הממשלה תחל הבוקר באישור המלצות טכרטנברג
על הפרק: עדכון נוסחאות הפיקוח על המחירים שעשוי להוזיל את הביצים והגבינות, והגדלת כוחה של רשות ההגבלים העסקיים. אלי ישי: "הדו"ח הוא המשך להתעלמות מאזרחי המדינה שדורשים צדק חברתי"
אחרי חודשיים של עיכובים, שבמהלכם הופעלו על השרים והפקידים לחצים גדולים מצד תעשיינים, אנשי הלובי החקלאי, חברות התחבורה אגד ודן, ועובדי הנמלים - זה קורה: הבוקר (א') תחל הממשלה באישור הפרקים הנפיצים של דו"ח טרכטנברג, לאחר שלפני כחודש כבר אישרו השרים את פרק המסים. חברי הממשלה, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יתבקשו לאמץ מסמך בן 40 עמודים שבו מצוינים צעדים לשינוי כלכלי־חברתי.
הלילה הודיע יו"ר ש"ס אלי ישי כי הוא עשוי להצביע נגד אישור ההמלצות. לדבריו, "כל עוד שלא יוכנסו העדפות לפריפריה ולעיירות הפיתוח, ולא יאושר החוק לדיור ציבורי, העיקר חסר, והדו"ח הוא המשך להתעלמות מאזרחי המדינה שדורשים צדק חברתי".
בין השאר יועלו לאישור הצעות מפורטות לחיזוק הממונה על הגבלים עסקיים, הגברת התחרות בענף התחבורה הציבורית, ושיפור מנגנוני הניהול במגזר הציבורי לצד עידוד התחרות בענף המלט הישראלי. נושא משמעותי אחר שאמור היה לעלות לאישור הוא חסמי היבוא, אולם בעקבות הוראת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, הדיון בעניין זה נדחה ויתקיים במועד אחר. "כלכליסט" עושה סדר ב־10 ההצעות הבולטות שעומדות לזכות באישור הממשלה, וגם בוחן את האפשרות שיאושרו בהמשך על ידי הכנסת.
1. עדכון נוסחאות הפיקוח על המחירים
ההמלצה המקורית: הפחתת מרווח השיווק של מוצרי חלב מפוקחים וביצים.
השינוי בהמלצה: כעת מומלץ לבדוק בתוך 120 יום את המחיר המפוקח של מוצרי חלב וביצים, תוך מתן תשומת לב למרווח השיווק ולהנחות המסחריות הנהוגות בענף. בחינה זו תבוצע על ידי רואה חשבון. מדובר במרווח קמעונאי של 18.8% בביצים ושל 13.5% במחירי מוצרי החלב, שהוא ככל הנראה גבוה מדי כיוון שנקבע לפני יותר מעשור.
המשמעות: העדכון עשוי להוביל להוזלתם של מוצרים מפוקחים, דוגמת הביצים והגבינות.
סבירות שהכנסת תאשר: בינונית. קל יהיה למסמס זאת באמצעים טכניים בהמשך, גם אם יאושר בכנסת.
2. שינוי בתפיסת הרגולטור הממשלתי
ההמלצה המקורית: אנשי הוועדה לשינוי כלכלי־חברתי המליצו להגדיר מחדש את מטרת הרגולציה, כך שתכלול גם היבטים של יוקר מחיה ושיקולי תחרות ולא רק שיקולי יציבות ענפית. כמו כן, הומלץ להעלות את רמתם של הרגולטורים הקיימים, לקצוב את כהונתם של רגולטורים שאינם ממונים על ידי הממשלה לשש שנים בלבד, ולחזק את עצמאותן של סמכויות רגולציה.
