שתף קטע נבחר

 

על כנף המל"ט שהתפרקה באוויר הותקן רכיב חדש

מחקירת התרסקות ה"איתן", המל"ט שיכול להגיע עד לאיראן, מתברר כי על הכנף הותקן רכיב ניווט חדשני, שנבדק בטיסה. אחד ממפתחיו הסביר: "כנפיים לא נופלות ממטוסים סתם, אולי שמו על הכנף יותר משקל". הוא לא מודאג: נתקן ונמשיך, זה רק ברזל

"בסך הכול מדובר בכלי טיס ללא טייס. זו חתיכת ברזל, אנשים לא נהרגים כשהיא נפגעת וזה הכי חשוב. המחיר לא גדול - פחות משל טנק, וטוב שהוא גם לא נפל על אנשים". כך סיכם אל"מ (מיל') יהונתן קרני, את נפילת המל"ט שאירעה בצהריים (יום א') ליד גדרה. מתחקיר המקרה נראה כי מדובר ככל הנראה בטעות אנוש, ששולבה בתקלה טכנית. נפילת הכנף, שהובילה להתרסקות, אירעה זמן קצר לאחר ההמראה. על הכנף שהתפרקה הותקן רכיב ניווט חדשני, שנבדק במהלך הטיסה.

 

המל"ט הענק נפל בפרדס ליד גדרה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

מפקד חיל האוויר, אלוף עידו נחושתן, אישר כי תלישת הכנף גרמה להתרסקות ה"איתן". בכנס מכון פישר בהרצליה, אמר נחושתן כי "המל"ט שייך לחיל האוויר וניתן לתעשייה האווירית לצורך טיסת ניסוי. מדובר בכנף שנתלשה וגרמה להתרסקות, מעבר לכך אני מציע לחכות למסקנות התחקיר. הטיסה הבוקר הייתה אמורה לפתח טכנולוגיות חדשות. האירוע הזה מצער, חיל האוויר מפעיל כלי טיס בלתי מאוישים, בהיקף של 25% מהטיסות של החיל". בעקבות ההתרסקות, הוקמה ועדת בדיקה על ידי מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן.   

 

מפקד חיל האוויר על התרסקות המל"ט

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

לפני כ-15 שנה צץ לראשונה הרעיון לפתח מטוס מתקדם ורב משימתי, שלא יהווה חלק ממגמת המזעור של כלי הטיס, אך יוכל לתת מענה למגוון צרכים ביטחוניים, יותר מכל מל"ט אחר. קרני, אחד משני מפתחי המל"ט שלימים קיבל את השם איתן, הוא טייס אפאצ'י בהכשרתו ששימש כראש המנהלת הראשון בנושא "איתן" במנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית, גוף המרכז את שיתוף הפעולה במחקר ופיתוח בזרועות הביטחון.

 

קרני הסביר כי קשה מאוד להעריך מה גרם ל"איתן" להתרסק. בהתייחסו לממצאי התחקיר הראשוני הוא הסביר כי המושג המקצועי "חריגה ממעטפת הטיסה" נוגע לרוב למהירות: "אם במכונית מסוימת אפשר להגיע ל-100 קמ"ש והנהג נוסע ב-120 קמ"ש, ומבצע תאונה - הוא חרג מהמותר וקרה מה שקרה. מדובר בחריגה ממגבלות שהיצרן הגדיר. במטוס קרב יכולות להיות עוד פרשנויות להגדרת חריגה ממעטפת, אבל במקרה של מל"ט, לרוב ידובר על מהירות".

 

לדבריו, "יכול להיות שהמל"ט האט באופן מיידי, ומטוס הרי לא יכול לעמוד במקום. לכן ברגע שהוא הנמיך למהירות איטית מדי או מזדקר - קרי מאבד את ההיגוי של הכנפיים, הוא נופל מהשמיים. היה מקרה כזה עם מטוס ססנה שהפחית מהירות יותר מדי והזדקר".

