שתף קטע נבחר
 
צילום: אורנית גורטלר, Jupiter

אפשר לטבוע בים המלח - וגם לתבוע

ים המלח לא יהיה אחד משבעת פלאי עולם, אך הוא עדיין מהווה מוקד משיכה להרבה תיירים שבאים לרחוץ במימיו, להתארח במלונותיו, להתאכזב מאותם מלונות ולתבוע אותם. הנה מבחר תביעות קטנות שהוגשו נגד מלונות בים המלח

לפני ימים ספורים נודע, כי ים המלח לא נבחר ל"שבעת פלאי עולם הטבע". עם זאת, ים המלח מאז ומתמיד שימש כיעד תיירותי מבוקש ביותר. אנשים רבים נוסעים למקום הנמוך ביותר עולם כדי להירגע, להתאוורר, וכדי לקבל טיפולים למחלות שונות, שכן ים המלח ידוע כבעל סגולות ריפוי ייחודיות.

 

 

אולם, לא הכל שקט וורוד במקום הנמוך בעולם. מנתוני מד"א עולה, כי בשנת 2010 חמישית ממקרי הטביעה התרחשו דווקא בים המלח. בקיץ האחרון דווח על שני מקרי טביעה שאירעו בים המלח, בבריכת השחייה במלון קראון פלזה בים המלח. בנוסף, מדי שנה מוגשות לא מעט תביעות נגד מלונות בים המלח בשל תאונות, עוגמת נפש או אבדן רכוש.

 

האם בתי המלון לא נוקטים אמצעי זהירות ראויים? האם התלונות והתביעות נוגעות לתקלות שיכולות לקרות בכל חופשה או שמא מדובר בכשלים ספציפיים לבתי המלון שבים המלח? לפניכם פסקי דין עדכניים על חופשות לא מוצלחות/מסוכנות בים המלח.

 

החליקה במדרגות המלון, ותפוצה ב-5,000 שקל

בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון דן בתביעה כספית בסכום של 30 אלף שקל שהוגשה נגד מלון "לאונרדו ים המלח" וחברת הביטוח של המלון, הראל.

 

התובעת נפלה כשירדה במדרגות שמובילות לספא במלון "לאונרדו קלאב" ב-3 ביולי 2008. לטענת התובעת, היא החליקה מכיוון שהיו מים על הרצפה, ועקב הנפילה היא נחבלה בראשה ובעצם הזנב. התובעת הציגה אישור רפואי, לפיו אובחן אצלה שבר בעצם הזנב, ונקבעו ממצאים שונים, שלהערכת המומחה השאירו אצל התובעת נכות בשיעור של 10%.

 

השופטת יעל בלכר קיבלה חלקית את התביעה, וקבעה כי התובעת אכן החליקה במדרגות שמובילות לספא, בשל המים שנקוו על הרצפה, וכי בזמן שהחליקה ונפלה, לא היה במקום שטיח. השופטת קבעה, כי המלון התרשל מכיוון שלא נקט אמצעי זהירות סבירים ופשוטים, שהיה בהם כדי למנוע את הנפילה והנזק שנגרם בשל כך לתובעת, נזק שהוא צפוי בנסיבות העניין.

 

עם זאת, נקבע כי הנזקים לא מפורטים כראוי בכתב התביעה, ועל כן יש מקום לפסוק לתובעת פיצוי חלקי. לאור האמור, השופטת חייבה את המלון וחברת הביטוח לפצות את התובעת ב-5,000 שקל עבור כאב וסבל ועוגמת הנפש שנגרמו לה עקב הנפילה, וכן לשלם לה הוצאות משפט של 300 שקל. (ת"ק 45479-12-10 סיונוב נ' מלון לאונרדו ים המלח ואח')

 

החפצים לא בכספת - המלון לא אחראי

לא רק נזקי גוף מככבים בתביעות הנופשים, גם אבדן חפצים הוא סוגייה נפוצה. כך למשל, בית המשפט לתביעות קטנות בבאר-שבע דן בתביעה של בני זוג נגד מלון "קראון פלזה" בים המלח. התובעים ביקשו פיצוי של 27,220 שקל בשל אובדן מכשיר שמיעה של התובע, עגילים של אשתו, התובעת, ועוגמת הנפש שנגרמה להם.

 

בני הזוג התארחו במלון במסגרת חופשה של 5 לילות. התובע הוא כבד שמיעה, וכאשר תכנן ללכת לספא של המלון, השאיר את מכשיר השמיעה במאפרת זכוכית נקייה בחדר בבית המלון. גם העגילים של האשה הונחו באותה מאפרה. לדברי התובעים, כאשר חזרו מהספא גילו, כי מכשירי השמיעה והעגילים נעלמו.

