עלה להתקפה וזכה בקופּה. הנוקאאוט של רומני
אחרי שבסיבובים הקודמים הוא שמר על ממלכתיות, הסיר רומני את הכפפות בפלורידה ויצא בקמפיין שלילי נגד גינגריץ'. הפעם זה הלך לו, אך לא בטוח שזה יעזור לו מול אובמה. פרשנות
האם רכבת ההרים של הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית תמשיך לדהור או תוריד הילוך ותירגע? עד עתה, כל כמה ימים בלט מועמד אחר, החזיק זמן קצר בפסגה ונוער ממנה באותה מהירות שהגיע אליה. בחודש הראשון של הבחירות, מיט רומני ניצח לכאורה באיווה בהפרש של שמונה קולות, אבל בספירה חוזרת התברר שהוא הפסיד למועמד ריק סנטורום, אם כי גם בהפרש זעיר.
המרוץ הרפובליקני מתחמם - כותרות אחרונות:
- הפריימריז בפלורידה: ניצחון למיט רומני
רומני ניצח בניו המפשייר אבל הפסיד בהפרש גדול בתחנה הבאה בדרום קרוליינה למתחרהו העיקרי, ניוט גינגריץ', ונראה שהאחרון תופס מומנטום על חשבונו. הניצחון אתמול (יום ג') בפלורידה בהפרש גדול שוב החזיר את רומני למעמד המועמד המוביל.
הניצחון בפלורידה הוא יותר משמעותי מכל היתר שנערכו עד עתה. בניגוד לכל שלוש המדינות האחרות שעד עכשיו נערכו בהן בחירות, שהן קטנות וייחודיות מבחינה דמוגרפית, פלורידה היא המדינה הרביעית בגודל אוכלוסייתה בארה"ב, אחרי קליפורניה, ניו יורק וטקסס והיא הרבה יותר מייצגת את המבנה הדמוגרפי של ארה"ב.
פופולרי בקרב הנשים וההיספנים
פילוח סקרי קלפיות, כאלה שנערכים מייד לאחר ההצבעה בפועל, מראה שרומני גבר על גינגריץ' כמעט בכל המגזרים הדמוגרפיים המקובלים כמו רמת הכנסה, השכלה, גיל, מין, קבוצות אתניות ומקומות ישוב. רומני היה פופולרי במיוחד בקרב נשים, שמהוות כמחצית מהבוחרים, ובקרב יוצאי קובה, שמספרם גדול במיוחד באוכלוסיית פלורידה.
רוב הבוחרים בפלורידה אמרו ששני שיקולים עיקריים השפיעו על הצבעתם: יכולת המועמדים לשפר את המצב הכלכלי וסיכוייהם לנצח את הנשיא ברק אובמה בבחירות הכלליות בחודש נובמבר. מיעוט הצביע על טוהר אידיאולוגי רפובליקני כשיקול עיקרי. השיקולים הללו צריכים לעודד את רומני ולהדאיג את גינגריץ', כי רומני נראה עדיף יותר על פי שני השיקולים הראשונים בעוד גינגריץ' נהנה מעדיפות רק במישור האידיאולוגי.
רומני זכה בניצחון חשוב בשל שינויים דרמטיים שערך באסטרטגיית התקשורת שלו. בשלושת סבבי הבחירות הראשונים הוא התנהל באורח ממלכתי יותר. הוא מיעט להתקיף את יריביו הרפובליקנים והתמקד בביקורת על אובמה והדמוקרטים. משום שנתפש כמועמד המוביל, כל היריבים התמקדו במושל מסצ'וסטס לשעבר, חשפו את חולשותיו ופגעו במעמדו.
משנה אסטרטגיה, משנה מזל
בפלורידה שינה רומני את האסטרטגיה שלו. הוא עבר לתקוף חזיתית את גרינגריץ' בכל האמצעים האפשריים - בעימותים טלוויזיוניים, במודעות, בתשדירים ובהופעות פומביות. בעימותים הטלוויזיוניים שהתקיימו עד פלורידה, נראה גינגריץ' הרבה יותר חד ותוקפני מרומני. בפלורידה, התהפכה הקערה על פיה. רומני אימץ את שיטת הקמפיין השלילי, היה מוכן יותר, יצא להתקפות מחץ ופעם אחר פעם הותיר את יריבו נבוך וחסר אונים. מטה רומני אימץ את אותה שיטה גם בתשדירי הטלוויזיה והרדיו שלו.
בקמפיין שלילי המועמד לא מציג את תכונותיו והישגיו, אלא מתמקד במגרעותיו וכישלונותיו של היריב. יש ויכוח בין חוקרי תקשורת לגבי היעילות והמוסריות של קמפיינים שליליים. גינגריץ' השתמש באסטרטגיה הזו בפריימריז הקודמים בדרום קרוליינה והיא הצליחה לו. הוא המשיך להשתמש בה גם בפלורידה. אלא שהפעם נתקל בקרב שלילי מהצד השני. רומני השתמש לראשונה באותה אסטרטגיה והפעם היא עבדה לטובתו.
רומני הלם בעיקר ברקורד המוסרי הפגום של גינגריץ', שבתקופת כהונתו כיו"ר בית הנבחרים הורשע בעבירות אתיות והוענש בתשלום קנס כבד. לאחר מכן, יעץ לרשת בנקאות כושלת בתחום המשכנתאות. הבנקים למשכנאות הם כיום הגופים המוסדיים השנואים ביותר בארה"ב. גם ההיסטוריה האישית-משפחתית של גינגריץ' נוצלה לפגוע בו. הוא נישא שלוש פעמים ובגד בנשותיו והתנהלות זו סותרת את הטפותיו השמרניות בזכות ערכי המשפחה.
הקמפיין השלילי יכול להצליח בבחירות הרפובליקניות ובטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הוא יכול להיות בומרנג. בבחירות הכלליות, יוכל אובמה לאסוף את כל הקטעים השליליים שייאמרו על המועמד שהרפבוליקנים יבחרו לבסוף למועמדם ויאמר: "אם זה מה שאומרים עליו הרפובליקנים, לי אין צורך להוסיף דבר".
החודש ייערכו שבעה פריימריז נוספים, גם במדינות חשובות ומעניינות כמו קולורדו, אריזונה (חשובה בשל ריכוז גבוה של היספנים) ומישיגן (מדינה תעשייתית גדולה). גינגריץ' הודיע שיילחם עד הסוף ורומני רוצה לקצר את הסוף הזה עד כמה שאפשר.
גם הכסף מדבר. לרומני יש הרבה יותר דולרים מאשר ליריביו. בפלורידה הוא השקיע רק בתשדירי טלוויזיה שליליים כ-14 מיליון דולר והוציא פי ארבעה יותר כסף מאשר גינגריץ'. התוצאות של פלורידה מעניקות יתרון לרומני, אבל אין לו דקה אחת לנוח. כדי לשמור על מעמדו המוביל הוא צריך לנצח כבר בבחירות הבאות שיתקיימו בשבת הקרובה במדינות נבאדה ומיין.
פרופ' איתן גלבוע הוא ראש בית הספר לתקשורת ומומחה לארה"ב באוניברסיטת בר-אילן