סלקום תשלם 22 מיליון שקל ללקוחותיה
ביהמ"ש המחוזי מרכז פסק בתביעה ייצוגית בה נטען כי חברת הסלולר גבתה מלקוחות תשלום עבור פירוט השיחות שלהם ללא הסכמתם. סלקום: נערער
בית המשפט המחוזי מרכז נתן פסק דין סופי ומכריע בתביעה ייצוגית נגד חברת הסלולר סלקום וחייב אותה לשלם 22 מיליון שקל ללקוחותיה. לא מדובר באישור התביעה כתביעה ייצוגית, אלא למעשה בשלב שאחרי זה, פסק דין סופי נגד חברה, דבר שהוא נדיר יחסית במסגרת הליכים כאלה בישראל.
הבקשה לאשר את התביעה כייצוגית הוגשה במרץ 2008, בטענה כי סלקום גבתה מהלקוחות, ללא הסכמתם, תשלום עבור פירוט השיחות בחשבון שלהם. באוגוסט 2009 אישרה השופטת אסתר שטמר לנהל את התביעה כייצוגית, וסכום התביעה המקורי עמד על 440 מיליון שקל.
בבקשה המקורית נטען כי גביית תשלום בגין פירוט שיחות עומדת בניגוד לתנאי הרישיון של סלקום. הגבייה בגובה 4.90 שקלים לחודש החלה לגבי מנויים פרטיים ביולי 2004 ולגבי מנויים עסקיים בחודש יוני 2006.
סלקום ערערה על החלטה זו לבית המשפט העליון, והשופט אשר גרוניס דחה את הערעור והחזיר את הדיון למחוזי, כדי שידון בתביעה. "לטעמי, בתיק זה אין לחתור להכרעות עקרוניות על חשבון האפשרות לסיים את המחלוקת על דרך הפשרה", כתב במאי 2010 השופט גרוניס.
כעת הכריעה השופטת במחוזי כי על סלקום לפצות את לקוחותיה בסכום של 22 מיליון שקל. כאשר בדקה את הנזק שנגרם, הגיעה השופטת למסקנה כי חלק מהלקוחות הסכימו לשלם עבור פירוט השיחות, ולכן הם אינם זכאים לפיצוי.
על פי נתונים שסלקום עצמה מסרה במהלך התביעה, התברר כי כ-350 אלף לקוחות קיבלו את ההודעה לגבי הגבייה, ולאחר שחלקם ביקשו להתנתק מהשירות, נותרו 282,240 לקוחות שחויבו.
השופטת הכריעה לבסוף כי הפיצוי יעמוד כאמור על כ-22 מיליון שקל בגין הפרת הסכם עם לקוחות, וכל לקוח רלוונטי יקבל הודעה על כך. סלקום תצטרך לזכות את החשבון של הלקוחות.
התובעות הייצוגיות, טל פטאל וחברת יוסי שזר, יקבלו כל אחת 100 אלף שקל. עורכי הדין גיל רון וחוי קליין יקבלו שכר טרחה בגובה 10% מהסכום הסופי, כלומר, 2.2 מיליון שקל. שכר הטרחה יחולק לשלוש פעימות: בשלב הראשון תשלם סלקום 40%, 30% נוספים ישולמו עם מסירת הדו"ח על ביצוע התשלום ללקוחות, ועוד 30% ישולמו לאחר העברת הסכום שיישאר לאוצר המדינה.
מסלקום נמסר בתגובה כי "אנו מתכוונים לערער על פסק הדין".