כיצד תקדמו את עצמכם מקצועית בקלות?
קידום בעבודה לא תלוי רק ב"איך" אנחנו עובדים אלא גם במהלכים המקדימים שאנחנו יוצרים מהרגע הראשון שהגענו למקום העבודה. שימוש בכלים של סמול טוק ונטוורקינג יכולים לעזור לכם ולקדם אתכם
זהו שלב שמגיע בחייו של כל שכיר. אתה נמצא במקום עבודה זמן רב ושומע לפתע שעומדת להתפנות משרה חדשה ואטרקטיבית יותר. עוד לפני שאתה מספיק להבין מי, מה, למה וכמה אתה כבר שומע שהמשרה החדשה מאוישת על ידי עובד אחר בחברה.
- רוצים להצליח? תפסיקו להיות מתוסבכים
מייד עולה לפניכם השאלה איך זה שאף פעם לא חושבים עליכם כשמתפנה תפקיד חדש, איך אותו עובד שהגיע אחריכם הצליח לטפס ככה למעלה בעוד שאתם נשארתם במקום. הגיע הזמן להתעורר ולהבין שקידום בעבודה לא תלוי רק ב"איך" אנחנו עובדים אלא גם במהלכים המקדימים שאנחנו יוצרים מהרגע הראשון שהגענו למקום העבודה. שימוש בכלים של סמול טוק ונטוורקינג יכולים לעזור לכם ולקדם אתכם בדרך לתפקיד הנחשק הבא.
Small Talk ו-Networking הם שני כלים שיכולים לעזור לנו למנף את עצמנו בעולם העסקי. אנו חיים בעולם מרושת ומקשור חברתית, ולכן חשוב מאד להיות כל הזמן עם היד על הדופק, "לצאת מפינת הנוחות" שלנו ולהקפיד להישאר בעניינים. חשוב לזכור שההצלחה שלנו מורכבת מ- 15 אחוז כישורים מקצועיים ו-85 אחוז כישורים חברתיים – אסור לזלזל אף פעם ביצירת קשרים שיכולים להיות מניבים בעתיד.
הסמול טוק זוהי למעשה השיחה הקטנה, הקליק הראשוני שאנו יוצרים עם כל אדם על מנת ליצור את הרושם הראשוני הטוב ביותר. הגעתם למקום חדש, יופי, עכשיו הגיע הזמן להתחיל להכיר את סביבת העבודה שלכם.
סמול טוק אין משמעותו התחנפות, הרעיון הוא ליצור אינטראקציה דרך התעניינות בצד השני. כשאתם מגיעים למקום חדש חפשו בסביבה חפצים שיוכלו לשמש אתכם כנושא לשיחה. תמונות מעניינות, ארון ספרים מרשים או גאג'טים מתוחכמים יכולים להוות נושא לשיחה שתביא אותנו לקוד שבירת הקרח – מציאת מכנה משותף.
איפה שיחת המסדרון?
עובדת באחת מחברות הביטוח הגדולות ניגשה אליי בסוף הרצאה וסיפרה לי כי המנהל שלה קרא לה לשיחה לא מזמן ודיווח כי היא עובדת מקצועית ומסורה אך לדעתו היא לא עושה מספיק "שיחות מסדרון". ניתן להבין כי היום מנהלים לא רואים בכך בזבוז זמן אלא כלי להעצמה ארגונית.
ברגע שיצרתם קשר ראשוני ניתן לדבר כמעט על כל נושא מלבד נושאים "רגישים" בנושאי דת ופוליטיקה. הימנעו בתור התחלה מאמירות חד משמעיות מפני שברגע שנוקטים עמדה מובהקת אנו יוצרים חיץ בינינו לבין זה שמולנו. אין טעם להיכנס למשרד ולהכריז שאתם שונאים דמות מוכרת כזו או אחרת כי מיד אתם שמים את עצמכם במקום שלילי. כמו כן, נסו שלא להלאות קולגות בצרות ותלונות, לכל אחד יש את הבעיות שלו – חשוב להישאר חיובי.