 

המלון הכחיש את חבותו, וטען מנגד כי הוא אינו אחראי לחפצים שמונחים בחדר באופן שבו הונחו מכשיר השמיעה והעגילים. לדברי המלון, היה על התובעים לאחסן את החפצים בכספת. סגנית הנשיא, השופטת דרורה בית אור דנה בתביעה לאורו של סעיף 12 לחוק השומרים, אשר עוסק בדין של בעל מלון כשומר על חפצים.

 

השופטת קבעה, כי בני הזוג לא הודיעו לבעל המלון על קיומם של מכשיר השמיעה והעגילים, והשאירו אותם לפי דבריהם במאפרה שבחדר, כמו שנהגו בפעמים קודמות בהם התארחו במלון. התובעים גם לא שמו את מכשיר השמיעה והעגילים בכספת שהייתה בחדר. על כן, ובהתאם לסעיף החוק, גם אם בני הזוג נהגו כך בעבר, אין בכך כדי לקבוע אחריות של בעל המלון.

 

עם זאת, לפנים משורת הדין, המלון הסכים לפצות את בני הזוג בסכום של 2,256 שקל, סכום ההשתתפות העצמית למכשיר שמיעה, ובהתאם לכך המלון חויב לשלם לבני הזוג סכום זה.

(ת"ק 34573-10-10 לוי ואח' נ' מלון קראון פלזה ים המלח)

 

בים המלח - הבריכה היא מטרת החופשה

כאמור, קבלת טיפולים רפואיים כאלו או אחרים, היא אחת המטרות העיקריות של אנשים שמגיעים לחופשה בים המלח. כיצד המלון יכול להכשיל את מטרת החופשה? מסתבר שבקלות.

 

בית המשפט לתביעות קטנות בכפר-סבא דן בתביעה נגד מלון "מרידיאן" ים המלח שהגיש נכה צה"ל, לפיצוי בשל עגמת נפש שנגרמה לו במלון. ב-19 באוגוסט 2010 התובע הגיע עם אשתו למלון. לדבריו, במקום ליהנות מהחופשה ולטבול בבריכת מי הגופרית במלון, מנת חלקו הייתה מסכת ייסורים.

 

ראשית, טען התובע, כי בהיותו נכה צה"ל הוא זכאי לחנות בחניית נכים של המלון, אך כשהגיע למלון לא היה מקום חנייה פנוי, והוא נאלץ להחנות את רכבו במרחק של כ-100 מטרים מפתח המלון על מדרון בצל ההר, וללכת ברגל עם המזוודות בחום הכבד של חודש אוגוסט.

 

גם לאחר שהגיע למלון נאלץ התובע להמתין כשעה וחצי עד לקבלת החדר, ובעיקר גדלה אכזבתו מכך שמטרת הגעתו למלון נכשלה, מכיוון שהתברר לו כשירד לטבול בבריכת מי הגופרית, כי המקום נמצא בשיפוצים והבריכה סגורה.

 

נציג המלון הודה בדיון, כי הוצע לתובע לחנות בסמוך למלון, אך לא מדובר בחנייה שמיועדת לנכים, והתובע נאלץ להיגרר עם מזוודותיו עד למלון. לגבי בריכת מי הגופרית, נקבע כי לא ברור אם המלון אכן סייע לתובע למצוא בריכה חלופית, כפי שטען.

 

השופטת רחל קרלינסקי קבעה, כי חוויית שהיית התובע במלון, והאפשרות לקבל את הטיפול בבריכה, נפגמו. המלון הביע נכונות לפצות את התובע, אך הוא סירב לסכום שהוצע. השופטת חייבה את המלון לפצות את התובע ב-3,000 שקל.

(ת"ק 31753-12-10 אש נ' אשת טורס ואח')

 

לסיכום, אם אתם שוקלים לצאת לחופשה באחד ממלונות ים המלח, בדקו היטב טרם בואכם, כי השירותים שאותם אתם מבקשים לקבל יהיו זמינים: בריכה, טיפולים מיוחדים וכד'. במקרה שהשירות שהובטח לא יינתן והמלון לא יציע לכם חלופה ראויה, תוכלו לתבוע ולבקש פיצוי הולם.

 

כמובן, שכבכל אירוח במלון, יכולות להתרחש תקלות ואי נעימויות, וגם במקרים אלו, יש מקום להגיש תביעה ולדרוש פיצוי על הנזק הממוני והלא ממוני שנגרם.

 

עו"ד אורנית אבני-גורטלר עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית . יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פורסם לראשונה 16/11/2011 19:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ים המלח. לא תמיד רגוע שם
צילום: lowshot
מומלצים