שתף קטע נבחר
 

פקק במשרד הפנים: למה נתקעות תוכניות בנייה?

ביורוקרטיה? תיקים המעלים עובש על המדפים? זה המצב גם בוועדות התכנון: 11% מתוכניות הבנייה בשנת 2011 אחראיות ל-86% מהדירות המתוכננות. אז מדוע הן מתעכבות? כי הכול מוטל על כתפיה של ועדה אחת. בענף הנדל"ן מחפשים פתרון

ביורוקרטיה? תיקים המעלים עובש על המדפים? בזמן שהציבור צמא לדירות חדשות, מתברר כי תוכניות לבנייתן של מאות כאלה תקועות בוועדות התכנון ומחכות לאישור. כך מתרחק לו האישור הנכסף של התוכניות הללו, שיכולות להציף את שוק הדיור ואולי להוביל להוזלת מחירי הדירות.

 

עוד בנושא דיור בערוץ הנדל"ן :

 

על פי נתוני משרד הפנים, בשנת 2011 דנו במשרד ב-1,640 תוכניות בנייה, המוסיפות זכויות בנייה או משנות ייעודי קרקע. ואולם, רק 11% מהתוכניות הללו מיועדות לבנייה של למעלה מ-200 יחידות דיור - ומהוות 86% מיחידות הדיור המתוכננות להיבנות בארץ. כך עולה מנתונים שהוצגו בכנס השנתי הראשון לתכנון ובנייה שנערך השבוע על ידי משרד עורכי הדין אגמון ושות' בשיתוף מרכז "הלכה ומעשה".

 

עוד עולה מהנתונים כי רק כ-7% מתוכניות הבנייה שנדונו במשרד הפנים מיועדות לבנייה של מעל 400 יחידות דיור - ומהוות 75% מיחידות הדיור המתוכננות להיבנות בארץ. מכאן עולה כי מרבית תוכניות הבינוי הן תוכניות קטנות יחסית, ותוכניות לבניית יחידות רבות למגורים לא מקודמות. הסיבה: כולן נדונות באותה הוועדה של משרד הפנים - הוועדה המחוזית.

 

הפתרון: לחזק את הוועדות המקומיות

רפורמת התכנון והבנייה מציעה פתרון לבעיה הזו. במסגרת הרפורמה מתוכנן כי הוועדות המקומיות "יחוזקו" - וכך יפחת העומס על הוועדה המחוזית, שתוכל לטפל בתוכניות בינוי גדולות יותר. אך הרפורמה עדיין לא יצאה לפועל, וגם אם תצא - "חיזוק" הוועדות המקומיות לא יהיה מיידי, ויהיה מותנה באישור תוכניות בכל רשות.

 

מאחר שתוכניות אלה יהיו יוכלו לקבל אישור רק מהוועדה המחוזית, מתנגדי הרפורמה חוששים כי בשנותיה הראשונות של הרפורמה תשותק לחלוטין פעילות הוועדה המחוזית - בשל עומס נוסף. כך, המחסור בדירות יהיה חמור עוד יותר.

 

"על פי הרפורמה, עד שיאושר המצב בו הוועדה המקומית תהיה בעלת הסמכות לאשר את בנייתן של יחידות דיור חדשות, יחלפו עוד שנים רבות", אומר עו"ד אייל מאמו, לשעבר ראש ועדת ערר מחוז מרכז ושותף במשרד עוה"ד אגמון ושות'. לדבריו, ניתן לפתור את המצב באופן מיידי באמצעות מספר שינויים בחוק הקיים שיביאו לתוצאות מהירות יותר. "אין כרגע עדיפות לתוכניות רבות היקף בוועדה המחוזית", הוא מוסיף.

 

אז מה עשינו עם הוד"ל הזה

פתרון אחר שעלה באחרונה הוא הוד"ל - הוועדות הלאומיות - שדנות בתוכניות מעל 200 יחידות דיור וכך מזרזות את ההליך התכנוני שלהן. אלא שבפועל, תוכניות אלו מצומצמות והכניסה אליהן אינה מותרת ליזמים פרטיים. למעשה, הן בעיקר שמורות לתוכניות של משרד השיכון.

 

"אני מאמין שהרפורמה תקודם עכשיו ביתר שאת", סבור יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס. "אני אומר זאת מאחר שהתשובה של הממשלה הנוכחית למחאה החברתית היא רק הרפורמה, ואם הרפורמה תצליח - נוכל לפתור את הבעיה של מינהל התכנון - שיש 1,740 תוכניות של עד 20 דירות בכל תוכנית שתקועות בוועדות המחוזיות. זהו חוסם העורקים שחייבים לסיים אותו".

 

נתון נוסף שהוצג בכנס, ונלקח ממשרד השיכון, מראה כי למרות המחיר הגבוה לדירה בישראל - 69.2% מהישראלים גרים בדירות בבעלותם, ורק 26% גרים בדירות שכורות. תל-אביב היא העיר שרק 45.5% מתושביה מתגוררים בה בדירה בבעלותם, וכך היא נמצאת במקום האחרון ביחס לערים אחרות בישראל. ראשון לציון, לעומתה, היא העיר עם השיעור הגבוה ביותר של ישראלים הגרים בדירה בבעלותם - 77.1%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בניין בהליכי בנייה. איפה הפקק?
צילום: EPA
צילום: גל חרמוני
עו"ד אייל מאמו
צילום: גל חרמוני
מומלצים