השינוי שנערך בהמלצה: ייקבע בחוק כי לכל רגולטור יש אחריות לרווחת הצרכנים ולקידום התחרות. בנוסף, עד סוף מרץ 2012 יפעלו נציב שירות המדינה והממונה על התקציבים לקביעת תנאי ההשכלה המינימליים שיידרשו ממועמדים למשרת רגולטור. כמו כן, ייבחנו כלי האכיפה המצויים בידי הרגולטורים, כשעד מאי 2012 יגיש צוות שיורכב מנציב שירות המדינה, נציג של היועץ המשפטי לממשלה ושל משרד האוצר המלצות בעניין. על שר האוצר להקים צוות שיבחן את ייעול הרגולציה והממשקים בין הרגולטורים השונים ובינם לבין הממשלה, ויעביר את המלצותיו עד יוני 2012. כמו כן, לא מצוינת הקצבת זמן ספציפית לכהונה, כשכל החלטה תיבחן לפי התפקיד.
המשמעות: הפגיעה העיקרית לא צפויה להיות ברגולטורים חזקים, כמו הממונה על הבנקים או על הביטוח, אלא בבעלי תפקידים זוטרים יותר במנגנון הרגולציה וקביעת המחירים הממשלתי. מי למשל? הממונה על היטלי סחר בתמ"ת או המפקחת על המחירים החקלאות.
סבירות שהכנסת תאשר: גבוהה. זהו סעיף דקלרטיבי בעיקרו שלא תהיה לו השפעה משמעותית.
3. הגברת התחרות בשוק המלט
ההמלצה המקורית: ועדת טרכטנברג ניסחה שורה של המלצות שמטרתן לעודד את התחרות בענף המלט, הנשלט על ידי חברת נשר. בין ההמלצות היה מתן הוראה לרשות הספנות והנמלים בשיתוף אגף התקציבים וחברת נמלי ישראל לפעול להגדרת רציף המלט בנמל אשדוד כרציף מסחרי. כמו כן, הומלץ לתת הוראה למינהל מקרקעי ישראל בשיתוף עם משרד התחבורה וחנ"י, לאתר בסמוך לנמל שטחים שיאפשרו לאחסן את המלט המיובא.
השינוי שנערך בהמלצה: הממשלה תאשר הקמת צוות בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר גל הרשקוביץ, שיגיש המלצות מפורטות לעידוד התחרות בענף. הצוות יגיש המלצותיו לממשלה עד מרץ 2012, ואלו יתייחסו לשינוי נוסחת סוארי לקביעת מחיר המלט שנמצא באופן מסורתי בפיקוח, ויתייחסו לכשלים ביבוא המלט בהיבטים ימיים, נמליים ויבשתיים לרבות הובלה וחסמי יבוא. הצוות יוכל להמליץ על הקלות בהתארגנות גופים העוסקים בתשתיות ונדל"ן ליבוא מלט משותף. בנוסף, מנהל רשות מקרקעי ישראל יאתר שטחים סמוכים לנמלים ולמעברי גבול יבשתיים לאחסון מלט מיובא.
המשמעות: ברגע שמקימים ועדה קשה לדבר על משמעויות אופרטיביות. תחום המלט ימתין בינתיים.
סבירות שהכנסת תאשר: גבוהה. כל סעיף שמטרתו להקים ועדה צפוי לעבור אישור. אין כאן בשורה מהותית לצרכנים בגלל תרבות גרירת הרגליים בוועדות בישראל.
4. תיקון חוק ההגבלים העסקיים
ההמלצה המקורית: לתקן את חוק ההגבלים כך שיאפשר לממונה להורות על מכירת נכסים בידי מונופול או קבוצת ריכוז. ביטול סעיף 6(3), המעניק פטור להסכמי בלעדיות הדדית בין ספק לבין רוכש. כמו כן, לחייב מונופולים מוכרזים שעיקר פעילותם בישראל בפרסום דו"חות כספיים במתכונת הנהוגה על ידי חברות ציבוריות, הן בחתכי מוצרים והן בכלל, בהתאם להוראות שייקבעו תוך תשומת לב לפגיעה אפשרית בפעילותם בחו"ל. בנוסף, תוקם חטיבת תחרות ברשות ההגבלים.
