סקר: משרדי הממשלה "מייבשים" פחות
בדיקה שנערכה בין אנשי עסקים ושבדקה את "מדד הבירוקרטיה" בין משרדי הממשלה, מצביעה על שיפור קל ביעילות המשרדים. הכי יעיל: הביטוח הלאומי. הכי מתישה: מערכת בתי המשפט
נמאס לכם לעמוד שעות ארוכות בתור או לשמוע את משפטים מאוסים מצד פקידי ממשלה כמו "תבוא, תלך, תחזור"? ובכן, נראה שמשהו זז אצל נותני השירות במגזר הציבורי.
בירוקרטיה ואתם - כתבות נוספות:
- ו' הכספים: הבירוקרטיה בתמ"ת קשה במיוחד
- רה"מ: משבר הדיור - בגלל חסמי הבירוקרטיה
- פוטרת? בירוקרטיה תעלה לך אלפי ש' מהפיצויים
סקר שבוצע בקרב 763 חברים בלשכת המסחר בתל-אביב והמרכז, בה חברים אנשים עסקים בתחום המסחר והשירותים, בדק את יעילותם של שבעה נותני שירות ממשלתיים: משרד התחבורה, משרד הפנים, משרד התמ"ת, הביטוח הלאומי, משרד הבריאות, משרד האוצר ומערכת בתי המשפט.
בתוצאותיו הכלליות של הסקר נמצא כי בסך הכול "מדד הבירוקרטיה", שניתן על ידי אנשי העסקים, עומד על ציון של 6.84 (מתוך 10), ונמצא במגמת שיפור כללי מאז החלה לשכת המסחר בבדיקה זו בשנת 2008.
עוד עולה מן הממצאים של הסקר, שבוצע על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה ומתפרסמים אחת לרבעון, כי ישנו שיפור ביעילותם של כל המשרדים שנבדקו בהשוואה לתקופה שלפני ארבע שנים.
במשרד האוצר נשאלו המרואיינים, בין היתר, אודות שירות שניתן במשרדי מס הכנסה ומע"מ, על שירות שקיבלו בעת רישום פתיחת עסק וקבלת מידע - נרשמה יציבות יחסית לאורך כל הרבעונים מאז שנת 2008. לפי מדד הבירוקרטיה הנוכחי ציונו עמד על 6.83.
בביטוח הלאומי נבדקו, בין היתר, רמת השירות בענייני הסדר תשלומים, טיפול בתאונות עבודה ואישור להעסקת עובדים - נמצא שיפור משמעותי ביעילות הנתפסת על ידי אנשי העסקים. בשנת 2008 מדד הבירוקרטיה העניק למוסד את הציון 6.5 וכעת הציון עומד על 7.49.
במשרד התחבורה נבדקה בין היתר היעילות בטיפול רישוי רכבים, רישוי לנהגים וקבלת אישורים. שם נקבע לפי הסקר מדד הבירוקרטיה הנוכחי עומד על 6.9 לעומת 6.29 לפני כארבע שנים.
במשרד המשפטים עיקר הבדיקה היתה מול מערכת בתי המשפט, אך כללה גם בדיקת יעילות פניה לטאבו וקבלת מידע. משרד המשפטים ומערכת בתי המשפט נמצאו כהכי בירוקרטיים ולא יעילים, עם ציון של 5.89. לפי ניתוחי הבדיקה נמצא כי מענה לפניה לטיפול בעסקים ממשרד המשפטים עומד על יותר מחצי שנה בממוצע, ובכך גם נמצא כמשרד בו סחבת התהליכים היא הארוכה ביותר.
במשרד הפנים נבדק הטיפול בפניות בנושא עובדים זרים, הוצאה וחידוש דרכון, טיפול ברישוי כלי ירייה וכן פנייה בנושאי תוכניות בניין עיר. משרד הפנים חזר לרמת השירות בשנת 2008, וזאת לאחר ששיפר את יעילותו לפי סקרים קודמים בשנים 2011-2010. כעת ציונו במדד הבירוקרטיה עומד על 6.51.
במשרד התמ"ת נבדק הטיפול בנושא עובדים זרים, טיפול בנושא עובדים יחסי עבודה וחוקי עבודה. משרד התמ"ת היה אחד היעילים במדד הבירוקרטיה עם ציון של 7.27, ונמצא במגמת שיפור מאז החלו בדיקות לשכת המסחר ב-2008.
במשרד הבריאות נבדקה היעילות בטיפול המשרד בנושא רישיון עסק, ביבוא ושיווק אביזרים רפואיים, בהסדרת רישיונות תמרוקים, יבוא מזון ורישום תרופות. משרד הבריאות נמצא בעל יציבות יחסית במדד הבירוקרטיה וזכה, הפעם, לציון של 6.85.
עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז ואיגוד לשכות המסחר, אמר: "אין ספק כי חל שיפור בעל חשיבות בהפחתת הבירוקרטיה ושיפור השירות הניתן למגזר העסקי, יחד עם זאת, הדרך עדיין ארוכה; מי שמעוניין בצמיחת המשק ללא תקציבים נוספים מוטב שימקד את תשומת ליבו בפיתרון בעיה זו ויעניק לה עדיפות גבוהה בסדרי עבודתו. עיקרון זה חל בראש ובראשונה על כל שרי הממשלה ומנכ"לי משרדיהם. הבירוקרטיה לא נמדדת רק בעלותה הכספית אלא היא אף ביטוי של יחס הממשלה למגזר העסקי".