חינוך גבוה: בדרך אל הגמר
עוד חמישה מורים מצטרפים לרשימת המועמדים שעלו לגמר "המורה של המדינה" שיועבר בשידור חי ביום רביעי השבוע בשעה 19:30. בואו להכיר אותם
מירב משולם מתייחסת לתלמידים כאילו הם ילדיה הפרטיים. רותם מלאך סיים תואר שני במשפטים, אבל נטש את עריכת הדין לטובת ההוראה. אריאל דהאן מתחיל כל שיעור עם סיפור ערכי. נינה מירוצ'ניק הכינה דיסק עם שירי לוח הכפל ורינה אשכנזי מלמדת כבר 36 שנה בבית הספר בו התחנכה. מחר נציג את חמשת המועמדים האחרונים.
"אני עובד עם הלב" | אריאל דהאן, מחנך ומורה להיסטוריה, תנ"ך ומורשת
אריאל דהאן קם כל בוקר בביתו שבקריית גת, ונוסע במשך שעתים וחצי כדי ללמד היסטוריה, תנ"ך ומורשת בבית ספר יגאל אלון בחולון. "כל שיעור שלי נפתח או מסתיים עם סיפור מידות של אהבת הארץ, הבריות, המולדת והעם," מספר דהאן .(36) "אני מביא בפני התלמידים דילמה ממנה הם יוכלו ללמוד. אני אוהב את זה שאני מחנך דתי בבית ספר חילוני."
והתלמידים שלו יודעים להעריך את ההשקעה והמסירות שלו והם שיגרו אלינו עשרות המלצות חמות ומתלהבות: "המורה הכי טוב שאפשר לבקש," "הוא כמו אבא בשבילנו" ו"מורה מדהים ששינה לנו את תפיסת החיים." וכך' למרות שדהאן עובד בסך הכל ארבע שנים בהוראה, הוא הצליח להתברג לתוך רשימת 15 המועדים הסופיים המתמודדים על התואר "המורה של המדינה."
מה משך אותך להוראה?
"תחושה של שליחות."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"בזכות העובדה שאני עובד עם הלב. בעבודה הזאת אתה צריך להיות אמיתי ולאהוב באמת את התלמידים. חשוב לי לכבד ולכוון אותם, ולראות בהם שותפים פעילים למסע הזה של הלמידה."
מה החזון שלך?
"לתת הרבה יותר דגש על נושא של ערכים, כדי שתהיה לנו חברה מתוקנת."
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"השנה הצלחתי לשלב מספר תלמידים מהחינוך המיוחד בתוך הכיתה, ובזכות ההשקעה והקשר הטוב שנוצר, אחד מהם ממשיך לתיכון. התלמיד הזה קיבל הזדמנות, לקח אותה בשתי ידיו, ולמרות שזה לא היה פשוט, הוא עשה זאת. זוהי הצלחה גדולה. הרי, כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו."
מה תרם לך המקצוע?
"אני מקבל המון אהבה ונתינה מהתלמידים. אני קם בבוקר בחיוך ליום העבודה שלי ומרגיש שאני עושה - שהאל נתן לי את הזכות לעסוק בדיוק במקום בו אני יכול לעזור ולתרום את חלקי לעם ולמדינה ולחברה בכלל."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"להעלות את מעמדו של המורה. צריך גם לדרבן חבר'ה צעירים להיכנס לתוך המערכת."
"להעלות כל ילד מהמקום שבו הוא נמצא" | מירב משולם, מחנכת ורכזת עברית/שפה
כשמירב משולם הייתה בת שלוש, אחיה נהרג במהלך שירותו הצבאי. כעבור שש שנים אביה מת. "הילדות שלי לא הייתה שמחה באופן מיוחד לאור הנסיבות האלה,
ואמא גידלה אותנו לבד," מספרת משולם, "אבל זה לא מנע ממנה לגדל אותנו לאור ערכים ואהבת הארץ. היא לימדה אותנו לדעת לתת, להכיר באחר ובשונות. אלה הדברים הכי חזקים שלקחתי מהבית והבאתי להוראה. חשוב לי שהילדים יהיו שמחים, מאושרים, שיהיה להם טוב, בניגוד לילדות שלי."
כיום, משולם (43) מחנכת כיתה ו,' מורה למגוון מקצועות ורכזת עברית/שפה בבית הספר קשת במודיעין. היא מקדמת את נושא אהבת הקריאה בדרכים יצירתיות והובילה את בית ספרה להישגים גבוהים בבחינת המיצ"ב. "כיום אנחנו אחד מעשרת בתי הספר המובילים בארץ בתחום העברית," אומרת משולם בסיפוק. "זה בהחלט חלק נכבד של העשייה שלי."
מה משך אותך להוראה?