השינוי שנערך בהמלצה: שר האוצר יובל שטייניץ ושר התמ"ת שלום שמחון צריכים להביא בתוך 30 יום הצעה מסודרת לתיקון החוק. כמו כן, הוא ימנה צוות בראשות מנכ"ל משרדו שיבחן את הצורך ואת דרכי היישום.
המשמעות: התיקון יאפשר לפרק מונופלים וקבוצות ריכוז. חטיבת התחרות ברשות ההגבלים ככל הנראה תאכוף את דו"ח ועדת הריכוזיות.
סבירות שהכנסת תאשר: בינונית. הסעיף מעורר התנגדות קשה בקרב גופים עסקיים שיפעילו לחצים גדולים על חברי הכנסת לרכך את ההצעה.
5. צמצום ריכוזיות בתחבורה הציבורית
ההמלצה המקורית: ועדת טרכטנברג המליצה להפריט את כל קווי התחבורה הציבורית עד 2015. כמו כן, הומלץ להקים רשויות מטרופוליניות, שינהלו את כל מערכי התחבורה הציבורית באזור מסוים, ולסבסד את נסיעתם של אוכלוסיות חלשות וסטודנטים.
השינוי שנערך בהמלצה: הפרטת הקווים יצאה לדרך לפני הקמת הוועדה. סבסוד ניתן בפועל במסגרת תמחור מיוחד של המפעילים ומשרד התחבורה. הקמת הרשויות המטרופוליניות נעלמה מן ההצעה, תקציב הפיתוח נרשם בקווי מתאר בלבד, כשקיימת מחלוקת בין האוצר ומשרד התחבורה בנוגע למימון התוכנית, שעלותה המקורית כ־2.5 מיליארד שקל.
המשמעות: בטווח הארוך, הוצאתה לפועל של הפרטה עד 2015, תביא לכך שהמפסידות יהיו אגד ודן, המחזיקות יחדיו כיום כ־70% מקווי התחבורה הציבורית. המרוויח הגדול הוא כנראה שר התחבורה ישראל כץ, שיחליט מי ומתי יקים את הרשויות המטרופוליניות.
סבירות שהכנסת תאשר: גבוהה. הלובי של דן ואגד כבר עשה את שלו. החלק המשמעותי כלל לא יגיע להצבעה ובסעיף לא נותרה הרבה משמעות.
6. עידוד התחרות בשוק הגז לבישול
ההמלצה המקורית: ועדת טרכטנברג המליצה להפעיל פיקוח על המחירים בתחום הגז לבישול, וכן לשחרר את החסמים הקיימים כיום במעבר בין ספקי גז.
השינוי שנערך בהמלצה: אין שינוי. כבר ניתנה החלטה להטיל פיקוח מחירים.
המשמעות: ארבע חברות הגז הגדולות - אמישראגז, סופרגז, פזגז ודור גז - עומדות להפסיד 150 מיליון שקל בשל פתיחת השוק לתחרות. יש הטוענים כי הצרכן עומד להרוויח.
סבירות שהכנסת תאשר: גבוהה.
7. הצרת צעדי הלוביסטים בכנסת
ההמלצה: טרכטנברג המליץ להתקין כללי אתיקה בתחום השתדלנות בכנסת, במטרה להסדיר את עבודתם של פקידי הממשלה ונבחרי הציבור עם לוביסטים. בנוסף, הומלץ לקבוע כללים ביחס לתקופת הצינון הנדרשת במעבר מהממשלה לסקטור הפרטי, זאת בדגש על "צמצום המעבר של פקידי ציבור לעבודה בתפקידים שעיקרם פעילות מול מערכי הרגולציה הממשלתיים בהם פעלו".השינוי שנערך בהמלצה: לפי ההצעה, מזכיר הממשלה צבי האוזר יפנה ליו"ר הכנסת רובי ריבלין וליו"ר ועדת הכנסת יריב לוין, במטרה שהללו יגבשו המלצות להצרת צעדי השתדלנים. בנוסף, שר המשפטים יעקב נאמן יתבקש לפעול להסדרת פעילותם של לוביסטים.
המשמעות: ניתן לשער שפקידי הממשלה מסתייגים מכללים שיקשו על נסיקה לתפקיד מתגמל במגזר הפרטי, ולכן סעיף תקופת הצינון נותר בחוץ.
סבירות שהכנסת תאשר: גבוהה.
8. שיפור מנגנוני הניהול במגזר הציבורי
ההמלצה המקורית: ועדת טרכטנברג המליצה לחזק את מיקומו של הדרג המקצועי בתהליכי קבלת ההחלטות במגזר הציבורי, לצד המלצות נוספות לשיפור הניהול בסקטור הציבורי. את הבשורה אמורה להוביל רפורמה בנציבות שירות המדינה, שאותה דרשו לקדם במהרה.
השינוי שנערך בהמלצה: תוקם ועדה שתבחן את הנושא בראשות נציב שירות המדינה. יחד הם יגבשו תוכנית לשיפור מנגנוני ניהול ההון האנושי בשירות המדינה. הוועדה תקבל את המנדט שהציע טרכטנברג ותפעל לחזק את עמוד השדרה הניהולי ולקדם רפורמה בנציבות. הכוונה היא לא רק לתגמול מצטיינים, אלא בעיקר לאפשר פיטורי עובדים לא יעילים שכיום נהנים מקביעות. התוכנית תוגש עד מאי ותיושם תוך 120 יום.
המשמעות: מרחיבים את סמכויות הפקידים, ומבזרים את העוצמה של האוצר.
סבירות שהכנסת תאשר: גבוהה. הואיל ומדובר כרגע רק בבחינה של הנושא ולא בצעדים אופרטיביים, ובשל מאבק עובדי הקבלן ברקע, ההסתדרות לא תתנגד בהמשך. גם כאן לא נדרש אישור הכנסת כי זו רק הקמת ועדה.
9. פטור ממכס ביבוא אישי עד 1,000 שקל
ההמלצה המקורית: ועדת טרכטנברג המליצה לאפשר פטור מלא ממכס בעת יבוא אישי ארצה של כל המוצרים עד לסכום של 300 דולר.
השינוי שנערך בהמלצה: מוצע לאפשר פטור על מכס ליבוא פרטי בסכום של עד 1,000 שקל, למעט מוצרי טבק ומשקאות אלכוהוליים.
המשמעות: הסכום מעט נמוך מן ההצעה המקורית וגם החריגו אלכוהול וטבק. אפשר לומר שהצרכנים הפסידו.
סבירות שהכנסת תאשר: גבוהה מאוד. יהיו התנגדויות, ואולי ייכנסו הסתייגויות לחוק - נניח, בהקשר של בגדים - אבל זה יעבור.
10. פיתוח נמלי הים
ההמלצה המקורית: להתיר חסמים בדבר שחרור קרקעות לפיתוח נמלי הים באשדוד ובחיפה. ההליך תקוע במוסדות כבר שבע שנים.
השינוי שנערך בהמלצה: הפשרת קרקעות בסביבות הנמלים, כך שיוקצה יותר מקום לקליטת מכולות והפעלת רציפים פרטיים בסביבת ובתוך הנמלים הקיימים. כוונת המדינה לקצוב את המהלך עד 2012 נמחקה.
המשמעות: אם מדובר רק בהרחבת שטחי הנמל אז המרוויחה היא המדינה, כי נמליה יקלטו עוד מכולות. אם יפעילו רציפים פרטיים, יחל קרב עם הוועדים.
סבירות שהכנסת תאשר: נמוכה מאוד. צפויה התנגדות מצד הוועדים וההסתדרות.