למדו לטוס מהבית בחינם
לימודי טיס הם עסק יקר ומסובך. בישראל פועלים בתי ספר לתעופה ובהם תלמדו כיצד להטיס מגוון מטוסים, כולל אלו של חיל האוויר, בחינם
בואו נודה על האמת: רובנו לעולם לא נזכה לשבת בתא הטייס. ואם נזכה, זה יהיה במסגרת שיעור מתנה ליום אחד בשדה התעופה הרצליה. הדבר הטוב הבא בתור הוא קורסי טיסה מקוונים, שמאפשרים לנו להטיס גרסאות וירטואליות - אבל מציאותיות מאוד, אולי אפילו מציאותיות מדי - של מטוסים אמיתיים, מססנה 172P ועד בואינג 737 - והכל בחינם.
עושים רישיון
רישיון טיס אמיתי לססנה 172, מסוג היתר יום (המאפשר לטוס רק בשעות האור), עולה בישראל כ-60 אלף שקל והלימודים אורכים בין חצי שנה לשנה. למי שלא רוצה לטוס באמת מציעים בתי הספר ללמוד דרך המחשב את כל הדרוש לטיסת יום וירטואלית בחודשיים. כל מה שאתם צריכים זה מחשב חזק דיו, את Flight Simulator של מיקרוסופט בגרסת X או 2004 ובקר טיסה כלשהו, שיכול להיות סתם ג'ויסטיק ויכול להיות מערכת סימולציית טיסה שלמה, עם פדלים ומוניטורים מיוחדים.
שני בתי הספר המוכרים בישראל הם IFS ו-VFS, ולכל בית ספר שיטת לימוד משלו. ניתן לומר בבטחה על שניהם שהם לוקחים את התחום ברצינות תהומית, שתידמה לחובבן לעתים כקצת מוגזמת. ב-IFS מדגישים ש"לא מעניין אותנו מי אתה, מה אתה עושה ובן כמה אתה, העיקר שאתה אוהב את התחום ורוצה לטוס"
לומדים מהבית
בתי הספר מנוהלים על ידי צוות של כ-30 איש והם מתבצעים בהתנדבות מלאה. השרתים מתוחזקים על ידי תרומות מהקהילה. המפגשים נערכים בשעה קבועה פעמיים בשבוע, שיעור ותרגול. השיעורים מועברים דרך תוכנה חינמית בשם TeamSpeak המאפשרת רב שיח בין כל המשתתפים. כל בית ספר מעביר זאת קצת אחרת. IFS מתמקדים בהרצאות ובחומר כתוב. VFS שולחים את החומרים לפני כן כדי שתלמדו לבד ואז מדברים על מה שקראתם במהלך השיעור.
הקורסים הקיימים מאפשרים לכם ללמוד דברים כמו הגדר מכשירים, ניווט, מטוסים דו מנועיים, וטיסה צבאית. טווח הגילאים של התלמידים הוא בין 14 ו-99. כל אחד יכול להשתתף וזאת בתנאי שהוא מקבל את הרצינות הנדרשת להשלמת הקורס.
טיסה כקהילה
"אנחנו לא בית ספר אלא קהילה" אומר אלירן כהן מ-VFS. הוא מספר על מקרה שבו אחד החניכים היה מורה לפיזיקה והוא לימד בבית ספר בנתניה שבו לומדים בעיקר ילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. הם חברו וביחד יצרו את פרויקט "מטוס". במסגרת הפרויקט מרצים מהטכניון באו להרצות לילדים ולימדו אותם תאוריה תעופתית. המוטיבציה גדלה וכמעט כל התלמידים סיימו את הבגרות. לאות הוקרה עיריית נתניה מימנה לתלמידים חווית טייס ליום אחד.
איך טיסה נראית בסימולטור?
כדי שתוכלו לתקשר ולראות את המטוסים של כולם בזמן טיסה יש להתקין תוספים כמו תוכנת FSinn או Squawkbox. דרך התוכנות מגישים תוכנית טיסה שבה תצהירו אם אתם הולכים לעשות הקפות אימון, טיסה מנקודה א' לנקודה ב', מה גובה הטיסה וזמן משוער. כל שינוי בגובה או כיוון טיסה מחויב באישור של הפקח. את תפקיד הפקח ממלא אדם אחר שהתמחה בפיקוח וירטואלי והוא שולט במרחב האווירי. במידה ולא שמעתם טוב את הפקח תוכלו להשתמש במפות מיוחדות עבור סימולטורים לניווט באוויר ובשדה.
אז מה עושים עם זה?
בסיום הקורס תקבלו תעודה המאפשרת לכם להתחבר לשרתים של בית הספר ולהטיס ביחד עם שאר המשתמשים תחת פיקוח של המגדל. יש כאלו הרואים כי טוב וממשיכים ללימודים רשמיים -"רבים הם שמסיימים את הקורס שלנו וממשיכים לרישיון טיס אמיתי", אומר צבי רודס, מנהל IFS.
תוכלו להרשם ל-IFS כאן ו- VFS כאן.