"האהבה שלי לילדים, רצון לתת ולעצב את התלמידים, כמו שאני בוחרת ומאמינה - להעלות כל ילד למעלה, מהמקום שבו הוא נמצא."
בזכות מה את מורה טובה?
"השילוב של הקניית דעת, דרך ארץ עם חינוך לערכים. חשוב לי להעביר מסרים משמעותיים של החיים."
מה החזון שלך?
"להמשיך להסתכל על הילדים כאילו הם ילדיי הפרטיים ולעצב אותם מתוך האני מאמין שלי. להמשיך לזהות כל ילד על החוזקות והחולשות שלו ולהעצים אותם."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"בשנה שעברה הייתי מופקדת על טקס יום השואה, ושאלתי את הילדים אם יש להם סבא וסבתא ניצולי שואה, ואם כן, אז שיביאו אותם לאירוע. בטקס, חמישה תלמידים הזמינו את הסבא או הסבתא לעמוד לצידם, ואלה הציגו את הסיפור שלהם. החיבור הזה של עכשיו ושל אז היה מאוד מרגש. משהו בלתי נשכח."
מה תרם לך המקצוע?
"אני כל הזמן לומדת, מתפתחת, משתלמת. ההוראה מעודדת אותי לראות מה אני רוצה לעשות בעתיד - אולי לנהל בית ספר."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"שהמורים יהיו דמויות מופת, שנעודד מצוינות ונחזק תלמידים מבחינה חברתית, ושנסתכל על הילד כאילו הוא פלסטלינה, ואז נעצב אותו כמו שאנחנו רוצים."
"נולדתי להיות מורה" | רותם מלאך, מורה לאזרחות, היסטוריה ותעבורה
אחרי שרותם מלאך סיים תואר שני במשפטים, הוא עבד במשרד עורכי דין והתמחה בדיני נזיקין ובדין הפלילי, אבל הצעיר חדור האידיאלים לא הרגיש מסופק. "אחרי חודש של התלבטויות ולילות ללא שינה החלטתי לעזוב את המקצוע ולעבור להוראה, מספר מלאך .(29) "הורים בדרך כלל מכוונים אותנו למקומות של תהילה וכסף, ואני החלטתי קצת לסטות מהדרך. רציתי להפסיק לשבת בבית ולקטר על המצב ועל המציאות הישראלית, ולהתחיל לתרום. זה מה שבעצם דחף אותי לחולל את המהפך בחיי."
חמש שנים אחרי, מלאך הוא מורה נערץ, יוזם ומעורב לאזרחות, היסטוריה ותעבורה בתיכון אילון בחולון, ומוביל שלל פרויקטים, כמו טיפוח מנטורים לתלמידים, הנהגת כיתת מנהיגות ושילוב סטודנטים מצטיינים בחטיבה העליונה. "אני, צעיר בין מורים יותר ותיקים ושמרנים, לקחתי לי זמן, ובסיוע המנהלת פרצתי דרך והכנסתי חידושים בבית הספר," הוא אומר. "ומה שמייחד את העשייה שלי במערכת זה הראש הפתוח."
מה משך אותך להוראה?
"נולדתי להיות מורה. זה הייעוד שלי, המימוש העצמי. רצון לשנות, לעצב את הנוער של מדינת ישראל, לזרוע תקווה."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"יכולת נתינה מאוד גדולה, רגישות ויכולת להכיר בשונה ולתת מענה לצרכים שלו."
מה החזון שלך?
"אני רוצה לראות מדינה, שבה הטובים מבניה ובנותיה הם מורים, שהם משתכרים בכבוד, שהתפקיד מכבד אותם, שהתלמידים מכבדים אותם, שהמדינה מתגייסת כדי לעזור להם."
ספר על חוויה מרגשת בעבודתך.
"קיבלתי קבוצה של תלמידים שנכשלו שלוש פעמים בהיסטוריה, ואחרי שהם הגיעו אליי ולימדתי אותם, כולם עברו. החוויה הזאת נתנה לי אנרגיות ומאוד ריגשה אותי."
מה תרם לך המקצוע?
"המון רגישות לזולת. יכולת להבין ולכבד את האחר ולמצוא את הדרך לנהל איתו דו-שיח."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים טובים והשקעה."
"גם חברה של התלמידים וגם מציבה גבולות" | רינה אשכנזי, מורה לאנגלית
בגיל שלוש עלתה רינה אשכנזי ממרוקו והמשפחה השתקעה בדימונה. מאז היא שם. "הייתה לי ילדות די מגוננת וגדלתי בבית חם," מספרת אשכנזי .(53) "ברור שלאף אחד לא היה כלום, לא היינו חריגים. אני חושבת שזה כן חישל אותנו ובנה אותנו. כבר אז היה בי הרצון לפרוץ." אשכנזי מלמדת אנגלית כבר 36 שנה בבית הספר אפלמן, ועדיין מדברת בהתלהבות על עבודתה. "אני גאה ללמד בבית הספר שבו למדתי בילדותי. בגלל שגדלתי בדימונה, אני מכירה את המטרייה של העיר."
