הנשר נוחת. אמריקן איגל בדרך לישראל
לקראת נחיתת מותג האופנה האמריקאי בישראל, קרן אוחיון הקדימה לבקר בסניפי הרשת בניו יורק כדי להבין על מה כל המהומה, חיפשה בשורות בקולקציית אביב-קיץ וחזרה עם המלצות, למה כדאי לשים לב ומה הכי משתלם לקנות
"שוק הג'ינסים בישראל עומד להשתנות", אומר לי הראל ויזל, הבעלים של "פוקס" והזכיין של המותג האמריקאי "אמריקן איגל", כשאנחנו מבקרים באחת מחנויות המותג בניו יורק.
נציגי החברה מציגים בפנינו קיר עצום בגודלו וכולו מדפי ג'ינסים במגוון גזרות, אורכים ומידות - ועליו גאוותם: "אמריקן איגל" מוכרת מדי שנה 30 מיליון ג'ינסים, שמהווים 30 אחוזים מנתח השוק של החברה. "כבר מהיום הראשון נהפוך למותג הג'ינס המוביל בישראל", הוא מבטיח. היום הראשון לפתיחת הסניף הראשון של אמריקן איגל בישראל הוא יום שישי הבא, 3 בפברואר, והלוקיישן שנבחר - קניון רמת אביב.
ומה יהיה על נתח השוק של "פוקס", הבן הבכור והמוצלח של ויזל? "הג'ינסים הם ממילא לא השוק המרכזי של פוקס", הוא אומר.
עוד כתבות באתר לאשה השבוע
איך להתלבש כמו שרה ג'סיקה פארקר
ד"ר ענת שטיין: "אל תעשו ילד מתרומת זרע"
אוסף מרקים קלי הכנה, חמים ומפנקים
עיצובים צעירים ורעננים. מתוך קמפיין הקיץ של אמריקן איגל
לא פלא שויזל לא מודאג. הג'ינס הוא אכן החוליה החזקה של "אמריקן איגל" ועבור אמריקאים רבים הג'ינס עם סמל הנשר הוא שם נרדף למותג, הוא ידוע באיכותו - ובמיוחד תמורת מחירו הנוח יחסית. אבל בשביל ג'ינסים לא היה צורך להביא חנויות עצומות בגודלן לישראל. המותג מכוון לקהל האמריקאי בגילאים 18 עד 25, כזה שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות ויסתפק בג'ינס וטי שירט או חולצה משובצת, שיהיו בעיקר לבישים ונוחים. ומה לגבי הטרנדיות? הרבה פחות.
"הגבר האמריקאי לא רוצה לבלוט", אומר קלינט גרום, מעצב בכיר במחלקת הגברים. "הפקטור של הנוחות יבוא לפני הכל ומייד אחריו ה-Value for money, התמורה הנאותה לכסף".
לגברים הישראליים, אגב, חולק גרום מחמאות: "אני חושב שהגברים הישראלים הרבה יותר קוליים ומצטיינים ביותר מודעות לטרנדים ולמגמות האופנה העולמיות. הג'ינס בגזרת ה-slim האמריקאי הוא לא מספיק סקיני עבור הגבר הישראלי ועל כן המלצתי שהחברה תעצב סקיני לשיווק בשוק הבינלאומי בכלל ובישראל בפרט".
נוח, נגיש ולביש. "המוטו של המותג: אנחנו לא רוצים להיות יוקרתיים, אנחנו רוצים להיות נפוצים"
לכל אורך הסיור, הדגישו נציגי החברה שהסניפים בישראל יהיו זהים בעיצובם לסניפים האמריקאיים, ולשם כך יובאו לארץ קורות עץ וקונסטרוקציות ברזל עצומות משקל, לעיצוב החנויות המקומיות כהעתק מדויק לחנויות בארה"ב. גם המחירים, אומר ויזל, יהיו דומים. בשעה שמחירו של זוג ג'ינס של אמריקן איגל בארה"ב עולה 40 דולר בממוצע, ויזל מבטיח שהמחיר המקומי יעמוד על כ-200 שקלים בקירוב.
חנויות מוארות, עיצוב שמרני
נעים להסתובב בחנויות הענקיות של "אמריקן איגל": הן מוארות, התצוגה נגישה והמוכרים אדיבים כמעט בצורה יוצאת דופן. הלוואי שגם כאן נזכה לייבוא אישי של הגישה האמריקאית. הקולקציות המוצגות (הן של עונת החורף והן של עונת אביב-קיץ 2012) מתאפיינות בעיקר ברצון עז להתיישר עם המגמות העולמיות, אך לא בטוח שתמצאו כאן בשורות של ממש מבחינה אופנתית. נציגי המותג, מאידך, הם הראשונים להודות שהם כלל לא מנסים להוביל את הטרנדים. "המוטו שלנו הוא עכשווי, לא טרנדי", אומרת אחת המעצבות שפוגשות את חבורת העיתונאים הישראלים בחדר התצוגה של החברה בטיימס סקוור.
בשעה שבאגף הגברים מציגים בפנינו ג'ינסים וחולצות, באגף הנשים מציגים בפנינו מגוון רחב של חולצות, חצאיות, שמלות, מכנסיים, הלבשה תחתונה ובגדי ים שהמכנה המשותף לכולם הוא התפיסה שנשים רוצות בגדים מעוצבים, ומעצבי המותג מקפידים לנבור בטרנדים הנוכחיים ולפתח את הרעיונות המרכזיים בהם כך שהם יהיו מותאמים ונאמנים לערכי המותג: נוחות, נגישות, איכות ומחירים משתלמים.
