50 אחוז מ"מורי ההיי-טק" פרשו ממערכת החינוך
מבין 300 היי-טקיסטים ואקדמאים שעברו הסבה להוראת מתמטיקה בשלוש השנים האחרונות, רק 150 עדיין מלמדים - ובמשרד החינוך החליטו להפסיק את הפרוייקט שבו כל כך התגאו בעבר. במערכת החינוך יש מי שטוען שמדובר בכישלון ידוע מראש ובזבוז של מיליוני שקלים. אז מה הפתרון?
משרד החינוך התגאה לא פעם בשלוש השנים האחרונות בפרויקט להסבת אנשי היי-טק ואקדמאים להוראה, אבל נתונים חדשים של המשרד מצביעים על כך שהתוכנית לא הצליחה כמצופה - 50 אחוז מהמשתתפים נטשו את המערכת. לדברי גורמים במערכת החינוך, מדובר בכישלון של פרויקט הדגל לתגבור מערך ההוראה וירידה לטמיון של מיליוני שקלים.
מקצוע במשבר:
עושים חשבון: אף אחד לא רוצה ללמד מתמטיקה
טובעים במספרים: כך נגמרו לנו המורים למדעים
מומחית להוראת מתמטיקה: המורים הפכו זן נכחד
בעקבות הירידה התלולה במספר המורים למדעים בעשור האחרון, לפני שלוש שנים החל משרד החינוך לקלוט מפוטרי היי-טק ואקדמאים. אלה הוכשרו בקורס הסבה מזורז במימון ממשלתי שנמשך תשעה חודשים. כתמריץ, הובטח למורים החדשים מענק כספי בסך 3,000 שקלים לחודש במשך שלוש השנים הראשונות במקצוע.
עלות הפרוייקט נאמדת בכמה מיליוני שקלים ועד כה הוכשרו במסגרתו כ-300 מורים חדשים למדעים. אתמול (ג'), בדיון בוועדת החינוך של הכנסת בנושא המשבר בהוראת המתמטיקה, אמר ראש אגף הכשרת עובדי ההוראה במשרד החינוך, יהודה שוורץ, כי מתוך ה-300 נותרו במערכת החינוך רק 150. הוא גם סיפר שלאחרונה הוחלט להפסיק את הפרוייקט, מכיוון שהמשבר בהיי-טק נגמר ואין עוד מפוטרים שמעוניינים לעבור לתחום ההוראה.
לדברי שוורץ, העובדה ש-150 אנשי היי-טק נקלטו כמורים במערכת החינוך מהווה הישג לכשעצמו. אולם, רבים במערכת החינוך אומרים כי נטישתם של 50 אחוז מבוגרי הקורס מצביעה על כישלון מהדהד של הפרויקט, שתוצאותיו היו ידועות מראש.
"להעלות את שכר המורים"
"בחינוך אין פתרונות אינסטנט", אמרה ד"ר הגר גל, ראש החוג להוראת במתמטיקה במכללה האקדמית לחינוך דוד ילין. לדבריה, "ברגע שזורקים את המורים למים הקרים שבכיתות מבלי להקנות להם את הכלים הבסיסיים של ההוראה, הם יתקשו להתמודד עם הלחץ ובסופו של דבר ייפלטו מהמערכת".
ד"ר גל הוסיפה כי "הכשרה אמיתית של מורה למתמטיקה דורשת לפחות שנתיים של פרקטיקה מעשית וליווי צמוד של מדריכים בכיתות, שכן לא מספיק להיות גאון במתמטיקה אלא צריך גם לדעת איך לאתגר ולעבוד עם התלמידים. אם רוצים לעשות שינוי אמיתי בהוראה, אין ברירה אלא להעלות את שכר המורים באופן משמעותי ולא בצורה קוסמטית, כך שיותר מורים יגיעו להוראה כמקצוע ראשון ועיקרי ולא כפתרונות זמניים".
פרופ' צבי ארד, מתמטיקאי ונשיא המכללה האקדמית נתניה, סבור כי הפרוייקט נועד מראש לכישלון, מכיוון ש"המורים אינם מתמטיקאים, אלא בעלי יכולות מתמטיות המיועדות להיי-טק, וזה שונה לחלוטין. אם רוצים לטפל בנושא בצורה נכונה, יש לדרוש מהמורים בארץ לנצל את שנת השבתון להשתלמות מתמטיקה, במטרה להגעה לרמה אוניברסיטאית הדרושה, ובנוסף להקים מערך קורסים מיוחד אשר יתמחה בהוראת מורים המיועדים ללימוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות".
"600 מורים ישראלים בטקסס"
יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ אלכס מילר, אמר כי "מנתונים ועדויות שהוצגו בוועדה עולה כי תופעת בריחת המוחות לא עוצרת באקדמיה אלא נוגסת יותר ויותר גם בסגל המורים האיכותי, שלצערנו מוצא
מקומו מחוץ לישראל. כך, למשל, נמסר כי רק באזור טקסס בארה"ב מלמדים 600 מורים ישראלים למתמטיקה. ועדת החינוך דנה בנושא הוראת המתמטיקה מספר פעמים בשנים האחרונות ולכן המסקנה היא כי די בכיבוי שריפות ואין מנוס מתכנית מערכתית-אסטרטגית כוללת ומקיפה של משרד החינוך שתתן פתרון לבעיות השונות והרבות הנוגעות לסוגייה".
יש לציין כי בעבר מנהלי תיכונים רבים מתחו ביקורת על המענקים שקיבלו אנשי ההיי-טק והאקדמאים, וטענו כי הדבר גורם למחנאות בחדר המורים. "המורים הוותיקים חשים מתוסכלים וממורמרים על כך שהם נחשבים לכאורה למורים ממעמד נחות יותר, ובמקום לסייע למורים החדשים הם רואים בהם נטע זר ומאיים", סיפר לאחרונה מנהל תיכון.