מורים? גורו הכלכלה לא מאמין שמגיע לכם בונוס
פרופסור דן אריאלי, מומחה בעל שם עולמי לכלכלה התנהגותית, הרצה לדיון בוועדת החינוך בנושא תגמול דיפרנציאלי למורים. לא בטוח שאנשי חינוך מצטיינים אהבו את מה שאמר שם. "תגמול בערכים שאינם כספיים עולים בכמה מונים על תגמולים כספיים"
פרופסור דן אריאלי, שנחשב לגורו בכלכלה התנהגותית, הרצה היום (ה') בוועדת החינוך של הכנסת והתריע על הסכנות שבתגמול דיפרנציאלי למורים. "ברגע שמורה יקבל שכר על הצלחה של תלמידים במבחן, אז ההליך החינוכי ייפגע", טען אריאלי.
דן אריאלי ב-ynet - כתבות נוספות
לפי הסכמי השכר החדשים "אופק חדש" ו"עוז לתמורה", מורים מצטיינים יהיו זכאים לבונוסים. הנושא עדיין נמצא בתהליכי עבודה וטרם גובשו הקריטריונים למדדי ההערכה. אריאלי גרם היום אולי למשתתפים לפקפק ביעילות הצעד. לדבריו, מחקרים שנעשו בארצות הברית מלמדים שלעתים תגמולים כספיים דווקא גורמים לירידה במוטיבציה של העובדים ולירידה בתפוקה הכללית.
עם זאת, הפרופסור לכלכלה הדגיש כי יש מקום לתגמל מורים מצטיינים שיחנכו מורים חדשים, שכן כאן המוטיבציה להצטיינות אינה פוגעת בערכי החינוך. פרופסור אריאלי ציין בדבריו שמחקרים בעולם מראים שלעתים תגמול בערכים שאינם כספיים עולים בכמה מונים על תגמולים כספיים. כך למשל מכתבי תודה והוקרה של מנהלים עדיפים על תוספות שכר זעומות.
"תהליך ההערכה - לא לפי הישגי תלמידים"
אריאלי ציין דוגמה של זוג שמתארח אצל חברים, אז מן הראוי שהוא יביא כמתנה בקבוק יין ולא יפצה את המארח במאה שקלים. זאת למרות שמבחינת כדאיות כלכלית לכאורה עדיף למארחים לקבל את הכסף ולא את היין.
פרופסור מיכל בלר, מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה, ציינה בדיון כי "הלקחים השליליים בתהליך הערכת המורים בארה"ב נלמדו היטב בישראל, ולפיכך תהליך הערכה של המורים בישראל לא יתבסס על הישגי תלמידים במבחנים, אלא יתבסס על מדדים מגוונים המאפיינים הוראה במיטבה".
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ ד"ר עינת וילף אמרה כי "מחקריו של פרופסור אריאלי מוכיחים עד כמה הרסני יהיה להכניס למערכת החינוך תגמול דיפרנציאלי למורים על בסיס מדדים שונים. אני מקווה שהחשיפה למחקריו תביא לשינוי כיוון ולפיתוח מנגנון תגמול דיפרנציאלי שיתגמל מורים מנוסים שהם אמונים בתחום ההוראה והחינוך על חניכה והדרכה של מורים צעירים ומתלמדים".