אחת המעצבות מצביעה על שמלת קרושה במראה וינטג'י, בצבע שמנת, שלדבריה תהיה צפויה להיות אחד הלהיטים הגדולים השנה ותתאים לכל העונות: בחורף, עם סוודר מעל, במראה שכבות, בעונת האביב (עם קרדיגן קליל מעל) ובעונת הקיץ, כמו שהיא, מחיר השמלה 69 דולר.
השמלה משתייכת לקו שעליו מהמרים במותג השנה - הג'יפסי ג'ירל, מראה בוהמייני שיתאים גם לצעירות וגם למבוגרות (מבוגרות במונחי אמריקן איגל אלה נשים צעירות שעברו את גיל 25, כן?) שיבחרו בפריטים אלה לחופשת האביב (פסח, במחוזותינו) או לפסטיבלי המוזיקה ברחבי העולם בעונת הקיץ.
קיץ מרענן, קליל וצבעוני בחדר התצוגה הניו יורקי של "אמריקן איגל" (צילום: קרן אוחיון)
הגזרה הכי נפוצה שראינו בחדר התצוגה הייתה המחוך: הן בשמלות והן בטופים. בשמלות, החלק התחתון הוא בגזרה נשפכת - והתוצאה היא בדרך כלל גזרה מחמיאה ונוחה כאחד. כיף.
עוד ראינו שלל הדפסים; פרחים, דרך הדפסים גרפיים בהשפעה שבטית ועד פסים בשילובים, רוחבים וצבעים שונים. "אמריקן איגל" הוא מותג של צבעים ועל כן, הצבעים בקולקציה עזים או בהירים, ובעיקר נושאים שמות שעושים חשק עז לסלט גינה רענן: אדום עגבניה, צהוב לימוני ובננה - ולצידם צבעים שממשיכים לשמור על מעמדם כגון ורוד, כחול קובלט, לבן.
"נשים שלא יודעות להתלבש יכולות לקבל רעיונות מהתצוגה בחנות", אומרת אחת המעצבות המקומיות ומצביעה על בובות התצוגה הלבושות בסטיילינג מוקפד מכף רגל עד ראש בפריטי המותג (ר' תמונות בכתבה, ק"א).
כל פריטי המותג עשויים מבדים איכותיים - בראש ובראשונה כותנה ואחריה תערובות בדים שבחברה מגדירים "לדרישת הלקוחות", למשל פוליאסטר וויסקוזה, שני חומרים שגם ידועים בפופולריות שלהם אצל הישראלים. עוד בקולקציית אביב- קיץ: ויסקוזה דמויית משי, הרבה תחרה וסריגים קלילים שאפשר ללכת איתם לבריכה או לים, מעל בגד הים.
קולקציית בגדי הים. באולם התצוגה הניו יורקי של אמריקן איגל (צילום: דורית בכר-סולל)
ואיך המחירים?
המחירים כאן גבוהים מעט יותר מאשר ב-H&M והרבה יותר מאשר בפוראבר 21, שגם היא עשתה עליה לארץ לא מזמן, אבל אין להשוות בין המחירים הזולים של רשתות אלה לבין איכות הבדים והגימור שמציעה אמריקן איגל. במילים עדינות: בעד איכות צריך לשלם. חשוב לציין בנקודה זו שהרשת האמריקאית מרבה במבצעי מכירות, במיוחד בסופי שבוע, וחזקה במיוחד בשיווק באינטרנט, למשל במיילים שמשוגרים למיליוני לקוחות מדי יום ובהם מבצעים וקופונים משתלמים ביותר. בפייסבוק של החברה יש כמעט 6 מיליון חברים, נתון שמשקף את חוזקה של החברה בשוק הלייף סטייל האמריקאי.
בחברה משיבים בזהירות לשאלות אודות השיווק באינטרנט בשוק הישראלי וכרגע לא תוצע מכירה ברשת, והטבות במייל יגיעו בשלב מאוחר יותר.
דוגמאות למחירי פריטים מקולקציית החורף: חולצות טי ארוכות מכותנה, עם או בלי כפתורים - 19.50 דולר; סוודרים 39.50; מארז 7 תחתונים: 25 דולר; קרדיגנים מ-25 עד 39 דולר; אביזרים: מדולרים בודדים ועד 19.50 דולר.
הראל ויזל אומר שהוא מחוייב בתנאי הזיכיון להביא את כל הפריטים שנמכרים בחו"ל, למעט פריטים מסוימים בלבד, וצופה הצלחה למותג: "זה עומד להיות סיפור הצלחה", הוא אומר, "מדובר במותג איכותי המציע קולקציה טובה במחירים טובים ובסגנון קז'ואלי שמתאים ואהוב על הישראלים".
ההמלצות שלנו: קודם כל הג'ינסים. באמת, אין עליהם. מייד אחריהם, קולקציית ההלבשה התחתונה שגם היא אמורה להגיע בשלמותה לארץ וכוללת פריטים מצוינים במחירים שווים, מחזיות (עד מידה D) ועד תחתונים (עד מידה אקסטרה לארג'). מבין הקולקציות, אהבתי במיוחד את הפריטים במחלקת Aarie שגם היא אמורה לנחות כאן בשבוע הבא - ושמה דגש על בדים נעימים, צבעוניות מעודנת ורכה ועם זאת סופר אופנתית (קורל, שמנת, כחול צי, אפור) ועיצובים קלאסיים.
* הכותבת הייתה אורחת של "אמריקן איגל אאוטפיטרס" בניו יורק.