"נאלץ לשלם מאות דולרים בכדי לחזור לישראל"
אחרי שחברת התעופה הספרדית "ספנאייר" הודיעה בסופ"ש על הפסקת פעילות, סוכני הנסיעות מחפשים פתרונות לישראלים התקועים בספרד. פורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"
אבודים בספרד? אלפי ישראלים שרכשו בשבועות האחרונים חבילות סקי לאנדורה וחופשות בברצלונה, כולל חופשות כדורגל, מחזיקים מהבוקר כרטיסי טיסה שאינם אלא ניירות חסרי ערך.
כפי שפורסם אתמול (שבת) ב-ynet, ביום שישי בלילה הודיעה חברת התעופה הספרדית ספנאייר כי היא מפסיקה את פעילותה בגלל קשיים כלכליים, והפנתה את כל נוסעיה לקבל סיוע בחברות תעופה ספרדיות אחרות, או אצל חברות הביטוח בהן עשו ביטוח לטיסה.
עוד בערוץ התיירות:
- הו, הפרח האדום: הכלניות מחכות לכם בצפ' הגנב שו-דה-פו: עיר שוויצרית שעובדת כמו שעון
- מנזרים בשפלה: הגנב, המרטיר וזה שחזר מהמתים
בספרד שהו בסוף השבוע מאות ישראלים, ובשבת פעלו סוכני הנסיעות למצוא להם פתרונות. עם זאת, העלות של החזרת הנוסעים לישראל תחול עליהם בלבד, משום שסוכני הנסיעות אינם נושאים באחריות לפשיטת הרגל של חברת התעופה.
חברות התעופה בארץ: "פועלים כדי למצוא פתרונות"
שלשום הודיעה החברה שהיא מפסיקה את פעילותה וכל הטיסות שלה מבוטלות. בעקבות זאת בוטלה טיסת החברה שאמורה הייתה להמריא אמש מברצלונה ולנחות הבוקר בישראל. גם הטיסה שאמורה הייתה להמריא הבוקר ב7:10- לברצלונה בוטלה.
ניצה מרפלד, סמנכ"ל הטיסות באיסתא, מסרה כי החברה מטיסה הבוקר לישראל באמצעות אל-על, את נוסעיה שנמצאים בברצלונה, וגם הגיעה להסדר להטיס היום את הנוסעים שיוצאים לסקי באנדורה. גם עמי כהן, מנכ"ל קווי חופשה, שכ40- מלקוחותיה יצאו לחופשה בברצלונה, מסר כי הוא פועל למצוא פתרונות ולהחזיר את כל הנוסעים לארץ. יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל חברת אופיר טורס, העריך כי אלפי ישראלים ייפגעו מפשיטת הרגל. "אנשים רכשו חבילות סקי לפברואר ולמארס, חופשות בברצלונה וחבילות למשחקי כדורגל. אנו פועלים כדי למצוא פתרונות. אבל הנושא הכספי הוא לא באחריות סוכני הנסיעות. כל מי שנפגע מפשיטת הרגל של חברת התעופה אמור לתבוע את כונס הנכסים שימונה לה."
לדברי ירון אוחנה, מנכ"ל חברת "פינגווין טורסל, עשרות לקוחות החברה נמצאים בסקי באנדורה. "כיוון שכרגע אין מקום בטיסות יום ראשון לישראל, ייתכן שנשאיר את הלקוחות לעוד יום סקי. עם זאת, אנחנו מסדרים לאלה שאמורים לצאת היום מקומות בטיסת אל-על על חשבונם," אמר.
"הגענו לגלישה," אמר לנו ב' (25) מצפון הארץ, "כבר ביום שישי היו רמזים שיש בעיות עם החברה, כי מנהל המלון ידע שמשהו קורה. אתמול כבר ידענו שהטיסה מבוטלת. מכיוון שטסנו באיסתא, החברה אמרה לנו שנטוס לארץ ביום ראשון באל-על ונישאר באנדורה עוד לילה. ההסדר היה שהלילה הנוסף במלון יהיה על חשבוננו ואת הטיסה איסתא תספוג."
"הייתה לי חופשת סקי נפלאה ולא ניתן לשום דבר להרוס אותה," סיפר גדי מכפר-סבא, שבא לסקי עם חבריו לאנדורה, "בבוקר סיפרו לנו שחברת התעופה פשטה את הרגל ושיש בעיה עם החזרה לארץ. החלטנו לצאת לגלישה ולתת לסוכן הנסיעות לשבור את הראש. אחר כך אמרו לנו שאין מקום בטיסת יום ראשון ונחזור ביום שני. התכנון היה להגיע לארץ בראשון לפנות בוקר ומשם ישר לעבודה. התקשרתי והודעתי שיש בעיה ושלא אוכל לחזור. בינתיים הסבירו לנו שנשלם על הטיסה חזרה כמה מאות דולרים."
בכיר בענף התעופה בישראל אמר כי העובדה שהחברה הפעילה עכשיו רק 3 טיסות שבועיות, מאחר שמדובר בחורף, ממזערת יחסית את הנזקים שנגרמים לישראלים עקב קריסתה.
יש לכם כרטיס? הכסף ששילמתם כנראה אבוד
יש לכם כרטיס טיסה בספנאייר? החברה הספרדית הודיעה שלשום כי מי שרכשו כרטיסים באשראי מתבקשים לפנות לחברת האשראי או לבנק כדי לבדוק איך לקבל החזר כספי.
ספאנאייר גם הודיעה שנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה באמצעות חברה אחרת (ספנאייר חברה בברית "סטאר" והפעילה קוד משותף עם חברות בברית התעופה) מוזמנים לפנות לחברות האחרות, ובכל מקרה ציינה כי היא פועלת להגיע להסכמים עם חברות תעופה ספרדיות אחרות, כמו איבריה ואייר אירופה, כדי לנסות ולפתור את הבעיה של הנוסעים שנתקעו בעולם. עם זאת, הנוסעים הישראלים יצטרכו לשלם עבור כרטיסי החזרה שלהם לישראל מחיר מלא, כפי שיידרשו על ידי אל-על או חברות אחרות דרך תחנת ביניים באירופה.
גם נוסעים מישראל שרכשו כרטיסי טיסה בספנאייר לברצלונה יצטרכו לספוג חלק גדול ממחיר כרטיס הטיסה. בכל מקרה, כדאי לבדוק עם חברת האשראי האם ניתן לבטל את העסקה בטענה שזו לא בוצעה.