הפרסום בקולנוע עובד
סרטי מדע בדיוני מציגים בפנינו עולם משונה ורחוק, אבל זה לא אומר שאי אפשר למכור לנו אותו כבר היום. לשם כך גיבשו מפיצי "פרומתיאוס" והרימייקים של "זיכרון גורלי" ו"רובוקופ" קמפיינים ויראליים בדמות פרסומות רגילות. קניתם?
נכון שכבר הרבה זמן לא קראתם משהו שגילה לכם משהו חדש? נכון שלפעמים אתם מוצאים את עצמכם בוהים במסך בחוסר מעש או עניין? בואו, הצטרפו אלינו למסע מופלא ומפתיע אל הלב הפועם של הקולנוע העולמי, והחדשני. בין השורות תמצאו אוצר נהדר, עם מידע מעודכן, טקסט, תמונות וגם וידאו - תמהיל מגוון שיאיר את חייכם באור שונה. אז בואו הצטרפו אלינו לכתבה על טרנד חדש: הקמפיינים הוויראליים של סרטי המדע הבדיוני העכשוויים. ונעבור לפרסומות.
מתוקף הגדרתם, סרטי מדע בדיוני עוסקים בטכנולוגיה ופיתוחיה העתידיים. לא ברור איך יראו האמצעים הללו ומה יהיו השימושים שלהם, אבל מה שידוע לכל כבר עכשיו זה שיהיה מי שינסה לעשות מהם כסף. השילוב של טכנולוגיה וקפיטליזם הוא שמניע את עלילתם של כמה מיצירות המדע הבדיוני הגדולות ביותר - מ"בלייד ראנר" ועד ל"הנוסע השמיני".
האמצעים הטכנולוגיים העתידניים רחוקים ולא מוכרים לנו, אבל מה שכן ידוע ומוכר זה הפרסום ברשת - מבחינה זו, העתיד כבר כאן. וכך, כשמדובר בסרטי מדע בדיוני שכאלה, הדרך היעילה ביותר להטמיע אותם בתודעתנו עוד לפני יציאתם וליצור באזז בהתאם הן הפרסומות הוויראליות. אלו מתייחסות אלינו הצופים כלקוחות פוטנציאלים ורלוונטיים למוצרים שימכרו לנו התאגידים בעתיד. ואם המוצרים רלוונטיים, אז גם אולי נראה את הסרט - הוא כבר חלק מההיפר-ריאליזם שמסביבנו.
- ואיך עשה זאת קרמיט? הפארודיות הוויראליות של "החבובות"
- הדיקטטור הוויראלי: סשה בארון כהן חי בעולם משלו
בחודשים האחרונים, הפרסום ההיפר-ריאליסטי העתידני הזה הכה בנו כמכבש תודעתי בשליחותם של שני סרטים - "פרומתיאוס" של רידלי סקוט, שיצא אצלנו ביוני האחרון, והרימייק של "זיכרון גורלי" בבימויו של לן ויסמן, שייצא בחודש הבא. אליהם הצטרף השבוע גם "רובוקופ" בגרסה המעודכנת של ז'וזה פאדילה. סרט זה אמנם ייצא לאקרנים רק באוגוסט 2013 והצילומים עדיין לא התחילו, אבל פרסומת ויראלית כבר יש.
בסרטון הוויראלי מטעם תאגיד אומניקורפ, נחשף בפנינו ליין המוצרים של חברת הנשק הענקית שתשלוט בערינו העתידניות והאלימות (ובהן דטרויט, שבה מתרחש הסרט) וגם בחיינו. מי שראה את הסרט המקורי של פול ורהובן מ-1987, יודע כי התככים והשחיתויות בצמרת אומניקורפ הם שיניעו את המשבר של אזרחי דטרויט, וגם את זה שבחייו של אלכס מרפי - בגרסתו האנושית, והחצי אנושית - כרובוקופ.
הסד"כ של אומניקורפ כולל את XT-908 - מל"ט לצורך צילום וניתור של פשיעה ברחובות; ED-209 - רובוט עצום ללוחמה בשדה הקרב; ובקרוב תגיע גם הצעקה האחרונה, RC-2000, הלא הוא רובוקופ - שוטר שהוא חצי אדם-חצי מכונה. כרגע יש לנו רק דגמים ממוחשבים. חכו עוד שנה, ותראו את ג'ואל קינמן משולב בהם. בינתיים נסתפק בפרסומת וגם באתר הרשמי של אומניקורפ - כן, כבר יש אחד כזה, והוא פתוח לציבור. ספק אם תוכלו לרכוש מהמוצרים שם, וטוב שכך.
זיכרון ויראלי
סרט נוסף של ורהובן ההולנדי, שהרבה לעסוק בקשר בין טכנולוגיה, קפיטליזם והשאיפה לכוח ושליטה, הוא "זיכרון גורלי" מ-1990, בו כיכב ארנולד שוורצנגר כדגלאס קווייד/האוזר. ברימייק שייצא ממש בקרוב, יחליף את ארני קולין פארל בתפקיד הראשי, ולצידו גם קייט בקינסייל, ג'סיקה בייל ואחרים. לסרט יש שלושה טריילרים סטנדרטיים, והמפיקים בוודאי בונים על הידע המוקדם של הצופים מהסרט הראשון, שהיה להיט גדול בשנות התשעים. ובכל זאת, גם להם יש שטיקים משלהם.
מי מביננו שאכן מחזיק בידע מוקדם בנוגע לעלילה, זוכר בוודאי כי היא עוקבת אחר האזרח דגלאס קווייד, שבסך הכל מרגיש שהוא זקוק לשינוי בחייו ופונה לשירותיה של חברת ריקול (Rekall), המטמיעה זיכרונות מזויפים בתודעת לקוחותיה. ההליך שהוא עובר משבש את מחשבתו עד כדי כך שהוא לא יודע מי הוא, והאם המשימה בפניה הוא ניצב אמיתית או בדויה.
בסרט העתידני, אנשי ריקול מטמיעים כאמור בתודעה זכרונות מזוייפים. במציאות שלנו אלו הם המפיצים שמנסים להטמיע בתודעה פרסומות בדויות. הם עושים זאת באמצעות אתר רשמי לתאגיד המפוברק, וסרטונים שמזמינים אתכם להצטרף לשירות שהוא מציע ללקוחות משועמים כמו קלווין שאבז - עיתונאי ב-Latino Review, אליו פונה הפרזנטורית המצודדת של החברה:
קלווין שאבז, אתה מוזמן. וגם אתם
אבל מפיצי "זיכרון גורלי" לא הסתפקו רק בפנייה אישית לגולשי האתר הרשמי, ולמבקרים ולעיתונאים שאמורים לסקר את הסרט. הם גם פנו לקהל הרחב, בסדרה של פוסטרים מטעם Rekall, ובאמצעותו הם מציעים את שירותיהם - לשנות לכם את חוויית החיים שלכם. אל הקמפיין היצירתי הזה צורפה תחרות נושאת פרסים, וכך מי שיענה לפנייה יוכל אולי להופיע עם להקת גרין דיי, להתאמן עם מתאבק, לבלות על שטיח אדום של אירוע עמוס סלבס או לעבור קורס בשירותי הביון הבריטים.
פרומו-תיאוס
מי שהקדים את שני הרימייקים לסרטיו של ורהובן בחודשים האחרונים היה רידלי סקוט, ואנשי השיווק של "פרומתיאוס" (אגב, גם הם לא המציאו את הגלגל - סרטי מדע בדיוני נוספים כמו "מחוז 9" עשו שימוש בגימיקים דומים עוד קודם לכן). הסרט אולי איכזב רבים ממעריצי "הנוסע השמיני" ואחרים, אולם יתכן כי מה שתרם לכך יותר מכל היה הקמפיין הוויראלי האגרסיבי שקדם לו והרים את מפלס הציפיות לגבהים חדשים.
גם ב"פרומתיאוס" יש מפגש בין מדע וקפיטליזם, כשמשלחת המחקר לכוכב הלכת המסתורי עושה זאת אולי בשם האנושות, אך בתמיכה ומימון של חברת וויילנד תעשיות ובעליה פיטר וויילנד, שמאחוריו יש מניעים לא כל כך טהורים. גם במקרה זה, הקמפיין הגיע בדמות התמקדות בתאגיד הבדיוני, ובפנייתו לכלל לקוחותיו - כלומר אנחנו הצופים. במקום לעבור הכנה תיאורטית לנושאים המורכבים בהם עוסקת העלילה, אנחנו שוב פוגשים בהיבטים המסחריים, כפי שהופצו ברשת כפרסומות ויראליות וכן, גם באתר רשמי מפוברק לתאגיד - כמו במקרים הקודמים, גם הוא נפרד מאתר הסרט.
הכירו את דיוויד 8
גולת הכותרת של הקמפיין היתה הפרסומת לאנדרואיד מדגם דיוויד 8, שמוצע לנו לרכישה. בסרטון מציג לנו מייקל פאסבנדר את עצמו כדיוויד (הוא יופיע בדמות זו גם בסרט) ומספר על סגולותיו הטובות: "אני יכול לעשות כל מה שאתבקש לעשות", הוא אומר - לסייע לעובדים שלך, לייעל את הארגון, לבצע משימות שמקביליו האנושיים ימצאו כמלחיצים, וגם לקדם את הסרט "פרומתיאוס" בו הוא משתתף.
מי שעוד התגייס למאמצים לקדם את הסרט בקמפיין הוויראלי, וגם את המסע לחלל החיצון בעולמו הפנימי של הסרט הוא פיטר וויילנד עצמו, הבוס הגדול בגילומו של גאי פירס. בסרט הוא מופיע תחת איפור כבד בדמות המיליארדר השאפתן והמזדקן, בעוד שבקמפיין הרשת הוא נראה חיוני ונלהב מאין כמותו, כשהוא מרצה בפני קהל על סיפורו של האל היווני פרומתיאוס בגרסה עתידנית (מ-2023 לפי הסרטון) של הרצאת TED אינטרנטית.
פיטר וויילנד משנה את העולם בהרצאה מטעם "פרומתיאוס"
בהרצאה מדבר פיטר וויילנד על שלבים בהתפתחות הטכנולוגית של האנושות - המצאת הגלגל, אבק השריפה, מנורת החשמל, המכונית, טלוויזיה, נשק גרעיני,
חלליות, אינטרנט, ביוטק, נאנוטק ועוד. הוא גם מבשר על עיצוב יישויות סייברנטיות "שבקרוב בלתי ניתן יהיה להבחין בינם לביננו" (כן, הוא מדבר על דיוויד). וויילנד ממשיך ומספר שמי שמכיר אותו יודע שאין גבול לשאפתנות שלו.
ולמי שלא מכיר אותו - ואתם הצופים הרי לא ממש הייתם מודעים לקיומו לפני סרטון זה - הוא פונה ואומר: "אני פיטר וויילנד, ואם תרצו אותי, הייתי רוצה לשנות את העולם". מחיאות הכפיים שמלוות אותו מסתיימות בשקופית של וויילנד תעשיות. ובכן, לא בטוח אם הוא יצליח להשלים את משימותיו, אבל נראה שהקמפיין הוויראלי דווקא עבד, ולפחות עורר סקרנות. זה בעצם גם מה שניסינו לעשות בכתבה הזאת. מסע בין השורות, שאנחנו מקווים שהצליח.