המחשב מפנדה ולא מספק אחר.

 

ב-14 בינואר 2010, לאחר שנתיים של שימוש במחשב, מסרו בני הזוג את המחשב לחברת פנדה לצורך תיקונו עקב תקלה. לטענת התובעים, על אף פניותיהם החוזרות ונשנות לחברה בכתובתה שבנשר וכן אל המעבדה אליה נלקח המחשב לתיקון, המחשב לא תוקן והחברה התחמקה ממתן תשובות והמשיכה להחזיק במחשב. בעקבות התנהלות החברה, נאלצו התובעים, לטענתם, לקנות מחשב חלופי בעלות של 2,805 שקלים.

 

בני הזוג הגישו תביעה לביהמ"ש לתביעות קטנות בחיפה, במסגרתה ביקשו לחייב את חברת פנדה לשלם להם פיצוי של 5,816 שקלים (שווי המחשב שנשלח לתיקון + עלות המחשב החלופי שנרכש על ידם). כן ביקשו התובעים פיצוי של 7,000 שקלים בשל עוגמת נפש.

 

חברת פנדה טענה מצידה, כי התקלה שהייתה במחשב של התובעים - פגיעת לוח האם כתוצאה מקצר חשמלי - לא במסגרת אחריות היצרן ו/או היבואן ככתוב בתעודת האחריות.

 

השופטת נסרין עדוי קבעה, כי על פי תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), קצר חשמלי או סימני שריפה, כפי שהעלתה בדיקת המחשב במעבדה, אינם במסגרת אחריות יצרן ו/או היבואן כפי שנקבע בסעיף 8 (1) לתקנות.

 

כן נפסק, כי אין להתעלם מהעובדה שהמחשב היה בשימוש התובעים במשך שנתיים מיום רכישתו, ואין כל בסיס לדרישת התובעים לחייב את החברה להשיב להם את עלות המחשב שרכשו מלפני שנתיים. מעבר לכך, נקבע כי התובעים לא פעלו להקטנת נזקיהם וסירבו לשלם עבור תיקון הרכיב שניזוק עקב תקלה שלא הייתה מכוסה במסגרת האחריות.

 

" אחריותה של הנתבעת הינה פונקציה לתנאים המפורטים בתעודת האחריות, בהוראות חוק הגנת הצרכן ובתקנות", קבעה השופטת ודחתה את התביעה. (ת"ק 2514-03-10 אנטוננקו ואח' נ' פנדה מחשבים ותקשורת בע"מ)

 

סיכום

מפסקי הדין עולה, כי האחריות של החברה שמכרה את המחשב אינה אבסולוטית. יש לקרוא היטב את תעודת האחריות לפני שדורשים תיקון, ובוודאי לפני שמגישים תביעה. במקרה שהתקלה לא מכוסה באחריות והוראות חוק הגנת הצרכן לא חלות על המקרה, הלקוח לא יוכל לזכות בפיצוי.

 

עם זאת, אם החברה מכרה ללקוח מחשב פגום, והוא "טורטר" הלוך ושוב ולא קיבל מענה הולם לפניותיו, או לחילופין לא ניתן לו מחשב תקין שממלא את הפונקציות לשמן נרכש, יש מקום להגיש תביעה ולדרוש פיצוי.

 

 

עו"ד אורנית אבני-גורטלר עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית .

 

יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים