שתף קטע נבחר
 

היכונו לשביתת הרכבת: נתק מוחלט עם הוועד

שר התחבורה הודיע היום (ב') כי המגעים עם ועד עובדי הרכבת כשלו, עקב סירובה של יו"ר ועד העובדים לקבל כל הצעה שהונחה בפניה. הנהלת הרכבת תתחיל בארגון מחדש וחד-צדדי של החברה

שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע היום (ב') כי הנהלת הרכבת תחל באופן מיידי בארגון מחדש של החברה, באופן חד-צדדי וללא שיתוף פעולה עם ועד העובדים. לדבריו, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הסכים להצעות פשרה שגיבשו הנהלת הרכבת ומשרדי הממשלה, אך יו"ר הוועד, גילה אדרעי, מנעה ממנו מלחתום על הסכם.

 

עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:

 

"אדרעי טירפדה באופן בוטה כל הסכם", תקף כץ את יו"ר הוועד. "תפקידי להחזיר את הרכבת לשליטת הציבור, ולא אאפשר מצב שבו הנוסעים יהיו בני ערובה של העובדים". על-פי התוכנית שגובשה בחודשים האחרונים ויישומה אמור להתחיל מיידית, יוקמו שלוש חברות-בת לרכבת, שיעסקו בשלושה תחומים: תחזוקה, מטענים, ופיתוח עסקי. החברות יוקמו בשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי, בשיעורי בעלות משתנים. בנוסף, תועבר תחזוקת 132 קרונות חדשים לידי היצרנית, חברת בומברדייה.

 

שר התחבורה, ישראל כץ (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר התחבורה, ישראל כץ(צילום: מוטי קמחי)

 

לדברי השר, אם יפגע הוועד בנוסעים, וישבית או ישבש את תנועת הרכבות, לא יהסס לסגור את הרכבת לתקופה של כמה חודשים, וזאת עד שתאורגן מחדש. "אנחנו מושיטים יד לעובדים, והם מאגרפים אותה ומכים בנוסעים", אמר השר. "אם נראה הפרות סדר פראיות, לא יהיה מנוס מסגירת הרכבת".

 

המחלוקת העיקרית בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים, נוגעת להחלטה לבצע תחזוקה בקרונות חדשים באמצעות היצרנית. בוועד ובהסתדרות רואים במהלך תחילה של "הפרטה זוחלת" - העברה איטית של הרכבת לידיים פרטיות. עם זאת, בהנהלת הרכבת ומשרדי הממשלה דוחים בכל תוקף טענות אלה, ואומרים כי מטרת המהלך היא שיפור הבטיחות ורמת השירות לנוסעים. עוד מסבירים שם כי רק באמצעות העברת התחזוקה לידי היצרנית, תוכל הרכבת להתמודד עם הצמיחה הצפויה בשנים הקרובות במספר הנוסעים והרכבות המופעלות מדי יום.

 

"גילינו אחריות ויכולת להגיע לפשרות" 

בהסתדרות תקפו היום בחריפות את התנהלותו של השר כץ, וטענו כי המשא ומתן עם ההנהלה ממשיך - ואף עשוי להוביל לחתימת הסכם. על-פי בכירים בהסתדרות, אמנם נותרו כמה מחלוקות בין הצדדים, בעיקר בנושא העברת התחזוקה לידי יצרנית הקרונות, אך ניתן למצוא להם פתרון בתוך פרק זמן סביר. אותם בכירים אף האשימו את כץ בניסיון להפיק רווח פוליטי מחוסר הפופולאריות של ועד העובדים בקרב הציבור.

 

בשיחה עם ynet, טענו היום בכירים בהנהלת החברה כי במהלך המשא ומתן, הוצעו לעובדים תוספת שכר של כ-25%, ומענק חד-פעמי בסך 40 אלף שקל לכל עובד. עוד הציעה ההנהלה להעביר לחוזה קיבוצי כ-140 קופאיות, המועסקות כיום כעובדות-קבלן. בתמורה, כך הוצע, יסכימו העובדים להקמה של חברות-בת שיעסקו במסחר, מטענים, ותחזוקה. עוד נדרשו העובדים להסכים ל"שקט תעשייתי" - התחייבות שלא לשבות לתקופה ארוכה. אלא שלדברי אותם בכירים, הצעות אלה נדחו על-ידי הוועד.

 

במנשר לעובדים שפרסמה בצהריים יו"ר הוועד, גילה אדרעי, נטען כי השינויים המבניים שמציעה ההנהלה "טומנים בחובם סיכונים לא מעטים לעתיד התעסוקתי של עובדי החברה, וכן ליכולת מימוש זכות ההתארגנות בעתיד". אדרעי גם טוענת כי הוועד הציע כמה פשרות בעניין ביצוע התחזוקה על-ידי יצרנית הקרונות, אך אלה נדחו. "גילינו אחריות ויכולת להגיע לפשרות כואבות מאוד מבחינתנו, כאלו אשר אין להן אח ורע במשק", כותבת יו"ר הוועד לעובדים.

 

"בדיוק מה שהרכבת צריכה"

לדברי מקורב להנהלת הרכבת, ההחלטה להקים חברה-בת שתעסוק בתחזוקה, היא הפתרון היחיד שיאפשר לחברה להתמודד עם הצמיחה המואצת הצפויה לה בשנים הקרובות. "זו הפרטת התחזוקה, וזה בדיוק מה שהרכבת צריכה. גם אם היא הייתה ברמה של חברות רכבת מובילות בגרמניה או שוויץ, הרכבת לא הייתה יכולה להתמודד עם קצב צמיחה שנתי של 15%. והרי כולנו יודעים, שהמרחק בין ישראל ושוויץ, בכל הנוגע לרכבות, הוא הרבה יותר מארבע שעות טיסה".

 

מקור בחברה אומר ל-ynet כי לעובדי הרכבת יש חלק משמעותי בהחלטת השר. "לצערי הרב, חבריי העובדים הוכיחו למדינה ולנוסעים שאי אפשר לסמוך עלינו", הוא מסביר. "ולראייה, יש כל כיום תקלות במערכים, ויש יותר מדי תקריות בטיחות. מלבד חטיבת התפעול, העבודה בחטיבות האחרות פשוט לא מתבצעת כראוי". עם זאת, המקור מבהיר כי להנהלת החברה יש אחריות מלאה למצב. "העובדים יודעים את העבודה, אבל הניהול כושל".

 

ח"כ דב חנין תוקף בחריפות את החלטת השר כץ. "השר הכריז היום בעצם על מהלך הפרטה בשלבים של הרכבת", הוא אומר. "הקמת חברות הבת בשיתוף המגזר הפרטי, והוצאת תחזוקת רכבות למיקור חוץ, משמעותם - תחילת הפרטה בפועל של הרכבות בישראל". לדבריו, ניסיונות הפרטה שנערכו בעולם הובילו לפגיעה קשה ברמת השירות לנוסעים ובבטיחות. "צריך היה להגיע להסכם הוגן עם עובדי הרכבת, ולחזק את רכבת ישראל כשירות ציבורי חיוני", מסכם חנין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי
צילום: מוטי קמחי
יו"ר ההסתדרות, עופר עיני
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים