לימודים בלי ליבה: ציון נכשל לחינוך החרדי
רבע מתלמידי היסודי בחינוך החרדי לא לומדים אנגלית, וכמעט מחציתם לומדים רק 3 שעות מתמטיקה. לעומת זה, חילונים בכיתות ד'-ו' לומדים 6 שעות. מומחה: "הם מאמינים שלימודי חול פוגעים בלימודי הקודש". מספר המפקחים יגדל השנה פי 3. "ישראבלוף. קונים שקט פוליטי במחיר שקר חינוכי"
נתוני הזכאות לבגרות שפורסמו אתמול חשפו אמנם שיפור מה באחוז הזכאים לבגרות (8.8 אחוז), אך מחקר חדש שערך לאחרונה מרכז המחקר והמידע של הכנסת מלמד כי הפער בין החינוך החרדי לבין החינוך הממלכתי בכל הנוגע ללימודי יסוד מתחיל בגיל צעיר יותר. "מדובר בפערים עצומים שבעתיד יפגעו מאוד בהשתלבותם של הצעירים החרדים במשק הישראלי", הודה בכיר במערכת החינוך.
לפי המחקר, כ-25 אחוז מתלמידי היסודי במגזר החרדי (כ-46 אלף תלמידים) לא לומדים כלל אנגלית בבית הספר היסודי, וכ-40 אחוז (כ-76 אלף תלמידים) לומדים רק שלוש שעות מתמטיקה בשבוע. לשם השוואה, בחינוך הממלכתי לומדים תלמידי היסודי ארבע שעות אנגלית ושש שעות מתמטיקה בהגיעם לכיתות ד'-ו'.
מהמחקר שהוצג לאחרונה בוועדת החינוך בכנסת עולה כי החינוך היסודי במגזר החרדי בשנת הלימודים תשע"ב נחלק לשלושה זרמים עיקריים: 372 בתי ספר (כ-108 אלף תלמידים) המתוקצבים באופן מלא ומלמדים 100% לימודי יסוד, 128 בתי ספר (כ-30 אלף תלמידים) מ"החינוך המוכר שאינו רשמי" המלמדים רק 75% מחובת לימודי היסוד, ו-195 בתי ספר של "מוסדות הפטור" (כ-46 אלף תלמידים) אשר מלמדים רק 55% מכלל השעות המוגדרות כחובה. בתי ספר אלה פטורים מלימודי אנגלית.
תשס"ט | תש"ע | תשע"א | |
קבוצת הגיל | 25,474 | 26,100 | 27,278 |
מספר הלומדים בי"ב | 6020 | 7594 | 8211 |
מספר הניגשים לבגרות | 3005 | 3434 | 3823 |
מספר הזכאים לבגרות | 1340 | 1271 | 1425 |
אחוז הזכאים לבגרות | 8.6% | 8.1% | 8.8% |
מנתוני המחקר עולה כי עיקר לימודי הליבה במגזר החרדי מוקדשים ללימודי עברית ותנ"ך, ובעוד תלמידי החינוך הממלכתי לומדים מדי שבוע שלוש שעות מדעים וארבע שעות אומנות וחינוך גופני, הרי שבתי הספר ב"חינוך שאינו רשמי" וב"מוסדות הפטור" מקדישים למקצועות אלה שעה שבועית אחת לכל מקצוע לימוד. בנוסף עולה מהנתונים כי גם בחלק מבתי הספר המחויבים לכאורה ב-100% לימודי ליבה, בעיקר בכיתות בנים, אין יישום מלא של הנושא.
משרד החינוך כבר מפעיל סנקציות: קיצץ 40 מיליון שקל
ככלל, בחינוך החרדי לבנות, הזמן שמוקדש ללימוד מקצועות הליבה גדול יותר מאשר במוסדות החינוך החרדי לבנים. הבנות לומדות לימודי חול גם בסמינרים (חינוך על-יסודי) ואילו מכיתה ט' ואילך (כולל) הבנים החרדים מפסיקים ללמוד לימודי חול. ד"ר אודי שפיגל ממכון ירושלים לחקר ישראל, שחקר את החינוך החרדי לבנים בירושלים, מסביר במחקר של הכנסת כי בחברה החרדית קיימת הכרה שלימודי החול מקנים לאדם מיומנויות בסיסיות הנדרשות בחיי היום יום, אך תרומה זאת אינה מצדיקה פגיעה בלימודי הקודש עצמם. בנוסף, עולה חשש שלימוד מעמיק ורחב של לימודי החול יעורר אצל התלמידים עניין בעולם החילוני ויפגע בלימודי הקודש.
באשר לאכיפה של הנושא, עורכי המחקר מציינים כי עד לשנת 2010 העסיק משרד החינוך 13 מפקחים, אך מאז חל היפוך מגמה, מספר המפקחים עלה ובתחילת שנת הלימודים הקרובה הוא יעמוד על 42 מפקחים. בנוסף, מאז שנת הלימודים תשע"א משרד החינוך מקזז מתקציבי בתי הספר שלא עומדים בחובת לימודי היסוד. עד כה קוצץ תקציבם של כמאה בתי ספר ובסך הכול קוצצו כ-40 מיליון שקלים. בנוסף, לפני כחצי שנה הנחה שר החינוך להכיר במבחני סאלד, שבהם נבחנות הבנות החרדיות כשוות ערך לבחינות בגרות, וכן לתגבר את הלימודים הטכנולוגיים בקרב תלמידי המגזר החרדי.
כמו כן, כפי שפורסם ב-ynet, באחרונה הודיע משרד החינוך כי החל מהשנה הקרובה ישקול שר החינוך, גדעון סער, להפחית את תקצובם של מוסדות החינוך החרדיים שיסרבו להשתתף בבחינות המיצ"ב.
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עינת וילף, ציינה כי המחקר של הכנסת מלמד כי בכל הנוגע ללימודי ליבה, במיוחד לבנים, לא רק שמה שנדרש מהם תחת הכותרת "ליבה" הוא מועט ביותר, אלא שגם את זה קשה לאכוף. "גרוע מכך הוא שמוכרים לנוער החרדי את השקר שהם יוכלו להשלים מיומנויות מתמטיקה, אנגלית, כתיבה והשכלה כללית מאוחר יותר. זהו שקר מסוכן והרסני. מתי המעט מהמצליחים להשלים לימודים אלה מאוחר יותר משמשים כדי לשמר את האשליה".
מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אומר כי מהמחקר עולה "שתוכנית הליבה לבתי הספר החרדיים היא עבודה בעיניים, ישראבלוף. מחצית מהתלמידים, רובם בנים, כמעט ואינם לומדים לימודי ליבה כלל. במקום לחייב את המוסדות החרדיים בלימודי אנגלית, מתמטיקה, מדעים ואזרחות, מחייבים אותם בלימודי תורה ועברית שאותם הם לומדים ממילא. כך קונים שקט פוליטי במחיר שקר חינוכי, גורמים להרס המשק והחברה הישראלית, וגוזרים על רבים מהתלמידים חיי עוני ומחסור".