מסתמן: דחייה בהצבעה על "רפורמת המרפסות"
ישראל ביתנו לא מוכנה לסגת מהדרישה לכלול סעיף של "מיצוי כושר ההשתכרות" כתנאי סף לזכאות לדיור בר-השגה ולדירות שייבנו בשיטת ה"מחיר למשתכן", ודורשת להעביר את ההכרעה לממשלה. יו"ר הוודעה המכינה את החוק ידחה את ההצבעה מכיוון שבלי תמיכת ישראל ביתנו, אין רוב לקואליציה
סיעת ישראל ביתנו נחושה הערב (א') להתנגד לסעיפי חוק "רפורמת המרפסות" בהצבעה שאמורה להתחדש בבוקר (ב'). יו"ר הוועדה המשותפת המכינה את החוק לקריאה שנייה ושלישית, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), אמר ל-ynet כי במצב זה אין טעם לחדש את ההצבעות, מאחר שבלעדי האצבע של ישראל ביתנו, אין רוב לקואליציה. נציג הסיעה בוועדה ח"כ חמד עמאר הוא "לשון המאזניים" כשיחס הכוחות הוא 7:5.
- רפורמת המרפסות: יגדל הייצוג הציבורי בוועדות
- רה"מ: משבר הדיור - בגלל חסמי הבירוקרטיה
- דרישה מנתניהו: לבטל את רפורמת המרפסות
לשכת ראש הממשלה עשתה ניסיון נוסף לשנות את עמדת הסיעה מיד לאחר ישיבת הממשלה היום, אבל לא הציעה משהו ממשי שישכנע את הסיעה לסגת מדרישתה לכלול את הקריטריון של "מיצוי כושר ההשתכרות". זאת כתנאי סף לזכאות לדיור בר-השגה ולדירות שייבנו במכרזים בשיטת ה"מחיר למשתכן", בהם יזכה הקבלן שיציע את המחיר הזול ביותר ליחידת דיור. הסיעה דורשת להעמיד את ההכרעה להצבעה במליאת הממשלה.
כהן טרם ביטל את ישיבת הוועדה הצפויה למחר מאחר שלדבריו "עדיין עובדים על שכנוע המתנגדים לתמוך בחוק". עם זאת, הוא גם לא נשמע אופטימי ואפילו העיר כי אין סיבה להיכנס ללחץ ואפשר לדחות את המשך ההצבעות בוועדה למועד אחר, מה גם שההצבעות הסופיות במליאת הכנסת נקבעו ממילא לאחר פגרת הפסח לראשית מאי. "אין דחיפות באישור החוק כשהוא לא אמור להתבצע מיד עם אישורו הסופי אלא לאחר תקופת מעבר של מספר שנים", אמר כהן.
הוא ציין כי לא מדובר בתקופה אחידה אלא שונה לפי הסעיפים היכולה להגיע אפילו לתשע שנים. כהן הדגיש כי יישום החוק מחייב הכשרות מקצועיות ממושכות של הגופים המבצעים, כגון בהפיכת הוועדות המקומיות לתכנון ובניה ל"ועדות מוסמכות" להתמודד עם התפקידים הנוספים שבחוק החדש.
רכז האופוזיציה בוועדה, ח"כ דב חנין (חד"ש), ציין בהקשר זה כי הממשלה לא העמידה אפילו תקציב ראוי להכשרת הוועדות. היא קצבה ל-160 הוועדות רק 80 מיליון שקל, כלומר חצי מיליון שקל לוועדה. לדבריו, אין זה מקרה אלא כוונה תחילה שלא להפוך את הוועדות למוסמכות כי בהעדר ההסמכה, הוראת החוק היא להעביר את אישור התוכניות מהרשות המקומית לסוג של "ועדה קרואה" כלומר לגוף ממשלתי - מצב גרוע מהקיים.
משמעות מיצוי כושר ההשתכרות - תנאי הסף של ישראל ביתנו לתמיכה בחוק - היא שהזכאות תינתן רק למשפחות בהן שני בני הזוג משתכרים יחד בשיעור של 125% משרה. זו היתה גם המלצת ועדת טרכטנברג, כפתרון לשחיקת מעמד הביניים, על פי העיקרון של העדפת מתן העזרה למשפחות שעוזרות לעצמן. התנגדות שר השיכון אריאל אטיאס (ש"ס) שעומד על הקריטריון של מספר שנות נישואים, מתפרשת כהעדפת המשפחות החרדיות שמחוץ למעגל התעסוקה.
התעקשות ישראל ביתנו לא להתפשר נועדה גם לאותת לציבור שהממשלה לא קנתה את תמיכתם בפרק הדיור של דו"ח טרכטנברג. הסיעה אכן לחצה על הממשלה למלא דרישות שחזרה והעלתה בעבר כמו הגדלת הסיוע בשכר דירה ולמשפחות חד הוריות, סידור דירות לנכים והוסטלים לעולים קשישים. אבל כפי שהשר סטס מיסז'ניקוב, מנהל המשא ומתן, חזר והדגיש היום - "אין קשר בין ההצבעה על טרכטנברג להצבעה על חוק הרפורמה".