עתירה: בגלל נכה כל התלמידים לא לומדים מחשב
אמיר הסובל משיתוק מוחין לומד כבר שלוש שנים בבית ספר שאינו נגיש לנכים. לכיתת המחשבים הוא לא יכול להגיע. הפתרון: ביטול שיעורי המחשב לכלל התלמידים. "כך מענישים אותו בנידוי, חבריו תולים את האשם בו", נכתב בעתירה לבג"ץ
סיפורו העגום של אמיר עובדיה (11), ילד נכה מקריית מלאכי, שבמשך שנה שלמה ישב לבדו בחצר בית הספר בזמן שחבריו למדו מחשבים, מתקדם לערכאות המשפטיות: משפחת עובדיה עתרה לבג"ץ, וטענה שלמרות ההבטחות, בית הספר לא הונגש לנכים. זאת ועוד: בבית הספר החליטו כי כיוון שעובדיה לא יכול להגיע לכיתת המחשבים וללמוד בה, גם חבריו לא יעשו כן. לימודי המחשבים בוטלו כליל.
הפרשה נחשפה ב-ynet לפני כשנה, בעת שעובדיה העביר את שיעורי המדעים מחוץ לכיתה - משום שמעבדות בית הספר נמצאות בקומה השנייה ובבית הספר אין מעלית. הוריו פנו לרשויות בדרישה להנגיש את בית הספר הממלכתי-דתי "הראל" לנכים כפי שמחייב החוק, אך לטענתם דבר לא נעשה. בהמשך הם הגישו תביעה על סך רבע מיליון שקל נגד משרד החינוך ועיריית קריית מלאכי, נוכח אפלייתו לרעה של בנם והפגיעה בזכותו לשוויון, שגרמה לו נזק נפשי בלתי הפיך.
עובדיה נולד עם שיתוק מוחין ומתנייד עם כיסא גלגלים. בעירייה המליצו להם על בית הספר "הראל" ככזה הנגיש לנכים ומותאם לצרכיו. אך "במקום למצוא פתרון לבעיות הנגישות, החליטה הנהלת בית הספר כי אמיר פשוט לא ייכנס לשיעורי מחשב מדעים וספורט", נכתב בתביעה.
משרד החינוך והעירייה כבר התחייבו בפני בית המשפט השלום בתל אביב כי ידאגו להתקין מעלית ולהנגיש את קומת המדעים לכל המאוחר עד סוף חופשת הקיץ - אולם לא עשו כן. גם בהבטחת העירייה לדאוג שפקחיה יהיו אחראים להעלות ולהוריד את אמיר מהכיתות, לא עמדו.
בעתירה שהגישה המשפחה לבג"ץ בעזרת עו"ד גיא אופיר, נכתב כי לא זו בלבד שבית הספר טרם הונגש, אלא שהשנה לימודי המחשבים בוטלו כליל בבית הספר. התלמידים לועגים לאמיר על כך שהוא "עושה צרות" ו"אשם" בביטול שיעורי המחשב. בשיחה עם ynet אמר אמיר כי "שיעורי המחשבים הם האהובים עליי מכולם, וזה פוגע בי במיוחד ועצוב לי שהילדים אומרים לי שבגללי אין מחשבים בבית הספר".
בעתירה המגוללת את השתלשלות האירועים מצוין כי בשל משקלו הכבד של הכיסא הממונע (יותר ממאה קילו), התקשו פקחי העירייה להרים את אמיר לשיעורים ואיימו מיד בהכרזה על סכסוך עבודה. רק בתגובה לכך הורה ראש העיר לפתור את הבעיה ולהוריד את כיתות המדעים והמחשבים לקומה התחתונה. "זה בהחלט יכול היה להיות מערכון סאטירי מצליח שכן רק כאשר הפקחים איימו בשביתה ולאחר שנתיים שהתלמיד ישב לבדו מחוץ לכיתה, ראש העיר הנחה להוריד את המעבדות לקומה התחתונה", נכתב.
המחשבים נעולים במעבדה
על פי העתירה, בפתיחת השנה הנוכחית הוחלט להשיב את המחשבים למעבדה המיועדת להם שבקומה ב', וכן נקבע כי המעבדה תהיה סגורה ותלמידי בית הספר לא ילמדו כלל מחשבים, ככל הנראה כדי לא להסתכן בתביעה. "יש מחשבים בבית הספר הראל, אך הם נעולים במעבדה ללא שימוש ומעלים אבק. כיתות א'-ג' עורכות את שיעורי המחשב בבית ספר אחר, ואילו עבור כיתות ד'-ו' אין שיעורי מחשב", נמסר.
"אמיר הפך למוקצה מחמת המיאוס בבית הספר, הן תלמידים והן הורים מאשימים אותו ואת משפחתו באי-קיום שיעורי מחשבים. עם זאת, מאחר שאמיר אינו מתנחם מ'צרת הרבים', פתרון חלמאי זה אינו מתקבל על הדעת ומאבקו המשפטי היה ועודנו לקבל את זכויותיו".
עו"ד אופיר הוסיף: "למרות שאמיר לומד בבית הספר כבר שלוש שנים, ההתחייבות להנגישו טרם בוצעה. כעת מתברר שהוחלט לבטל לכל תלמידי בית הספר את שיעורי המחשבים, במחשבה חלמאית שכך אמיר לא יוכל לטעון שבשל נכותו נמנעים ממנו שיעורי מחשבים. פתרון זה אווילי ומעניש את אמיר בנידוי חברתי, הואיל וחבריו תולים את האשם בו. האמת היא שכבר אין טעם לבטא במלל את 'חדלות האישים' של עובדי הציבור האחראים למחדל, כנראה צריך לקוות שהפטיש של שופטי בג"ץ יעשה את שלו".
למרות כל זאת, גורם בבית הספר סיפר ל-ynet כי בניגוד לטענות בעתירה, הסיבה לביטול לימודי המחשבים אינה קשורה להעדר הנגשה, שהרי הלימודים התקיימו בשנה שעברה בקומת הקרקע. לדבריו, "הסיבה נעוצה בכך שבשנה שעברה נלמד מקצוע המחשבים במסגרת לימודי העשרה בלבד באמצעות קרן קרב, וכיוון שהשנה המחשבים אינם תקינים הוחלט בבית הספר להתמקד בתחומי העשרה אחרים".
ממשרד החינוך ועיריית קריית מלאכי נמסר כי העתירה טרם התקבלה. עם קבלתה ישיבו בערכאות המשפטיות המתאימות כמקובל.