אוטובוסים בשבת: הקמפיין נמשך, חולדאי תומך
אחרי שבשבת האחרונה התייצבו כ-100 פעילים בתחנות במסגרת קמפיין להפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע, הצטרף ראש העיר, רון חולדאי, לקריאות, וכתב בפייסבוק: "אני מצפה ממשרד התחבורה ומהממשלה להקשיב לקולו של הציבור"
ראש העיר תל-אביב-יפו, רון חולדאי, מצטרף לקריאות לקיים תחבורה ציבורית גם בשבתות. בסטטוס שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, כתב בין השאר: "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת. עלינו לשאול את עצמנו - מה עושה מי שאין ביכולתו לרכוש רכב פרטי ומבקש לבקר בשבת את משפחתו או לבלות בחוף הים?".
חולדאי קובע כי המצב היום, לצד היעדרה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה, "פוגע בהתפתחות התקינה של המדינה וביכולת של הציבור לוותר על הרכב הפרטי היקר והמזהם". והכתובת לדבריו אחת - משרד התחבורה: "המשרד הוא הגוף האמון על התחבורה הציבורית. אני מצפה מהמשרד ומהממשלה להקשיב לקולו של הציבור ולהפעיל תחבורה ציבורית גם בשבתות וחגים".
בשבת האחרונה התייצבו כ-100 פעילים של "ישראל חופשית" בתחנות אוטובוס ברחבי העיר תל-אביב ו"חיכו" לאוטובוסים תוך שהם מניפים שלטים "מחכה לאוטובוס בשבת" במסגרת קמפיין חדש. חולדאי אינו היחיד שתומך. גם חברת מועצת העיר, תמר זנדברג (מרצ), מיהרה להגיש הצעה לסדר במטרה לקדם את הנושא של תחבורה בשבת: "זה נושא מאד פשוט, מזמן הייתה צריכה להיות תחבורה ציבורית מכל הסיבות: חברתית, סביבתית ואורבנית".
זנדברג הביעה תמיהה כיצד זה שבשנת 2012 עדיין אין אוטובוסים בשבתות, "כנראה שצריך עוד קצת מאבק. אבל נראה שזה זמן טוב לקיים את השיח והמאבק הציבורי, ואין מקום טוב להתחיל אותו מאשר תל-אביב".
מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", מיקי גיצין, מסביר: "באופן עקרוני אין חוק שאוסר תחבורה ציבורית בשבת בישראל. צריך אישור ממשרד התחבורה, אצלנו בסניף בתל אביב נקבע יעד לקדם את השיח בנושא. אנחנו נפגשים עם גורמים עירוניים, מתוך מטרה להעביר את זה לרמה המוניציפלית. יש ערים שבהן יש תחבורה ציבורית בשבתות כמו אילת וחיפה. אין שום סיבה מתקבלת על הדעת שלא תהיה תחבורה בשבת בתל-אביב, שם הצורך והביקוש גבוהים".
ומה לגבי שינוי חקיקה? ביוני אשתקד נדחתה הצעתו של חבר הכנסת ניצן הורביץ ממרצ, שביקשה להתיר הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת. להצעה התנגדו מרבית חברי הכנסת שנכחו במליאה עקב נימוק של פגיעה בסטטוס-קוו וברגשות הציבור. רוני בן אהרון, רכז סניף תל-אביב ב"ישראל חופשית", אומר כי הוא נאלץ להחזיק רכב פרטי רק לצורך התניידות בשבת: "הבעיה שלי קטנה יחסית לעומת חלק ניכר מהתל-אביבים שלא יכולים להרשות לעצמם רכב והם תקועים ביומם החופשי".
המתנגדים: זו בושה וחרפה
בנימין בביוף, חבר מועצת העיר מטעם ש"ס, מתנגד לתחבורה ציבורית בשבת: "אני מציע קודם כול שידאגו לתחבורה הציבורית בימי חול שהיא אחת הגרועות בעולם. חבל שזורים חול בפרצופם של החרדים. יום שבת הוא יום חופשי. אי אפשר לכפות נסיעה בו. זו בושה וחרפה עבור כל מי שמציע ויצביע בעד זה. ראש העיר הראשון, מאיר דיזנגוף, ביקש בזמנו להתחשב בציבור הדתי. אפילו במשטר הקומוניסטי התחשבו בציבור הזה. תל-אביב היא עיר מעורבת. צריך לקדם אחדות בעם, ודבר כזה יפלג את הציבור הדתי בעיר משאר הציבור. אם זה יתממש, לא נשב בשקט ונצא להפגין".
גם הרב יוסף גרליצקי, רב קהילת חב"ד בתל-אביב, מתנגד: "חולדאי איש חכם, אני לא מאמין שזה יקרה. שבת היא מתנה מהקדוש ברוך הוא, אני בטוח שהוא ישמח שגם תושבי העיר ישמרו שבת. לגופו של עניין, שבת זה דבר שנותן מנוחה אמיתית לכל יהודי באשר הוא. זה יום של התעלות רוחנית, המשפחה יושבת יחד וזה מה שהכי חסר היום. יוזמה כזו פוגעת בעם ישראל לכן אני לא מאמין שירצו לעשות דבר כזה. יש הרבה רבנים שהתאחדו לצאת בקריאה נעימה לבוא להתפלל בשבת בבתי הכנסת. זה יוסיף לאחדות העם".
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר בתגובה: "קווי השירות בימי שבת ומנוחה מוסדרים בהתאם להחלטת הכנסת משנת 1991 ובהתאם לתקנה 386 (א) ולתקנות התעבורה. על פי החלטה זו ועל פי התקנות, קיימים קווים המורשים לפעול לפני צאת השבת וקווים המורשים לפעול אחרי צאת השבת. משרד התחבורה שומר על הסטטוס-קוו על פי החלטת הכנסת והתקנות בעניין הפעלת קווי אוטובוסים בימי שבת ומנוחה".