שתף קטע נבחר

שוק התקשורת על סף רתיחה: זה הזמן להשקיע?

שר התקשורת החליט לבטל את ההפרדה ההיסטורית בין ספק האינטרנט לספק התשתית ולחייב את בזק והוט למכור קווי תשתית במחיר מוזל לחברות כמו סמייל ונטוויז'ן. האם הרפורמה המתוכננת היא הזדמנות לחזור ולהשקיע במניות התקשורת?

בימים אלה אנו עומדים בפתחה של רפורמה חשובה נוספת בשוק התקשורת - הפעם בתחום הנייח. הרפורמה, שצפויה לכלול שינויים מבניים מקיפים בתחום הטלוויזיה רב ערוצית, הטלפוניה הקווית והאינטרנט – מבהירה במעט את תמונת השוק הצפויה ומחדדת את השאלה: האם זה הזמן לחזור ולהשקיע במניות התקשורת? 

 

 

הרפורמה הנייחת יוצאת לדרך

ההחלטה העיקרית של שר התקשורת משה כחלון, היא שבזק והוט יחוייבו למכור קווי תשתית בסיטונאות לחברות תקשורת נוספות, במחיר שיקבע על ידי משא ומתן. המשמעות היא שחברות כמו סמייל ונטוויז'ן יוכלו לקנות את קווי התשתית במחיר מוזל ולשווקם בבית הלקוח. בעקבות כך, ההפרדה ההיסטורית בין ספק האינטרנט לספק התשתית תיפסק והלקוח ייפגש עם חשבונית אחת בלבד.

 

סמייל ונטוויז'ן, כמו גם חברות תקשורת נוספות שיחפצו, יוכלו להשיג דריסת רגל אמיתית בבית הלקוח. הן צפויות לנצל זאת על מנת למכור שירותים נוספים כגון טלויזיה על גבי האינטרנט, שירותי תוכן מתקדמים וטלפוניה.

 

כל אותם ענפים שמתאפיינים בשליטה של הוט ובמיוחד בזק, אשר מציגות רווחים גבוהים מהנורמאלי מפעילויות אלו. משרד התקשורת מקווה שכניסה של חברות נוספות לתחומים אלו תפתח את השוק לתחרות ותוריד את מחיר שירותי התקשורת לצרכן הישראלי. 

 

שיטת המקל והגזר

כבר מהתחלה הבין משרד התקשורת כי נקודת התורפה העיקרית ברפורמה אותה הוא רוצה להוציא אל הפועל, היא המחיר בו בזק והוט ימכרו את קווי התשתית לחברות התקשורת.

 

ככל שהמחיר יהיה גבוה יותר - הסיכוי להצלחת המהלך יהיה נמוך יותר. כלומר שהמשרד הבין שהצלחת המהלך תלויה בעיקר בשיתוף הפעולה של בזק והוט ולכן הוא שתל ברפורמה שני גזרים ושני מקלות.

 

נתחיל בגזרים

בתמורה לשיתוף הפעולה ועד ל-9 חודשים מהקמת השוק הסיטונאי, צפוי משרד התקשורת לבטל את חובת ההפרדה המבנית. אותה תקנה רגולטורים אשר מחייבת את בזק והוט לבצע הפרדת רשויות ולנהל כל אחת מהחברות הבנות בנפרד.

 


שוק התקשורת על סף רתיחה

שוק התקשורת על סף
  בזק HOT פרטנר סלקום
מכירות 11,373 3,308 6,998 6,506
שינוי שנתי -5.1% 1.7% 4.9% -2.3%
רווח תפעולי 3,242 647 1,036 1,422
כ % ממכירות 28.5% 19.6% 14.8% 21.9%
רווח נקי 2,066 383 443 825
כ % ממכירות 18.2% 11.6% 6.3% 12.7%
שינוי שנתי -15.4% 271.0% 64.3% 38.0%
EBITDA 4,637 1,366 2,178 2,167
כ % ממכירות 40.8% 41.3% 31.1% 33.3%

 

ביטול ההפרדה צפויה לחסוך לבזק מאות מיליוני שקלים (להוט כמה עשרות) והיא צפויה לתת רוח גבית משמעותית לקידום הרפורמה. בנוסף תקבל בזק גמישות תעריפית דבר שיאפשר לה להיות שחקן תחרותי יותר בשוק ולהציע סלי מחיר חדשים ללא אישור של משרד התקשורת (השר ישאיר לעצמו כנראה את האופציה להעריך את התקופה עד למתן ההקלות).