הגענו לשלב ההתחברות
אם סמול טוק היה שלב ההיכרות אז נטוורקינג זה שלב ההתחברות. במחקר שנעשה בעולם בקרב 50 מנהלים מצליחים מ-50 חברות מובילות בעולם התגלה כי אלו עם הרשתות החברתיות הענפות ביותר הצליחו להתקדם רחוק יותר. תהליך הנטוורקינג בנוי ככה שהנתינה באה לפני הקבלה – אנו בונים מערכת קשרים, אמון ומזהים את הצרכים של האחר.
במקום לנסות למכור למישהו מוצר נסו לשאול אותו "כיצד ניתן לעזור לו"? תנו לו להבין שהוא זקוק לכם ואתם שם בשבילו. באחת מחברות הייטק הנחשקות במשק הקצו יום שלם של הרצאות בנושא לכל המנהלות האדמיניסטרטיביות על מנת לשפר את יחסי הגומלין ביניהן ועל מנת ליצור איטראקציה שתעזור בעתיד לפיתרון בעיות.
אז איך בעצם מבצעים את תהליך הנטוורקינג? ראשית כל כדאי להבין שזה חלק מהעבודה שלנו. כפי שאנו מגיעים למשרד ומדליקים את המחשב כך אנחנו צריכים לעסוק בנטוורקינג. באחת ההרצאות סיפר לי אחד המנהלים כי יש לו ביומן תכנית רבעונית מפורטת לכל הפגישות והשיחות שעליו לקיים על מנת לשמור על קשר.
מה רע בפרגון?
אין ספק שאדם שזכרת את יום ההולדת שלו או שזכרת שהבת שלו מתחילה מחר כיתה א' יעריך אותך יותר. באופן כללי חשוב לזכור שמות, תאריכים ומועדים. גם תשומת לב לתספורת חדשה או פריט לבוש יזכו לתגובה חיובית – שוב, אנו לא עוסקים בחנופה אלא בפרגון!
גם ביחסים עם המנהל חשוב לשמור מצד אחד על הדיסטאנס הראוי ומצד שני לא לפחד לגשת, להציע ולדבר. באחד האירועים שהוזמנתי אליהם ראיתי כי אשת עסקים בכירה מאד במשק מסתובבת לבדה מהסיבה הפשוטה שכולם נרתעו מלגשת אליה. ברגע שניגשתי והתחלנו לשוחח מיד רווח לה. קיים אצלנו החשש שאין לנו מה להציע לבכירים מאיתנו או שהם יחשדו שניגשנו אליהם מתוך אינטרס אך כשאנו ניגשים ברמה האנושית אנו מגלים שגם הם כמו כולנו זקוקים לפרגון, להערכה ולסביבה חברתית.
לסיכום, צריך להבין שבנטוורקינג אין תוצאות מידיות. אפשר לדמות את זה לפוליסת ביטוח שרוכשים בטרם עת ויכולה לעזור לנו כשנצטרך. אנו למעשה יוצרים קשרים, מרחיבים את קשת החברים שלנו והופכים את עצמנו לנגישים כלפי אחרים. עלינו לפעול תמיד בשני צירים – בציר המקצועיות ובציר הרישות החברתי. המודל הנכון ביותר לנטוורקינג הוא לשמור על קשרים בכל הרמות. 30 אחוז עם אנשים בדרג שלי, 30 אחוז עם אנשים בדרג מתחתיי, 30 אחוז עם אנשים בדרג מעליי ו-10 אחוז לעצמי ולצרכים שלי. ניתן אפילו להכין טבלה מסודרת עם שמות של אנשים שחשוב לנו לשמור על קשר איתם.
נכון, נטוורקינג זו פעילות שלוקחת זמן וצריך להשקיע בה, אבל צריך להבין שזה לא Work Hard אלא Work Smart.
הכותבת היא מומחית לאומנות ה–Networking & Small Talk ומינוף קשרים עסקיים