מאות עובדי האוניה "ונוס" תובעים 3.6 מיליון ש'
בסוף השבוע הוצא צו מעצר לספינת הנופש הישראלית, ו337 עובדים מ-17 מדינות שלא קיבלו שכר מיולי, תובעים עתה מיליוני ש' מהבעלים, שנטש את האוניה. שקיעתה של הספינה
המשך עלילות ונוס: בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית דין לימאות, הוציא בסוף השבוע צו מעצר לאוניית הנוסעים "ונוס" לאחר ש-337 עובדי ספינת הקרוזים הגישו תביעה בסכום של 3.6 מיליון שקלים נגד בעליה.
בשל העובדה שמרבית התובעים הם עובדים זרים, נענה השופט המחוזי, רון סוקול, לבקשתם שהוגשה באמצעות עורך הדין איתי פריימן ופתר את התובעים מאגרת בית משפט.
בתביעתם טענו העובדים כי לא קיבלו את שכרם מחודש יולי, ועודם עוגנים בנמל אשדוד הזר להם ללא שכר, ללא תיירים וללא תעסוקה. בעליה של ונוס הפעילו את האוניה בשיתוף פעולה עם חברת "ונוס ספנות".
אסור לוונוס לעזוב את גבולות ישראל
כזכור, כפי שפורסם ב-ynet בשבועות האחרונים האוניה ונוס מככבת בכותרות בשל נופש כושל שבמהלכו קרסה מערכת מיזוג האוויר שגרמה לנופשים באוניה לישון ללא מזרונים בסיפונים, תוך סבל רב מהחום הכבד וגם מעוגמת הנפש.
עוד על אוניות נופש בערוץ התיירות:
- ענקיות השיט טובעות בתחתית דרוג השירות
- התיירים נוהרים: צלמו אותי ליד הקוסטה קונקורדיה
- ה'ריאו': האוניה שפשטה רגל מפליגה בשם אחר
לטענת עורך הדין פריימן, "בכירי חברת "ונוס ספנות" בישראל, טוענים כי בעלי האוניה נטשו אותה
הלכה למעשה ולא מקיימים כל קשר עם צוות האוניה העוגנת בנמל אשדוד, ואף לא עם קפטן האונייה וקציניה הבכירים. כאן המקום לציין, כי אותה אוניה נקנתה רק בשנה שעברה מכונס נכסים בשמה הקודם "ריאו".
בתביעתו לבית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית דין לימאות, ביקש עו''ד פריימן לעצור את האוניה בנמלי המדינה ולא להתיר לה לעזוב את גבולות ישראל, כל זאת על מנת שהאוניה, על כל חלקיה, תהווה ערובה לתשלום תביעתם של כלל אנשי הצוות שלה.
ה"וונוס". בעבר נקראה "ריאו" ועלולה לגמור כמוה (צילום: אבי רוקח)
עשרות עובדים זרים תקועים בישראל
התביעה הוגשה, כאמור, בשם 337 אנשי צוותה של האוניה ונוס, שרובם זרים שמשתייכים ל-17 לאומים שונים. לאחר התקלה במיזוג האוויר של הקרוז האחרון, איבד הצוות את הקשר עם בעלי האוניה, ומחודש יולי כבר לא קיבל את שכרו.
עו''ד פרימן אמר כי "מעבר לכך שלא קיבלו את שכר מחודש יולי, עונת הקרוזים ירדה לטמיון שכן אין אנשי הצוות יכולים להשתלב בעבודה באוניה אחרת באמצע העונה. בנוסף, העובדה שהשכר שלהם (של אנשי הצוות - ד.ש) מבוסס במידה רבה על קבלת תשרים מהנוסעים, באין נוסעים הכנסתם נפגעת ביתר שאת".
יצוין כי מעבר לעובדה שהעובדים לא קיבלו את שכרם, חלק גדול מהם נמצאים במשבר כלכלי כבד. זאת משום שהם שילמו למתווכים כאלף דולר, דמי תיווך עבור קבלת העבודה ועד כה השתכרו פחות מעלות דמי התיווך.
גורם המקורב לנושא סיפר כי "באוניה יש עשרות עובדים הודים ששילמו בין 1,000 ל-1,500 דולרים על מנת לקבל את העבודה הזו. באוניה הם משתכרים כ-500 דולר. זאת בנוסף למזון וביגוד שהם מקבלים. על פי החישוב שלהם, בעונת הפלגות הם מרוויחים מספיק כסף על מנת לשלוח הביתה, אולם במקרה הנוכחי אין להם אפילו כסף עבור כרטיס טיסה כדי לחזור למשפחותיהם," סיפר.
בהחלטתו קבע השופט, רוו סוקול, לעצור את האוניה וציין כי ניתן יהיה לשחרר אותה רק אם בעליה יפקידו סכום של 3,592,302 שקלים במזומן או בערבות כמקובל.