אשכנזי מביאה את התלמידים להישגים ולאחוזי סיום גבוהים, מקדמת תרומה לקהילה ופעילויות תרבותיות ובעיקר ידועה ביחסה לתלמידים בעייתיים ובהתנהלותה הנבונה מול בעיות המשמעת והרקע הקשה שממנו מגיעים חלק מהתלמידים. "אני מקפידה על זמנים ועל משמעת. ברגע שמציבים גבולות ועושים סדר, התלמידים בסוף יודעים להעריך זאת וזה מוביל להישגים."
מה משך אותך להוראה?
"הרצון לעשות משהו בשביל בני הנוער והסביבה הקרובה, הרצון להזיז את החברה למקום יותר טוב."
בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות הנשמה הבוערת שבי. אני עושה הכל מהנשמה. ובזכות זה שאני לא מוותרת. אני גם חברה של התלמידים וגם מציבה גבולות."
מה החזון שלך?
"שכל ילד שמסיים תיכון יהפוך למישהו חיובי בחוץ. אנחנו צריכים לשלוח אנשים טובים החוצה."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"היה לי פעם תלמיד פרא אדם, וכל מה שעניין אותו היה להסתובב עם החבר'ה ולשתות. כשניסיתי להתערב בסדר היום שלו, הוא אמר לי: 'מי את בכלל? את לא אמא שלי ולא אבא שלי.' אחרי שהתעקשתי והשקעתי בו, הילד הזה סיים י"ב. עכשיו הוא עומד לסיים את שירותו הצבאי, ולפני כחודש הוא ביקר אותי בבית הספר ואמר שהוא רוצה לאמץ את אחד הילדים בכיתה. הוא אמר לי, 'רינה, תני לי ערס אחד כמוני, ואני אלווה אותו כמו שאת ליווית אותי."'
מה תרם לך המקצוע?
"אני נשארת צעירה. המקצוע גם נתן לי קצת יותר ביטחון ורגישות."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"שיירדו ממיליון מקצועות וממיליון בגרויות, ושיתחילו לגעת בדברים יותר רלוונטיים: קצת יותר תעשייה וטכנולוגיה ופחות ניירת."
"ללמד מתמטיקה בדרך חוויתית" | נינה מירוצ'ניק, מורה למתמטיקה
לפני עשר שנים בלבד, עלתה נינה מירוצ'ניק מרוסיה, שם היא לימדה מתמטיקה בכיתה של מחוננים. למרות קשיי הקליטה, היא הצליחה להתאקלם. כיום היא עושה הכל, בדרכים יצירתיות, כדי לחבב את מקצוע המתמטיקה על תלמידיה בבי"ס ניסויי מופת-חופים בחדרה".אני מלמדת מתמטיקה בדרך חווייתית וחשוב לי לשלב מתמטיקה עם תחומים נוספים, ולכן הקלטתי יחד עם מורה למוזיקה דיסק עם שירי לוח הכפל. ויחד עם מורה לספורט, עשינו תחרות מתמטירוץ," מספרת מירוצ'ניק .(62) "שיתפתי פעולה עם מורה לאמנות, ולאחרונה הדגמתי את הקשר בין ל"ג בעומר לפעולות חשבון. בזכות החוויות אני מראה שהמתמטיקה היא משותפת ועולמית."
מה משך אותך להוראה?
"אני נולדתי למשפחה של מורים - גם אבא ואמא היו מורים למתמטיקה, ואבא אף כתב ספרי לימוד ולימד באוניברסיטה. החלטתי להמשיך את הדרך שלהם."
בזכות מה את מורה טובה?
"הקשר עם התלמידים, התאמה אישית של הלימוד לכל תלמיד, והעובדה שאני מחברת ומשלבת מתמטיקה עם תחומים נוספים."
מה החזון שלך?
"לתת מוטיבציה פנימית גבוהה לתלמידים, ולהעביר אותם חוויות."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"בבית ספר שלנו אנחנו מקיימים כל יום שישי מפגש בו אנחנו מדליקים נרות ולומדים מסורת. אחרי שנודע שאני משתתפת בתחרות 'המורה של המדינה' התלמידים הכינו ונתנו לי 'תעודת אחריות.' אחר כך הורים אמרו לי: 'בשבילנו לא משנה אם יש לך תעודה או לא, את המורה של מדינה.' זה מאוד ריגש אותי."
מה תרם לך המקצוע?
"ההוראה מעניקה לי אנרגיה ואהבה."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"שימוש בתוכניות אישיות, מוטיבציה פנימית ודרך חווייתית, הם המסלול הנכון להובלת המערכת קדימה."