שתף קטע נבחר

הרשתות לא יספגו העלאת המע"מ - אנחנו נשלם

הדולר מתחזק, התשומות מתייקרות ועכשיו גם המע"מ יעלה. המשמעות היא שבתוך כמה חודשים יעלו רשתות השיווק והספקים את מחיריהם, וסל הצריכה של כולנו יגדל במאות שקלים בשנה. רשתות השיווק הגדולות ל-ynet: "זו קטסטרופה. אנחנו עומדים בפני גל התייקרויות"

מחירי המזון ומוצרי הצריכה בסכנת עלייה. לצד בצורת שהביאה לעליית מחירי החיטה והתירס, התייקרות הדלק ועליית שער הדולר, הגיעה אתמול בשורת איוב חדשה: עלייה של עד 1% במע"מ ואולי גם הטלת מסים נוספים על אלכוהול, סיגריות והכנסות גבוהות ממיליון שקל בשנה.

 

הצעדים הללו יכניסו לקופת המדינה כ-5 מיליארד שקל, אך הם ישפיעו לרעה על הכיס של הצרכן, שנלחם קשות לשנות את מחיר הקוטג' ומוצרי מזון וצריכה אחרים ועשוי לגלות בקרוב שמאמציו היו לשווא. ההשפעה על מוצרים שונים משתנה ונעה מעשרות אגורות בודדות (שישיית קולה, למשל, תעלה 30.25 שקל במקום 30) ועד לעשרות שקלים (טלוויזיה שעלותה 3,000 שקל, תעלה עם מע"מ של 17% 3,025 שקל).

 

 

התמונה מתבהרת יותר כשמביטים על סל ההוצאות המשפחתי השנתי הממוצע על מזון ותחבורה, שבמקום 2,685 שקל יטפס ל-2,708 שקל. להוצאות אלה מתווספות כמובן הוצאות נוספות כמו ביגוד, תקשורת, ריהוט ועוד. 

 

"המחירים יעלו והצרכנים ישלמו", אומרים ל-ynet גורמים באחת מרשתות השיווק הגדולות. "זו קטסטרופה. הדולר מתחזק, התשומות עלו ואנחנו עומדים בפני גל התייקרויות. לא ברור איך הספקים יספגו גם את עליית חומרי הגלם וגם המע"מ. הרשתות והספקים במזון ובמוצרים שאינם מזון יצטרכו לחלוק בנטל".

 

קוטג'. מאמצי המחאה היו לשווא? (צילום: בן קלמר) (צילום: בן קלמר)
קוטג'. מאמצי המחאה היו לשווא?(צילום: בן קלמר)

 

אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, היה נחרץ גם הוא. "הספקים לא יוכלו לספוג את זה והמחירים יעלו. בוודאות יעלו. וזה מה שביבי רוצה: שהצרכנים ישלמו יותר. שהמחירים יעלו כדי שהכלכלה תתעורר" אמר. "הבעיה היא שהצרכנים לא יכולים לשלם יותר, כי אין להם יותר. הם יקנו פחות או לא יקנו. זה כמו הסיפור של הבדואי, שהגמל שלו מת והוא אמר 'חבל, עד שהתרגל לחיות בלי מים ואוכל - הוא מת'".

 

באחת מחברות המזון הגדולות אמרו ל-ynet: "אנחנו לא מתכוונים להעלות מחירים לקמעונאים, רק נעדכן את המע"מ, אבל המחירים לצרכן יעלו. גם אלינו ההתייקרות תגיע, אך רק עוד כמה חודשים. כל התשומות התייקרו, מחירי החיטה והתירס בעולם נוסקים לגבהים, ובקרוב משרד החקלאות יעדכן את מחירי הביצים, הלחם והחלב כלפי מעלה. זה לא יקרה בחודש הבא, אבל זה יקרה".

 

בחברת מזון אחרת אמרו לנו כי "מחיר הקנייה לא יעלה. אנחנו לא נעלה מחירים לקמעונאים, נשלם יותר מע"מ למדינה, אבל הקמעונאים מזדכים עליו. לעומת זאת, הקמעונאים יצטרכו לשלם יותר מע"מ על מה שהם מרוויחים, אז מוצרים יתייקרו".

