שתף קטע נבחר
 
צילום: EPA ,AFP

סרט ערבי עם נגיעה איסלאמית. קולנוע "האחים"

המהפכה שהדיחה את מובארק העלתה לשלטון את "האחים המוסלמים", שרוצים לעשות מהפכה משלהם בתרבות המצרית דרך סרטים מעשה ידיהם: "אנו בעד חופש היצירה, אך לא בעד חופש של התפוררות מוסרית, עירום והפצת תועבה". מזרחנית ישראלית ל-ynet: "האיסלאמים נלחמים באויבם בנשק שלו"

הזמן: שנות השמונים והתשעים של המאה העשרים. המקום: ישראל . הערוץ הראשון משדר מדי שישי אחר הצהריים סרטי קולנוע ערביים - רובם הגדול בכיכובו של גדול שחקני הקולנוע של מצרים עאדל עימאם. כמו הכדורגל בשכונה, עיתוני סוף השבוע, הגרעינים וארוחת הערב החגיגית עם העוף והדגים, גם הסרט הערבי היה לחלק בלתי נפרד מתרבות יום שישי של כל ישראלי ואף זכה לפרק מיוחד ובלתי נשכח בתוכנית הטלוויזיה המיתולוגית "זהו זה".

 

סרט ערבי - כותרות אחרונות ב-ynet:

ישראל, כיבוש וריגול. בזה יצפו הערבים ברמדאן

בקהיר סירבו להקרין את הסרט "פרידה" האיראני: חילוני מדי

האיסלאם בשוק: סרט ערבי אאוט, סרט טורקי אין

 

אך עם כל הכבוד לישראל, הסרט הערבי הוא קודם כל חלק אינטרגלי מהתרבות המצרית, ואחת השאלות הגדולות ביותר בארץ הנילוס של 2012 היא אם הוא יישאר במתכונתו הנוכחית או שמא יזכה ל"נגיעה" איסלאמית בעקבות עליית "האחים המוסלמים" לשלטון. 

  

תנועת "האחים המוסלמים" כבשה בתחילת השנה את הפרלמנט ובחודש שעבר סימנה "וי" גדול נוסף עם בחירתו של מוחמד מורסי לנשיא המדינה הערבית הגדולה בעולם.  בצל החששות של חלק מהקבוצות החילוניות במצרים שמא יטיל השלטון האיסלאמי צנזורות והגבלות על תחומים רבים, בהם התרבות והאמנות, מנסים באחרונה צעירי התנועה להראות שהם תומכים גדולים בתרבות ועושים זאת, להפתעת רבים, באמצעות המסך הגדול.

 

הסרט המצרי הפופולרי ביותר בכל הזמנים. צפו ב"הטרור והקבב"

 

תחת הכותרת "קולנוע האחים - לאמנות המשובחת יש כתובת", מנסים חלק מצעירי "האחים המוסלמים" ליצור סרטים שמבטאים את דאגות האזרח המצרי באופן "איסלאמי" כהגדרתם.  

 

"צופה בכדורגל? באתי לראות עד כמה אתה כופר"

יאסר א-סעיד, אחד מחברי הצוות של "קולנוע האחים" וסטודנט לתקשורת, הסביר באחרונה לעיתון אל-מסרי אל-יום: "האמנות איננה דבר חדש אצל 'האחים המוסלמים'. אדרבה, היא נמצאת מאז הקמתה, והתנועה מתעניינת בה כדי ליצור אמנות חדשה כאלטרנטיבה לאמנות שחותרת להשחית את המנהגים והמסורות".

לדבריו, "זו הסיבה שהחלטנו, מספר צעירים מהתנועה, להתנסות בעניין הזה כדי שהעולם יראה מקרוב ש'האחים המוסלמים' אינם ניחנים בקיצוניות, הזנחה או הגזמה, אלא שהם תנועה שתומכת באמנות". 

 

הצעד הראשון שבו נקט צוות "קולנוע האחים" היה הקמת ערוץ פרטי באינטרנט שבו יוצגו סרטים שכבר קיימים וסרטים שיעלו בקרוב. אחד הסרטים שניתן למצוא בערוץ הפרטי הוא "היחידה למאבק בכופרים". הסרט נוצר בתגובה לדעות הרווחות הרבות שעמן מתמודדת תנועת "האחים המוסלמים" לגבי קנאותה וקיצוניותה. בסרט שהועלה לאתר יוטיוב נראה צעיר שצופה במשחק כדורגל בטלוויזיה ופתאום שומע דפיקה בדלת. כשהוא פותח את הדלת, הוא רואה לפניו אדם מזוקן בלבוש איסלאמי מכף רגל ועד ראש. הצעיר שואל את הזקן מה רצונו, וזה משיב לו: "באתי מהיחידה למאבק בכופרים כדי למדוד עד כמה אתה כופר".

  

בנוסח האנגלי פרסם צוות "קולנוע האחים" סרטון וידאו שבו נראים שני צעירים מתנגשים במכונית. כתוצאה מההתנגשות, השניים רואים כיצד חייהם חולפים על פניהם - בין שבמסיבות בלילות לבין שבישיבה מול מסך המחשב. בסוף הסרט מייחלים השניים שיוכלו לשוב לעולם החיים ולקיים את מנהג התפילה שהזניחו.

 

איך נגמר סיפור האהבה של חומוס ובורגול? צפו בסרט ערבי של "זהו זה"

 

לא כל אחד יכול להשתתף בסרטים מסוג זה. צוות "קולנוע האחים" קבע קריטריונים ברורים להשתתפות בסרטים מ"הזן החדש". הכישרון האמנותי חשוב כמובן, אך לא פחות חשוב הוא שהשחקן המועמד יביע כוונה לפעול למען תחיית מצרים והשמירה על העקרונות, המוסר, המנהגים והמסורת של העם המצרי. יו"ר הוועדה האומנותית בתנועת "האחים המוסלמים", סייד דרוויש, התראיין לערוץ היוטיוב הפרטי של התנועה ואמר כי בעשור האחרון חלה הידרדרות גדולה וחזרה לאחור בעשייה האמנותית במצרים - הן בקולנוע והן בשירה.

 

"'האחים' בעד חופש היצירה ונגד החופש להפיץ תועבה"

"האחים המוסלמים בעד חופש היצירה, אך האם מדובר בחופש של התפוררות מוסרית, עירום והפצת תועבה? האם אותו חופש משמעו שאתה יכול לעשות מה שאתה רוצה ללא עקרונות וללא ערכים? זה דבר שהעם המצרי לא ירשה", תהה דרוויש.

 

כבר בחודש פברואר, לאחר זכייתם של "האחים המוסלמים" ברוב המושבים בפרלמנט המצרי, ניסתה התנועה להפיג את החששות לגורל התרבות והאמנות במדינה הערבית בגלל השלטון החדש בהנהגת האיסלאמים. איך היא עשתה זאת? ובכן, הוועדה האמנותית שלה השיקה עמוד רשמי בפייסבוק תחת הכותרת "האמנות המושרשת", וגורמים ב"אחים המוסלמים" אמרו לעיתון הכוויתי "א-ראי" כי מטרת הדף היא להפיץ את יעדי הפעילות האמנותית המשובחת של התנועה. "רוצים לדעת איך צריכה להיראות אמנות?", שאלו "האחים המוסלמים", "אז היכנסו לעמוד שלנו בפייסבוק".

 

מי שנכנס לעמוד "הפייסבוק האמנותי" של התנועה האיסלאמית מגלה כי הוא עוסק בטיפוח כישרונות חדשים ותמיכה בהם בזירה התקשורתית. הוא גם מעניק במה לגורמים שמעוניינים לתמוך ב"אמנות המשובחת" ובשיווקה. "עמוד הפייסבוק נותן במה גם לנו וגם לכם. אנחנו מנסים ליצור באמצעותו אפשרות ליצירת קשר בינינו ומושיטים את ידינו ומייחלים שכל האהובים יתפעלו את העמוד הזה. בעזרתו של אללה, עמוד זה ישמש כבמה שתבטא אתכם ואותנו. שאללה יגרום לנו להצליח", אמר דרוויש.

 

"'האחים המוסלמים' מחפשים אלטרנטיבה לקולנוע העכשווי". מורסי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"'האחים המוסלמים' מחפשים אלטרנטיבה לקולנוע העכשווי". מורסי(צילום: רויטרס)

 

ד"ר מירה צורף מהחוג למזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, המתמחה במצרים ותרבותה, הסבירה ל-ynet את משמעות יוזמת "קולנוע האחים המוסלמים": "יש פה שלושה קהלי יעד. הראשון זה כל מי שלא הצביע ל'אחים המוסלמים' ומבוהל מהם עד פחד מחשש שמצרים הופכת לאפגניסטן שנייה, בעיקר מבחינה תרבותית. השני זה הצעירים בתוך 'האחים המוסלמים' וקהל היעד השלישי והמשמעותי ביותר זה אותם צעירי 'האחים המוסלמים' שפרשו מהתנועה והעדיפו להיקשר לצעירים הליברליים".

 

"נלחמים באויב בנשק שלו"

"הרעיון הזה (של קולנוע אחר) משמעו שצעירי 'האחים המוסלמים' לא מוותרים על שום אלמנט מתחום התרבות והאמנות, משום שיש להם ביקורת על תעשיית הקולנוע המצרי שאינה איסלאמית ולמעשה עוסקת בכפירה - וכפירה מהסוג הגרוע ביותר שהיא גם ערכית וגם מוסרית", אמרה ד"ר צורף.

 

בהקשר היותר רחב, עמדה צורף על המשמעות הלכה למעשה של שלטון ערכי, תרבותי ומוסרי שאליו שואפים "האחים המוסלמים" להגיע. "לא מדובר בניפוץ הפירמידות ולא בביטול שכיות החמדה שנמצאות במוזיאון המצרי. חלילה וחס. הם חלק מהזהות של העם המצרי שגם מורסי מכיר בה", הסבירה ד"ר צורף. " לדידם של 'האחים המוסלמים', ההתנהלות המוסרית הערכית היום יומית במרחב הציבורי ובמרחב הפרטי במצרים צריכה להיות איסלאמית".

 

"הפריצות הנראית לעין היא במרחב הציבורי וזה מסר שהקולנוע של 'האחים המוסלמים' ירצה להעביר אותו כאלטרנטיבה לקולנוע שהיה עד עכשיו. זה אומר שלא רק שאתה לא מוותר על ערוצי התרבות המודרניים של העולם הזה, אלא נלחם למעשה באויבך בכלי הנשק שלו. אם יש קולנוע שלהערכת הקולנוענים הצעירים של 'האחים המוסלמים' איננו ערכי ואיננו מוסרי, הם לא יטיפו ברחוב מעל במה, אלא פשוט ייצרו קולנוע אלטרנטיבי".

 

"הלוואי שהייתי מתפלל". אחד מסרטי "קולנוע 'האחים המוסלמים'"

 

באשר לשאלה אם מדובר באג'נדה שמוכתבת מלמעלה על ידי הנהגת "האחים המוסלמים", משיבה ד"ר צורף: "האם זה מונחת מלמעלה? לא. האם זה מוסכם מלמעלה? כן. במידה רבה מאוד, הדור המבוגר היום הולך אחרי הצעירים. זאת המהפכה האמיתית שהתרחשה במצרים. מי שמכתיב את לו"ז השינוי גם במרכז הציבורי של כיכר א-תחריר, שהפך את הקערה על פיה והוריד משטר אוטוקרטי ויצר מציאות פוליטית חדשה גם בתנועת 'האחים המוסלמים', הם הצעירים. הפטריאכליה נסדקה וזה שינוי דרמטי. לא משנה מה תהיה עלילת הסרט של צעירי 'האחים המוסלמים', מה שחשוב זה סוג היוזמה והשימוש בערוץ הקולנוע כדי להעביר מסר מוסרי, ערכי ותרבותי".

 

כוכב הקולנוע שגויס על ידי משטר מובארק

גדול שחקני הקולנוע המצרים, עאדל אימאם, הפך בפברואר האחרון לאחד הקורבנות הראשונים בעולם התרבות על רקע עליית הזרם האיסלאמיסטי במצרים. בית המשפט גזר עליו שלושה חודשי מאסר וקנס כספי בגין "פגיעה באיסלאם ובאנשי הדת" במדינה הערבית. השחקן המפורסם הועמד לדין אחרי שעורך דין שנמנה עם הזרם הסלפי הקיצוני הגיש נגדו תביעה על הופעותיו הפרובוקטיביות, כלשונו, בסרטים ובהצגות.

 

בנוגע לפרשת עאדל אימאם, סבורה ד"ר צורף כי "אימאם הוא גאון קולונעי והסמל המובהק ביותר של הקומדיה המצרית, אבל בעיני המהפכנים הוא נכנע לחוק הצנזורה האוטוקרטי המצרי. פירושו של דבר שאתה כשחקן או במאי מקבל תסריט ובודק היטב שהוא לא מבקר את הנשיא עצמו.

 

"אימאם הוא הסמל המובהק לשחקן מגויס של המשטר הישן בראשות חוסני מובארק, הוא שריד תרבותי של המשטר הקודם", הסבירה ד"ר צורף. "בימי המהפכה המצרית הוא תפקד כנציג המשטר ואמר למהפכנים לחזור הביתה". לדבריה, האמנים שפוחדים מעליית "האחים המוסלמים" לא פוחדים בגלל מרכולתם התרבותית, אלא בגלל היותם מזוהים עם משהו שכל הציבור - ולא רק "האחים המוסלמים" לא רואים בו כלגיטימי.

 

"יש לנו נשק? זה בכלל מטאטא". סרט פרודי שיצרו "האחים המוסלמים"

 

אם כן, לאן מועדות פניה התרבותיות של מצרים? לד"ר צורף יש תשובה ברורה: "הנשיא מוחמד מורסי יודע מהיכן הגיע כוחו ומי יכול לשלול ממנו את הכוח הזה ולכן לא יכולה להיות אוטוקרטיה איסלאמית תרבותית. מורסי יודע שהוא נמצא תחת זכוכית מגדלת תרבותית, פובליציסטית, תקשורתית".

 

"עידן סתימת הפיות הסתיים"

"עידן סתימת הפיות הסתיים. מה שברור הוא שתנועת 'האחים המוסלמים' על צעיריה ועל מבוגריה תטרח להציע הצעות לסדר יום תרבותי אלטרנטיבי. זה לא אומר שהאופרה המצרית תיסגר. זה לא אומר שלא יהיה מופעים של ריקודי בטן כי זה חלק מהתרבות הערבית שמורסי מכיר בה. זה לא אומר שהקולנוע יהיה קולנוע של 'האחים המוסלמים', אבל יהיה גם ערוץ תרבותי שיהיה אפשר לייחס אותו למערכת האמונות והדעות של 'האחים המוסלמים'. זה לא יבוא במקום, אלא יבוא לצד".

  

"יכול להיות שהקולנוע של 'האחים המוסלמים' יהפוך להיות המיינסטרים, אבל מי שיקבע את זה, זה לא מורסי ולא מוחמד בדיע (ראש תנועת 'האחים המוסלמים'), אלא הציבור של כיכר תחריר, שחדל להיות ציבור חסר פנים וחסר קול. הוא זה שיחליט אם הוא חפץ ביצירות הקולנועיות של 'האחים המוסלמים' או ביצירות שכבר היה להן הד וכבר יש להן כוח, לגיטימציה והכרה במצרים".

 

"כך צריך להיראות קולנוע". דף הפייסבוק של "קולנוע האחים" ()
"כך צריך להיראות קולנוע". דף הפייסבוק של "קולנוע האחים"

 

ד"ר צורף סיכמה כי "לא יכולה להיות אוטוקרטיה תרבותית במצרים כפי שלא תהיה בה אוטוקרטיה פוליטית משום שהעם אמר את דברו. הוא עדיין נמצא בכיכר והכיכר עדיין חיה ובועטת. לא העם נמצא תחת זכוכית מגדלת צנזוריאלית, אלא השליט החדש, שברגע שלא יספק את הסחורה שהבטיח, אז הוא לא יהיה שם".

 

מחמוד, סטודנט בן 20 מקהיר ותומך נלהב של מורסי ו"האחים המוסלמים" אמר ל-ynet כי "לצעירים של 'האחים המוסלמים' יש תוצרים אמנותיים קומיים ומצחיקים שמוצגים דרך הבעיות של האנשים ברחוב - ובצורה מכובדת". לדבריו, "המטרה היא להיאבק בדעות של אנשים שאומרים ש'האחים המוסלמים' יסגרו את בתי הקולנוע ויאסרו הקרנת סרטים מסוימים".

 

"'האחים המוסלמים' יילחמו בסרטים שבהם מוצגים תכני פריצות ויתקפו אותם באמצעות היצירות שהם יעשו בעצמם", אמר מחמוד, שהגדיר את יוזמת "קולנוע 'האחים המוסלמים" מבורכת והוסיף כי היא לא נועדה להרחיק אף אחד. לדעתו של מחמוד, הבשורה הגדולה עבור האמנים במצרים, כולל "אמני המשטר הקודם", היא ש"כעת, בניגוד למה שהיה בזמן מובארק, הם יכולים לעשות דברים שהיו אסור להם, כמו למשל למתוח ביקורת על הנשיא והממשלה ולהציג את הבעיות במדינה מנקודות מבט שונות וביקורתיות".


פורסם לראשונה 13/07/2012 10:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שיחק עם צנזורה. אימאם
צעירי המהפכה רוצים סרטים איסלאמים?
צילום: EPA
"אף אחד לא ביקר את הנשיא". מובארק
צילום: AP
"אמנות משובחת". ראש "האחים המוסלמים" בדיע
צילום: AFP
מורסי
צילום: AP
מומלצים