 

בצד המקלות שולף שר התקשורת שני איומים: הראשון, השר מתכוון להניח לחברות להגיע למחיר מוסכם באמצעות משא ומתן ביניהן, אך מדגיש כי במידה שלא תהיה הסכמה - הוא יתערב ויקבע בעצמו את המחיר.

 

האיום השני הוא שאם תוך שנתיים לא יוקם שוק סיטונאי - הוא יפרק כל אחת מהן (את בזק והוט) לשתי חברות, חברת תשתית וחברת שירותים. על אף שאיום זה נראה מאוד משמעותי במבט ראשון, הסבירות שהוא יקרה בפועל גם אם לא יוקם שוק סיטונאי הוא קטן מאוד, כיוון שתום תקופת המבחן תהיה רק לאחר הבחירות וסביר להניח שעד אז יהיה לנו כבר שר תקשורת חדש.

 

נקודה מעניינת נוספת שעדיין שנויה במחלוקת היא גורל הטריפל של הוט. על פי פרסומים לא רשמיים, כחלק מהרפורמה, שר התקשורת מעוניין לאסור על הוט להמשיך ולשווק את חבילות הטריפל במחיר מוזל לפחות עד שחברות נוספות יחלו לספק שירותי טלוויזיה ותוכן. הוט צפויה להתנגד נחרצות למהלך שעשוי לפגוע באחד מסימני ההיכר של החברה, אך סוגיה זו עדיין לא נסגרה סופית. 

 

כן יש גם צרכן

רק הזמן יגיד עד כמה הרפורמות החדשות בשוק התקשורת אכן יניבו פירות, עד כה נראה כי התהליכים שקורים אכן מיטיבים עם הצרכן הישראלי ועל כך יש להגיד מילה טובה לרגולטור. ההוצאה על שירותי הסלולר ירדה ב-2011 בצורה חדה וצפויה להוסיף לרדת עם כניסתם של המתחרים החדשים, נרשמו השקעות גדולות בתשתית והכיוון נראה טוב.

 

בתחום הקווי התהליך לא יהיה פשוט. מהנתונים שפורסמו עד כה נראה, כי ניתן כוח רב בידיים של בזק כדי לקבוע את תנאי המשא ומתן והיא בעצם זאת שתחליט כיצד יראה השוק הסיטונאי ומה יהיה קצב הקמתו.

 

לסמייל ונטוויז'ן, המעומדות העיקריות להיות הראשונות שיקפצו על עגלת השוק הסיטונאי, יש כ-600 אלף לקוחות כל אחת. משום כך, הפוטנציאל קיים אך בעלי השליטה בחברות אלו נמצאים זקוקים לכמה שיותר דיבידנדים ולכן לא נראה את החברות רצות לבצע השקעות גדולות. 

 

כך שאנו מעריכים שבסופו של דבר, הקמת השוק הסיטונאי אכן תטיב אם הצרכן אך המהלך צפוי להיות הדרגתי ולקחת זמן. 

 

 

לא מצטרפים לחגיגה

הקמת השוק הסיטונאי בתנאים שפורסמו עד כה היא הרע במיעוטו מבחינת בזק ומבחינת ציפיות השוק ולכן ביום שדלפו ההמלצות - רשמה בזק את העלייה היומית הגדולה ביותר שזכורה לנו - 7.47% ומחזור המסחר היומי עמד על כ 35- מיליון שקל. אני מעדיף להיות שמרן יותר ולא להצטרף לאווירת החגיגה.

 

אנחנו למדים מההחלטות ששוק התקשורת ימשיך לסבול מרגולציה קשה, מכניסת מתחרים ומניסיונות אגרסיביים להוריד את המחירים לצרכן. בתנאי שוק שכאלה מניות התקשורת יתקשו לתפקד. משום כך להערכתנו, לא כדאי להחזיק את מניות סקטור התקשורת מעבר למשקלן בשוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
כחלון. שני מקלות ושני גזרים
צילום: ירון ברנר
מומלצים