 

ההתרסקות בפרדס, ליד גדרה (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
ההתרסקות בפרדס, ליד גדרה(צילום: אבי רוקח)
  

קרני הסביר כי נדירות טעויות אנוש שכאלה במל"טים מסוג "איתן", שיכולים להגיע עד לאיראן. "הדברים בנויים בצורה כזו שאם יש טעות אנוש עם מל"ט היא לרוב מתרחשת בהמראה או בנחיתה, אבל גם אלה לרוב תהליכים אוטומטיים, לכן זה מאוד נדיר. זה יכול לקרות ורק התחקיר יגיד".

 

לצד זאת הצביע קרני על סיבות נוספות שיכולות להוביל לתאונה: "גם תקלה טכנית מסוגים שונים יכולה להוביל לכך, וכמובן שתמיד יכול להיות גם עניין אחר של להקת ציפורים שנכנסה במטוס, אבל לרוב במקרה כזה מגיעים לנחיתת אונס".

 

"איתן" באוויר. יכול להגיע עד לאיראן (צילום: AP) (צילום: AP)
"איתן" באוויר. יכול להגיע עד לאיראן(צילום: AP)

 

בהתייחס לעדויות על כך שכנף ניתקה מהמטוס בעודו באוויר, קרני הסביר: "בדרך כלל כנפיים לא נופלות ממטוסים. זה מוזר מאוד. אם זה קרה, זה יכול לנבוע מתקלה בייצור. אם כנף נופלת זה או כיוון שהיא חטפה מכה, מה שכאן לא קרה, או שזו תקלה טכנית, שמשהו בייצור לא היה תקין. אולי שמו על הכנף יותר משקל, אבל זה לא נשמע סביר, לכן אם זה קרה, סביר שמדובר בתקלה בתכנון".  

 

קרני הדגיש כי עד לתוצאות תחקיר רציני יהיה קשה להצביע בדיוק על סיבת התאונה, והסביר כי למיטב ידיעתו מדובר בהתרסקות ראשונה של המל"ט המתקדם. באשר לעלויות של ה"איתן", הסביר קרני כי יחסית לכלים אחרים בתעשייה מדובר בכסף קטן. "לא מדובר במושגים של מטוס קרב, זה הרבה פחות מכך. האמריקנים מוכרים מל"טים בגודל הזה במחיר שנע בין 10 ל-20 מיליון דולר".

 

"איתן". יותר זול מטנק (צילום: שקד סבג) (צילום: שקד סבג)
"איתן". יותר זול מטנק(צילום: שקד סבג)
  

הוא גם דחה אפשרות שהתאונה תעכב את כניסת המטוס לפעילות מבצעית, בה הוא אמור להשתלב בקרוב: "תאונות קורות. בשנות ה-70' ו-80' שיעור התאונות היה מטורף לעומת היום. מי שלא עושה לא טועה, ועושים כאן משהו חדש, דברים שאף אחד לא מעז לעשות. אנחנו משיגים פה את כל העולם, רק האמריקנים נכנסו קצת לתחום".

 

להערכתו, התאונה תוביל להליך בדיקה רגיל, לא יותר מכך. "יושבים, עושים תחקיר, לומדים מה היה, מתקנים וממשיכים הלאה. אי אפשר אחרת, זה נותן תוספת מאוד משמעותית מבחינת יכולת מבצעית מהותית לישראל, כך שלא נכון בגלל עניין כזה לעצור הכול. זה מה שנקרא - שווה את הכסף. במיוחד לאור היתרון הגדול שאין בכלי הטיס הזה טייס".

פורסם לראשונה 29/01/2012 16:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התרסקות ה"איתן"
צילום: אבי רוקח
זירת ההתרסקות
צילום: חזי אייזן
מפקד חיל האוויר, היום
צילום: עופר עמרם
מומלצים