שתף קטע נבחר

 

תרגול מלחמה: מכוניות פרטיות ומפעלים ירותקו

בראיון פרישה מספר ראש מטה אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה על ההכנות: צה"ל ירתק לשורותיו מאות מפעלים אזרחיים ואלפי כלי רכב פרטיים. ומה עם ה"רב קו" לחיילים?

"המשימה הראשונה שלנו היא שהצבא הגדול יוכל לקיים את התמרון הקרקעי במערכה הבאה", כך אומר ל-ynet ראש מטה אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) היוצא, תת-אלוף עופר וולף. במסגרת ההיערכות למלחמה הבאה, צה"ל מבצע את כל הנדרש גם בכל הקשור לתחזוקה וציוד. אט"ל השלים בשנה האחרונה את היערכותו לשעת חירום ובניגוד לזרועות אחרות בצבא, חייליו יצטרכו לתת בוודאות את הטון בכל תרחיש מלחמתי, בדגש על מוכנות העורף לספיגה כבדה של רקטות וטילים.

 

בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet

 

בראיון פרישה מתאר תא"ל וולף את ההכנות שבוצעו תחת אחריותו בשנים האחרונות לגרוע מכל. "כדי שצה"ל יוכל לקיים את התמרון הקרקעי, נפעיל בין היתר לצורך כך את המערך הלאומי בהקשר של ריתוק משקי", הוא מסביר.

 

תא"ל וולף הוסיף כי "הכנסנו לתוקף מחדש בשנה האחרונה את תוכנית הריתוק המשקי, בדקנו אילו מפעלים יהיו חיוניים בזמן מלחמה ווידאנו שאנו מדברים איתם באותה שפה. מדובר ב-150 עד 200 מפעלים וחברות שונות לייצור מזון, בינוי ומיגון ואלקטרוניקה. אם אלביט שבכרמיאל יצטרך לתקן מערכת בקרת אש של טנק מרכבה סימן 4 שנפגע בלבנון, עובדיו יהיו שם בשביל זה. במפעלים מסוימים נציב פתרונות כמו מיגוניות לעובדים".

 

הרמטכ"ל בסיור באגף הטכנולוגיה בצפון  (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל בסיור באגף הטכנולוגיה בצפון (צילום: דובר צה"ל)

 

תרחיש של מלחמה אזורית, גדולה יותר מזו שהכרנו במלחמת לבנון השנייה, עלול לשחזר את מה שכתב לפני עשרות שנים ניסים אלוני לגשש החיוור והסתיים במערכון המפורסם "המכונית המגויסת": גיוס כלי רכב פרטיים של אזרחים לטובת שימוש צבאי. נוכח קשת האיומים המתרחבת, עמלו בשנה האחרונה באט"ל על חידוש התוכנית ואף קיימו מתחת למכ"ם מספר תרגילי גיוס של כלי רכב עבור הצבא.

 

לדברי וולף, "הנושא הזה מוסד, וביצענו מיפוי בזמן רגיעה היכן נמצא כלי רכב שנגייס, אצל מי הוא ואיך הוא יגיע לנקודת הגיוס. מדובר באלפי כלי רכב, מאופנועים שיגויסו למשימות השיטור של המשטרה הצבאית, דרך כלי רכב פרטיים ועד לטנדרים, משאיות ודחפורים ומובילי כלים משוריינים. מי שנגייס ממנו את רכבו, יודע זאת לאחר שמכתב נשלח אליו. חלק מהאזרחים הללו הם ערבים, בעלי כלי רכב הנדסיים גדולים".

 

בשנים האחרונות ניסו ארגוני הטרור לפגוע בבסיסי צה"ל וגם במקרה של מלחמה קיימת הערכה כי הם ינסו לרשום הישג אסטרטגי תודעתי חסר תקדים באמצעות ירי תלול מסלול לכיוון הבסיסים. בצה"ל חוששים שבסיסים גדולים של הצבא, בהם בסיסי חיל האוויר ובסיסי מרכזי התחמושת והמזון של אט"ל, יהפכו ליעד הראשון של הרקטות והטילים: מצפון, מדרום, אך גם מאיראן במזרח. הפיכת העורף לחזית המרכזית, ממצבת את פיקוד העורף גם בראייה האט"לית למרכזי ביותר. "אם פעם פיקוד העורף היה בסדר עדיפות עשירי, היום הוא במקום הראשון. אם יש נפילות טילים על מרכזי אוכלוסייה ונגרם נזק גדול למבנים, אני כאט"ל צריך מהר לגייס עבור פיקוד העורף טרקטורים וכלים לפינוי ההריסות", מדגיש וולף.