 

אחד היבואנים אמר ל-ynet: "מסוכן לדבר היום על עליית מחירים, לכן לא כולם ירוצו להעלות מחירים, רוב היצרנים יספגו את האחוז הזה. אבל זה עשוי לפגוע בצריכה שגם ככה בירידה. נעדכן את המע"מ כמובן אך בינתיים אין לנו אפשרות להעלות מחירים לקמעונאים, בעוד שהם יכולים בהחלט להעלות מחירים לצרכן".

 

עליית המע"מ תתבטא בעיקר במוצרים גדולים

כל היצרנים מפנים אצבע לרשתות. הן אלה שיצטרכו לעדכן מחירים, הם טוענים. באחת מרשתות המזון הגדולות אמרו ל-ynet: "המצב בשוק נוראי ואין מכירות. אם מעלים את המע"מ אז זה יבוא לידי ביטוי בעיקר במוצרי צריכה גדולים למשל בטלוויזיות ומקררים. שינוי המחיר במזון יהיה מאוד מזערי. אבל זה כאב ראש לספק ולקמעונאי כי אנחנו מתעסקים בעשרות אלפי מוצרים ונצטרך לעדכן מחירים".

 

 (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
(צילום: טל שחר)

 

באחת מרשתות האלקטרוניקה אמרו ל-ynet: "את יודעת מה זה לעדכן 30 אלף מק"טים תוך לילה? רק זה מגיע ל-150 אלף שקל הוצאות. יכול להיות שיספגו את המע"מ רק כי יותר יקר מאשר לא לספוג. מחירי מוצרי החשמל בכל מקרה יעלו באוגוסט, כי הדולר עלה ב-8% מתחילת השנה באופן מצרפי – מי יכול לספוג כזאת עלייה? במוצרי החשמל, שליש מהרווח נשחק, כשהרווחיות היא 20%-25% בלבד".

 

רמי לוי: נספוג מה שנוכל

בשיחה שערכנו עם רמי לוי, הוא טען כי "לא נמהר לגלגל את זה לצרכן. לא נעלה מיד את המחירים בכל החנות ב-1%. לא נעלה מחירים עד שלא נקנה סחורה חדשה, המחיר יישאר אותו מחיר. נחשב 17% מע"מ במקום 16% ואיפה שנוכל לספוג נספוג, לא נעלה מחירים איפה שאפשר. נדבר עם הספקים כך שאלה מהם שיכולים לספוג - ייספגו גם הם את ההתייקרות. אני לא בטוח שזה יורגש בכל מוצרי המזון גם אם המחירים יעלו מעט, כי המחירים בשוק הזה משתנים במהירות".

 

מוצרים שנלחמנו על מחיריהם כמו קוטג', יתייקרו?

 

"כיום קוטג' עולה אצלנו 5.49 שקלים אז אחרי עדכון יעלה 5.5 שקלים. לא תהיה לזה משמעות. ירקות ופירות לא יתייקרו והם מהווים 12% עד 15% מהמחזור הכללי של מכירות המזון.

 

"אני חושב שבשוק המזון זה לא באמת יורגש בגלל התחרות ובגלל המחאה. הספקים לא ירגישו בזה כי הם מגישים חשבונית לפני מע"מ, לעומת זאת אני משלם מע"מ על הרווח. אבל צריך לשים לב שאין רשתות או יצרנים שיקחו על זה טרמפ ויעלו מחירים ב-10%".

 

גם חומרי הגלם התייקרו בחלקם.

 

"אין ספק שאם התקורות (עלויות נלוות - מ"ק) עולות, אז אני לא יכול להגיד לספק 'תפשוט את הרגל'. הארנונה עלתה ב-2%-3%, הדלק, החשמל, הביטוחים עולים - הכל עולה. יצרנים מגיעים אלי כל יום ובוכים שיפשטו את הרגל. אני לא יכול לומר להם לא להעלות מחירים אם חומר הגלם התייקר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אביגיל עוזי
רמי לוי: "לא בטוח שזה יורגש בכל המוצרים"
צילום: נועם מושקוביץ
אייל רביד, בעלי ויקטורי: "המחירים יעלו. בוודאות"
צילום: אבי כהן
מומלצים