הרווח הנקי של פז ברבעון השלישי נחתך ב-45%
ברבעון השלישי הציגה החברה רווח נקי של 58 מיליון שקל, לעומת 106 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות עלייה בהוצאות המימון ושחיקה ברווחיות התפעולית. למרות זאת, היא תחלק דיבידנד של 200 מיליון שקל
המחאה החברתית, הפחתת מרווח השיווק והעלייה בהוצאות המימון פגעו בשורה התחתונה של פז, כך עולה מדו"חות הרבעון השלישי שפרסמה החברה. הרווח הנקי של קבוצת פז הסתכם ברבעון השלישי בכ-58 מיליון שקל, לעומת כ-106 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ-45%.
החברה הודיעה עם פרסום הדו"חות הכספיים על חלוקת דיבידנד בסך של 200 מיליון שקל, מתוך יתרת העודפים במאזן העומדת על כ-1.95 מיליארד שקל, לפני חלוקת הדיבידנד. מאז הנפקתה חילקה החברה דיבידנד בהתאם לרווחיות תוך שמירה על התשואה למשקיעים.
"הירידה בין הרבעונים נובעת בעיקר מגידול בהוצאות המימון בעקבות העלייה בריבית ושחיקה ברווחיות התפעולית (המתואמת) בעקבות הפסד בחטיבת הזיקוק", כך לדברי יונה פוגל, מנכ"ל פז.
רווחי החברה לפני מימון, מסים, פחת והפחתות חד פעמיות (EBITDA) הסתכמו ב-323 מיליון דולר, עלייה של 50%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
רווחי חטיבת הזיקוק (המתואמים) נשחקו כתוצאה מהשפל במרווחי הזיקוק על רקע המשבר הכלכלי העולמי, השפעת המשבר בלוב על עליית מחירי הגלם של בית הזיקוק והתיסוף בשקל.
אופטימיזציה בתהליכי היצור של בז"א (בתי זיקוק נפט אשדוד) תרמה לתוצאות כפי שהן ביחס לבתי זיקוק אחרים באגן הים התיכון. בחטיבת הקמעונאות והמסחר הרווח התפעולי שמר על יציבות, ביחס לרבעון המקביל אשתקד, זאת למרות הפחתת מרווח השיווק על ידי הממשלה שגרמה לפגיעה ברווחיות בנזין 95 בחודש ספטמבר.
רמת הרווחיות נשמרה הודות לגידול במכירות רשת חנויות הנוחות Yellow, שעלו ברבעון השלישי בכ-9% ושיפור בפעילות הסיטונאית. החברה מבצעת התאמת הוצאות והנחות ללקוחות בהתאם למרווח השיווק החדש.
הרווחיות התפעולית של חטיבת התעשיות והשירותים ברבעון השלישי נשמרה באותה רמה כמו ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המצטבר של הקבוצה בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הסתכם בכ-258 מיליון שקל.
מתחילת השנה, השקיעה החברה כ-476 מיליון שקל מתוך התזרים החופשי. במהלך הרבעון השלישי התקדמה בביצוע תכנית ההשקעות בפז"א, אשר עם השלמתה במהלך 2012 צפויה להניב תוספת של כ-80 מיליון דולר לרווח התפעולי מדי שנה.
"לסיכום", נכתב בדו"ח, "התוצאות לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2011, משקפות איתנות וחוסן פיננסי ובשילוב עם המותג המוביל של קבוצת פז, מאפשרים לה להתמודד עם סביבה עסקית מאתגרת".