 

חיילי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שהתרגלו לשירות נוח יחסית, הרחק מהגבולות ובדרך כלל ליד הבית, ייאלצו במלחמה הבאה להתמודד עם ספיגת רקטות, ייתכן שגם בבסיסיהם. לדברי וולף, "ביצענו פיזור מלא ברחבי הארץ, ובכל יחידת משנה שלנו חיברנו את הבסיס למערכת ההתרעה של פיקוד העורף. ביצענו תרגולות של נפילות טילים בעשרות מהבסיסים שלנו, ואנו משתדלים לספק מיגון לחיילים. בלב גוש דן נמצא מפעל טנקי המרכבה של צה"ל, תרגלנו את מפקד המפעל להמשיך לפעול בזמן מלחמה, להסיע ולהאכיל עובדים, לטפל בנפגעים, להסביר לעובדים שחייבים להמשיך לייצר טנקים ונמ"רים. זו רציפות תפקודית שנהיה חייבים לממש".

 

וולף ישאיר לבא אחריו תוכנית שגיבש, אך טרם תוקצבה, לאכסון מלאי התחמושת של צה"ל, ובהמשך למלאי הדלק והחלפים, עמוק מתחת לאדמה, במנהרות. "בזמן שייפלו טילים, משאית ריקה תיכנס לבטן ההר, תעמיס בפנים, ותצא מהר מבלי שתהיה מוטרדת מטילים בזמן ההעמסה. זה מכפיל כוח, ולהערכתי יעלה עשרות מיליונים".

 

אל תגעו במלאי

החשש מקיצוץ תקציב הביטחון לא נעלם מראש דאגותיו של וולף: "אסור בשום אופן לגעת במוכנות המלאים לשעת חירום, ממדי הלוחמים, דרך החלפים לכלי רכב ועד לציוד המיגון והבינוי למוצבים. סיימנו כעת את התוכנית הרב-שנתית ועמדנו ביעדי ההצטיידות. אסור שצה"ל ייצא לתמרון ללא הציוד הרפואי וציוד הימ"חים".

 

בתמרון הקרקעי הבא שיבצע צה"ל, בעזה או בלבנון, לרמ"ט ולראש חטיבת אט"ל יהיה חלק מכריע בקבלת ההחלטות במהלך הקרב. "למשל, נוכל להגיד למטכ"ל שאי אפשר להפעיל כוחות מסוימים במקביל, כי אין מספיק חלפים", מסביר וולף, "תמיד יהיה לנו פחות ממה שאנו רוצים".

 

בינתיים, ברגיעה, באט"ל עובדים על מספר פרויקטים של התייעלות, בהם איחוד מרכזי אספקת המזון, הדלק והתחמושת למרכז אחד ענק שיחולק לשלושה בסיסים, בדרום, במרכז ובצפון, ובתוכנית התייעלות נוספת, בשימוש של צה"ל בתחבורה הציבורית. אחרי שתוכנית העברת החיילים להסעות מאורגנות בימי ראשון בבוקר במקום ברכבות נחלה הצלחה, באט"ל עובדים על המהלך הבא, שפורסם בתחילת השנה ב-ynet: כרטיס נסיעה חכם, מעין רב-קו, לחיילים.

 

350 מיליון ש' - לתחבורה של צה"ל

בראיון עמו, תא"ל וולף מאשר שבצה"ל מתכננים מהלך שיביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה. "זה הדבר הבא שאנו הולכים אליו, הוא יפעל בכל סוגי התחבורה, וישנה את כללי המשחק. כשזה יהיה, יותר לא נשלם גלובלי כמו שאנו משלמים כיום", הוא מספר, ומזכיר שתקציב התחבורה הציבורית של צה"ל כיום הוא 350 מיליון שקל בשנה. לדבריו, "השאלה איך המדינה תתארגן ואיזה הוזלה היא תיתן. רצינו שזה יתממש בתחילת 2013, אבל המדינה עדיין לא התארגנה. אני מניח שזה יקרה במהלך השנה הבאה. תוקם מסלקה שתדע להעביר כסף מגוף לגוף בהתאם לעלויות הנסיעה".

 

וולף אף הוסיף כי נבחנת האפשרות שבמסגרתה "דרך

הכרטיס החכם אפשר יהיה להגביל את כמות הנסיעות אם נצטרך להגביל. יכול להיות שנשתמש בפלטפורמה הזו של כרטיס חכם גם כדי לקצוב נסיעות לפי סוג אוכלוסייה. למשל, לחייל שמשרת בקריה וצריך לנסוע חמש נסיעות בשבוע ניתן זאת, אבל חייל קרבי שצריך לנסוע פעמיים בשבוע יקבל פעמיים ועוד אולי פעם. אפשר לנהל כך יותר טוב לא רק את הבקרה אלא גם את ההקצאה של הנסיעות". 

 

לגבי הפיילוט לתוכנית, וולף אמר כי "אנו מתכננים להפעיל מדגם של כמה מאות חיילים שיקבלו כרטיס כזה, שהוא כרטיס בלאנקו. בעזרת כמה חיילים מכלל יחידות צה"ל נוכל ללמוד באלו קווים נוסעים יותר ופחות ובאלו שעות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ריתוק משקי. תא"ל עופר וולף
צילום: דובר צה"ל
מומלצים