הבמאי האיראני: "קולנוע? זה לא מעניין ממשלות"
אחרי זכייתו באוסקר הזר על סרטו "פרידה", אשגאר פרהאדי אמר כי לא ניתן לצפות כיצד יגיב המשטר במולדתו על נצחונו, אך הבהיר: "העם האיראני שמח וזה באמת מה שחשוב לי". וגם: צפו בו עונה לשאלת כתב ynet, שמזדהה כישראלי
למרות הניסיון של מארגני טקס האוסקר להוריד את מפלס המתח הפוליטי בקטגוריית הסרט הזר - בה התמודדו אחד מול השני נציג ישראל "הערת שוליים" וזה של איראן "פרידה" - היה קשה לנתק את המירוץ לפרס זה מההקשרים הכוללים של הסכסוך במזרח התיכון, בו מעורבים האמריקנים עצמם. ועם זאת, למרות ההעדרות הרועמת של הבמאי האיראני אשגאר פרהאדי מהמפגשים המקדימים לטקס והחשש מנאום זעם בשם משטר האייטולות שבמולדתו, אחרי זכייתו הוא דווקא נשא מסר של פיוס וסובלנות מעל הבמה.
סיקור האוסקר ב-ynet:
- "הארטיסט" זכה באוסקר, איראן גברה על ישראל
- שמים כסף על הזהב: הימורי האוסקר של ynet
- הערת שוליים במרכז: השבוע הישראלי בהוליווד
- "הארטיסט" לאוסקר? סרט למקורבים בלבד
"בזמן הזה הרבה איראנים מסביב לעולם צופים בנו ואני מדמיין שהם מאד שמחים", אמר פרהאדי מעל הפודיום. "הם שמחים לא רק בגלל פרס לסרט או ליוצר קולנוע, אלא בגלל שבזמן שיש דיבור על מלחמה, ופוליטיקאים מחליפים ביטויים אלימים בשם מדינותיהם, איראן מדברת בתרבות העשירה והעתיקה שהוחבאה מתחת לפוליטיקה כבדה ומאובקת. אני מעביר את הפרס בגאווה לעם שלי, אנשים שמכבדים תרבויות וקהילות אחרות ובזים לעוינות ולשמירת טינה".
במסיבת העיתונאים אחרי קבלת הפרס, התייחס פרהאדי לנאומו, ולתרומת הזכייה למולדתו. "אין לזה שום מסר לאיראנים חוץ מהעובדה שפעילויות תרבותיות הן הפעילויות שכדאי לעסוק בהן", אמר. "אני אהיה מאד שמח לדעת שהתדמית שהעולם יקבל מהמדינה שלי, תהייה תדמית ברורה מאד. אם אנשים מסביב לעולם יוכלו למצוא את התדמית אחד של השני באמצעות תרבות, אני חושב שיהיה לנו מראה יותר ברור של המדינות".
"העיקר שהעם האיראני שמח"
על אף הקדשת האוסקר לעם האיראני, נראה כי גם לפרהאדי עצמו יש ספקות בנוגע לדרך בה תתקבל הזכייה על ידי משטר האייטולות, שלא ממש נמנה על אוהדי הוליווד. "אני לא יודע ואי אפשר לחזות מראש איך הם יגיבו על זה, אז נצטרך לחכות ולראות איך יגיבו. הממשלה האיראנית אינה חד משמעית. כשהגיעה ההודעה על המועמדות חלק היו שמחים, חלק שתקו, וחלק לא היו שמחים. העם האיראני שמח וזה באמת מה שחשוב לי".
לשאלה האם הוא מאמין שבאמצעות הקולנוע ניתן לגשר על פערים פוליטיים, אמר הבמאי: "אין לי מסר לממשלות, כי אני מאמין שהסרט שלי מתקשר בין אנשים ולא בין ממשלות. חוץ מזה, לא נראה לי שממשלות הן בעניין של קולנוע".
אולם למרות המסר החיובי והאנושי של פרהאדי, הוא הקפיד לאורך השבוע האחרון לא לבוא במגע עם יוסף סידר מול המצלמות, ולא התייחס ל"הערת שוליים" שהתחרה מולו. הוא כן החמיא לאניישקה הולנד הפולניה על סרטה "באפלה", שנחשב ליריב העיקרי שלו בהתמודדות בקטגוריית הסרט הזר. "ראיתי את הסרט ואני בהחלט מרגיש כבוד שהבמאית (הולנד) מועמדת באותה קטגוריה איתי, אני מעריך אותה בגלל העבודה שלה ולא רק בגלל זה אלא בגלל האנושיות שלה.
"ראיתי אותה לפני מספר שבועות והיא אמרה לי שלמרות שהיא חברת אקדמיה שמועמדת באותה קטגוריה איתי, היא הצביעה בשביל הסרט שלי. וזה מבחינתי הגדולה שלה כבן אדם. פולין יכולה להיות גאה בבמאית שלה שהיא לא רק יצירתית אלא גם בן אדם אנושי".
את התשובה להמשך ההתעלמות הלא ג'נטלמנית של פרהאדי מסידר וסרטו, סיפק אחד מהעיתונאים האיראנים שהיו נוכחים. "יש הנחייה מאד ברורה של המשטר האיראני לא להזכיר את ישראל, גם באירועים כאלה וגם באירועי ספורט", הסביר. "ההנחייה היא שבכל פעם שאיראני צריך להתחרות מול ישראלי באותו מקום, צריך להמציא תירוצים כדי לא להימנע מכך, כמו מחלה וכדומה".
מה החשיבות של האוסקר באיראן?
"אנשים באיראן עוקבים אחרי האוסקר יותר ממה שנהוג לחשוב. אני יודע בוודאות שאצלם זה אמצע הלילה והם צופים בזה ורוצים לשמוע את השם של המדינה שלהם זוכה. אני חושב שהסיבה העיקרית שהם עוקבים אחרי האירוע הזה דווקא השנה, היא שבשבילהם זה אירוע תרבותי במלוא מובן המילה, והם רוצים לשמוע את השם של המדינה שלהם בהקשר תרבותי". פרהאדי העדיף להתעלם מהשאלה האם העניין נובע גם מההתמודדות מול מועמד מישראל.