שתף קטע נבחר
 

משרד התחבורה יחייב קוד דגם אחיד למחירונים

משרד התחבורה הודיע על החלת תקנה חדשה, שתקבע קוד דגם אחיד למכוניות חדשות ומשומשות. המהלך אמור לסייע להגדלת התחרות בתחום המחירונים - אך יבואניות הרכב מטילות ספק לגבי יעילותו

שר התחבורה, ישראל כץ, חתם על תקנה חדשה שתקבע בעתיד קוד דגם אחיד למכוניות המשווקות בישראל. הקוד, שיוצמד לכל כלי רכב, יאפשר לטענת משרד התחבורה לבצע זיהוי מדויק של סוג הדגם, באמצעות קוד שיירשם ברישיון הרכב.

 

מחירוני רכב יחויבו לזהות מכונית לפי קוד אחיד שיופיע ברישיון (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מחירוני רכב יחויבו לזהות מכונית לפי קוד אחיד שיופיע ברישיון(צילום: רועי צוקרמן)

 

המהלך, שנולד בעקבות מסקנות ועדת זליכה ואחריהן עבודת צוות מקצועי מטעם שר התחבורה, אמור להגביר את התחרות בתחום מחירוני הרכב. במשרד התחבורה מקווים כי מניעת קביעת קוד דגם באופן עצמאי על-ידי לוי יצחק (שאינו מוזכר מפורשות בהודעה), תאפשר לעורכי מחירונים נוספים להיכנס לתחום.

 

הקוד החדש יהיה למעשה קוד הדגם הרשמי של המכונית, כפי שהוא מופיע ברישיון הרכב. הוא יכלול ארבע ספרות שמזהות את תוצר הרכב, וארבע נוספות בהן התייחסות למאפיינים טכניים של המכונית, דוגמת רמת הזיהום, אבזור וכדומה.

 

רק עושים סדר?

ביבואניות הרכב השונות, הביעו ספק בנוגע ליעילות המהלך בכדי לשבור את המונופול הכמעט מוחלט של לוי יצחק בתחום. באחת היבואניות הסבירו כי לשינוי בעיקר משמעות בירוקרטית, והוא יאפשר "לעשות סדר" בין המחירונים השונים ובפרט בתחום הייבוא האישי. עם זאת, באותה יבואנית מעריכים כי למרות האחדת הקוד, בהיעדר תחרות משמעותית התקנה החדשה לא תשנה את סדרי הכוחות בתחום המחירונים.

 

בכדי לעשות זאת, אומרים שם, על משרד התחבורה לנקוט באמצעים משמעותיים יותר. כדאי להזכיר כי גם ועדת זליכה בעצמה המליצה ברוח דומה - כאשר בין מסקנותיה הוצע להקים מחירון רכב ממשלתי.

 

ביבואנית אחרת הסבירו כי בעוד שלמהלך אין כל משמעות מבחינתם, והוא אינו צפוי להשפיע באופן ישיר על ייבוא ושיווק רכב או על הצרכן הישראלי, נראה כי מטרתו לשבור את מונופול לוי יצחק. להערכת גורם ביבואנית, משרד התחבורה שם למטרה להחליש את המחירון, שמשמש כיום אמת מידה לפיצוי בתאונות וגניבות רכב, הן מבחינת חברות הביטוח, והן מבחינת בתי המשפט בישראל.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי המהלך נועד בכדי למנוע את המצב הקיים כיום, ש"יוצר עיוות ופערים בין שווי הרכב במחירונים השונים לבין מחיר הרכב בפועל". במשרד מסבירים כי "השימוש בקוד אחיד יאפשר לחשב את גובה הביטוח הריאלי של הרכב", ומוסיפים כי הוא יסייע להקטין טעויות בחישוב ערך רכב חדש ומשומש, כך על-פי לשון ההודעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים