שר התחבורה: מתנגד לאגרת גודש בתל-אביב
משרד התחבורה מגיב לראשונה להמלצת מקימת הרכבת הקלה בגוש-דן, להטיל אגרות גודש בכניסה לתל-אביב. "השר מתנגד להטלת אגרות גודש על כלי רכב בכניסות לערים, כל עוד אין אלטרנטיבה טובה של תחבורה ציבורית", אומרים שם ל-ynet
מקימת הרכבת הקלה בגוש-דן רוצה לגבות אגרה מהנהגים בכניסה לתל-אביב, אבל שר התחבורה מתנגד. חברת נת"ע, האחראית על הקמת הרכבת הקלה בגוש-דן, קוראת למשרד התחבורה להטיל אגרות גודש בכניסות לתל-אביב כבר ב-2013. הסיבה, כך מסבירים שם, היא הרחבה משמעותית של היקף העבודות להקמת הרכבת בשנה הבאה, שתגרום לטענתם לעומסי תנועה חמורים. אם תתקבל ההמלצה, פירוש הדבר כי הנכנסים לתל-אביב יידרשו לשלם אגרה עוד בטרם הרכבת הקלה תצא לדרך.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
מרצדס GL בגרסה חזקה במיוחד מבית AMG
הונדה סיוויק במבחן דרכים: למכורים בלבד
אלא ששר התחבורה, ישראל כץ, מתנגד נחרצות לדרישת החברה. במשרד התחבורה אומרים היום (ג') ל-ynet כי הדרישה מנוגדת למדיניות השר כץ, וכי הוא אינו מתעתד לאפשר הטלת אגרות גודש, וזאת עד שתוכל המדינה לספק לנהגים חלופת תחבורה ציבורית איכותית. במשרד אומרים כי לשר "אין שום תוכנית או כוונה לתמוך בגביית אגרות גודש, על בעלי רכב פרטי שירצו להיכנס ברכבם הפרטי לתל-אביב".
"אין אזרח שלא יחוש את העבודות"
בחברת נת"ע מזהירים כי הרחבת עבודות ההקמה של הרכבת הקלה ב-2013, תביא להחמרה ניכרת בפקקי התנועה בכניסות לתל-אביב. בחברה אומרים כי בשנה הבאה יפתחו 14 מקטעי עבודה חדשים בצירים מרכזיים בגוש-דן, וכתוצאה מכך יורגשו עומסים חריגים בכל גוש-דן. יו"ר החברה, מיכאל רצון, אף סבור כי "אין אזרח במדינת ישראל שלא יחוש על בשרו את העבודות".
הפתרון שמציעים בנת"ע הוא הטלת אגרות גודש על נהגים הנכנסים לתל-אביב, כבר לקראת תחילת העבודות. אגרות שכאלה משמשות ל"ניהול ביקושים" - יצירת תמריץ לנהגים לנסוע בשעות שפל, שבהן הכבישים פנויים יחסית, או לחלופין לבחור באמצעי תחבורה ציבורית. לדברי רצון, "אמצעים כמו הטלת אגרת גודש, יכולים להעלות את השימוש בתחבורה ציבורית, ולהקטין את העומסים בעת העבודות".
אלא שדרישת נת"ע מנוגדת למדיניותו המוצהרת של שר התחבורה. בתגובה לפניית ynet בעניין הצעת נת"ע, מבהירים במשרד התחבורה כי השר אינו מתכוון לאשר הטלת אגרות גודש, ללא שתוצע לנהגים חלופה טובה של תחבורה ציבורית. במשרד גם אומרים כי מדיניות זו של השר כץ לא השתנתה מאז כניסתו לתפקיד.
יש לציין כי בנת"ע מציעים לנקוט צעדים משלימים להטלת אגרות הגודש. בחברה אומרים כי יש להפעיל חניוני "חנה וסע" בכניסות לעיר, שיאפשרו חנייה חינם למי שייבחרו לעבור לתחבורה ציבורית. בחברה גם קוראים להפעיל אוטובוסים מהירים ורבי-קיבולת, שיעשו שימוש בתוואי ההקמה של הרכבת הקלה. צעד נוסף שמציעה החברה הוא הרחבת רשת המסלולים הייעודיים לרוכבי אופניים.
רוב התושבים דווקא תומכים?
ראוי להזכיר כי בעבר דווקא תמך משרד התחבורה בהטלת אגרות גודש, ואף התכוון ליישם אגרות שכאלה כבר ב-2009. סקר שערך המשרד ב-2008, העלה כי רוב תושבי המטרופולין תומכים בהטלת אגרות-גודש. עוד עלה מאותו סקר כי גם הנוסעים בתחבורה הציבורית תומכים במהלך, וזאת מאחר שהטלת אגרות-גודש צפויה לצמצם את העומס בכבישים באזור גוש-דן, וכך עשויים להתקצר זמני הנסיעה באוטובוסים.
יש לציין גם כי משרדי התחבורה והאוצר בוחנים שינוי בשיטת המיסוי, שלמעשה מחליף תוכניות קודמות להטיל אגרות גודש בגוש-דן. על-פי המוצע, את מס הקנייה הגבוה הנהוג כיום, תיגבה הממשלה בעתיד כ"מס נסועה" - אגרה המבוססת על מאפייני השימוש במכונית, כמו זמן, מקום ומרחק נסיעה. ניסוי שצפוי להתחיל בחודשים הקרובים, אמור לבחון את השפעתם של תמריצים כספיים על הרגלי הנסיעה של נהגים.