הוזלת מוצרי המזון - לא בתקופה הקרובה
גורמים בוועדה הבוחנת את התחרותיות בענף המזון מודים שלא נחזה בהוזלת מוצרים בקרוב. הוועדה תביא את מסקנותיה בתחילת החודש הבא לממשלה, אלא שעד שהחקיקה תושלם צפויים לעבור עוד חודשים ארוכים. ומה צפויה הוועדה להמליץ? יותר מותגים פרטיים ברשתות ופחות סופרים אחד ליד השני
בשנים הקרובות לא יהיה זול יותר לקנות בסופר. "חודשים רבים יעברו עד שתושלם חקיקה שתביא ליותר תחרות בענף המזון", כך מודים היום (א') גורמים בוועדת קדמי הבוחנת את התחרותיות בענף המזון. הוועדה הוקמה לאחר "מחאת הקוטג" בקיץ הקודם, כוועדה בין-משרדית שמטרתה להביא להוזלת מוצרי המזון לצרכן.
כתבות נוספות בנושא ועדת קדמי :
- האם מיזוגים גרמו להתייקרות מחירי המזון?
- "ועדת קדמי הלכה רק עד אמצע הדרך"
- קדמי פונה לציבור; הרפתנים: "נצא למלחמה"
היום עדכן מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי העומד בראש הוועדה, על פעילותה בכנס הבינלאומי ה-11 של תעשיית המזון המתקיים היום ומחר בכפר המכביה. לדבריו, בתחילת החודש הקרוב יקבלו השרים את מסקנות הוועדה. לפני כן, צפוי להתקיים שלב השימוע בעל פה, לאחר שהסתיים שלב השימוע בכתב, בפני גורמים בענף כגון יצרנים מקומיים, יבואנים ורשתות קמעונאיות.
יקר בסופר בגלל קלאב-מרקט
קדמי ניתח את השוק בעשור האחרון ולדבריו מיזוגה של רשת קלאבמרקט בתוך שופרסל בשנת 2005 היא זו שאחראית לעליות המחירים עד היום. עד אז, היתה תחרות וקמעונאים ספגו, לא פעם, את עליות המחירים.
אישורו של הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, דרור שטרום, הוא זה שהביא לעליות המחירים שבאו בשנים שלאחר מכן בשל חוסר תחרות במשק. אך לדבריו של קדמי, זו היתה הברירה הטובה יותר מהאפשרות להשאיר ספקים רבים ללא אפשרות שמישהו ישלם את חובם.
לא מפחיתים מע"מ
מסקנות הוועדה גובשו על ידי ניתוח המתרחש במדינות העולם עם דגש השוואתי למדינות ה-OECD. ומה מבחינת הבשורות של הוועדה? דבר אחד אפשר להבטיח – במסקנות הוועדה לא תהיה הפחתה של המע"מ על מוצרי המזון. "הפחתת המע"מ אינה מבטיחה שההוזלה תגיע בסופו של דבר לצרכן", אמר קדמי. "במדינות אחרות, וביניהן מדינות ה-OECD, הפחתת המע"מ הוזילה את המחירים רק בטווח הקצר, ובתוך שנה ושנתיים רמות המחירים שבו לאותם רמות קודם לכן".
אין מספיק מותגים פרטיים. הצרכן מממן פרזנטורים
עיקר התחרות מבחינתו תבוא על ידי הכנסת יצרנים קטנים לשוק ואיזון השוק במקומות בהם ישנה תחרות פרועה ובכך לתקן עיוותים של כשל שוק. קדמי סיפר כי אחת המטרות של הוועדה היא חיזוק המותגים הפרטיים ברשתות השיווק. "על המדף עומד מוצר ולצידו מוצר נוסף. אחד עם עטיפה של פרסום ופרזנטור שמחירים מתגלגל בסופו של דבר לצרכנים".
לדבריו, השוק הישראלי דל במותגים פרטיים לעומת אירופה. בישראל נתח המותגים הפרטיים עומד על כ-7%-8% לעומת 40% במדינות מסוימות באירופה. עידוד המותג הפרטי יהיה עידוד ליצרנים הקטנים, שלדבריו, רשתות הקמעונאות יהיו חייבים להקצות להם שטח מדף.
המרחק בין סופר לסופר יגדל
עניין נוסף שצפוי לזכות להתערבות ממשלתית הוא ניווט הפרישה של רשתות הקמעונאות. במתחמים מסוימים, כדוגמת אשדוד, הסביר קדמי, ישנה תחרות פרועה בה במקום קטן יחסית ישנם רשתות רבות. לעומת זאת, באזורים אחרים, אין מצב של קרבה בין מרכולים ובהתאם המחיר עולה. "למה בשוק הדלק אפשרי זה אפשרי ופה לא?", אמר קדמי וכיוון לחקיקה בנושא.קדמי הוסיף כי הוא תומך בחקיקה שתחייב את הרשתות להציג את המחירים ברשת האינטרנט וכן בהקמת רשת שתמכור מוצרים רק באינטרנט ישירות מהיצרן וללא חניות. בנוסף אמר כי יש לחייב את הרשתות שמחיר המוצר ברשת יהיה זהה למחיר המוצר בחנות אותה מפעילה הרשת באינטרנט.