שתף קטע נבחר

 

הדו"חות חשפו: תלמידי הפריפריה מפגרים מאחור

נתוני המיצ"ב פורסמו לאחר שנים שהיו חסויים וקשה לומר שמישהו הופתע מהפערים בין תלמידי הערים המבוססות לחבריהם בעיירות הפיתוח ובמגזר הערבי. תלמידי כיתה ח' מרעננה, לדוגמה, רשמו ציון של 573 במתמטיקה, לעומת 442 ברהט. "זה לא סוד שבשכונות אמידות יש מורים טובים יותר"

משרד החינוך פרסם הבוקר (יום א') את נתוני המיצ"ב בבתי הספר, הנתונים הצטרפו לנתונים שפורסמו לאחרונה ברשויות המקומיות ומהם עולה תמונה מדאיגה באשר לפערים העצומים בין המרכז והפריפריה בישראל. כך למשל, בעוד שהציון במתמטיקה של תלמידי כיתות ח' ברעננה הוא 573, הרבה מעל הממוצע הארצי שעומד על 528, הרי שבטייבה הציון של התלמידים במקצוע זה עומד על 496 בלבד וברהט על 442.

 

היכן ילדיכם ממוקמים?

 

מהנתונים שמתייחסים לשנים תש"ע ותשע"א עולה עוד כי בתל אביב הציון של תלמידי כיתות ח' במתמטיקה הוא 549 ובחיפה 559. בתחום האנגלית תלמידי כיתות ח' ברעננה קיבלו ציון של 567, לעומת הממוצע הארצי (534). הממוצע של מקצוע האנגלית בערים הגדולות - תל אביב, חיפה וירושלים - עומד על 550, 561, ו-529 בהתאמה. בפריפריה, הנתונים נמוכים הרבה יותר. בטייבה הציון הממוצע עומד על 483 וברהט על 406.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

הפערים בציונים באים לידי ביטוי גם בהישגי בתי הספר היסודיים. ברעננה תלמידי כיתות ה' קיבלו ציון של 545 במדע וטכנולוגיה - 10 נקודות מעל הממוצע הארצי. בתל אביב ובחיפה המצב דומה עם ציונים של 540 ו-545 בהתאמה, אך בירושלים יש ירידה עם ציון של 517, כמו בטייבה עם 518, אך ברהט הציון צונח ל-425.

 

בתחום המתמטיקה תלמידי כיתות ה' ברעננה קיבלו ציון של 575 (22 נקודות מעל הממוצע הארצי) והרחק מתל אביב (559), חיפה (561) וירושלים (550). בטייבה התלמידים קיבלו ציון של 502 נקודות ואילו ברהט התלמידים השיגו 438 נקודות בלבד.

 

"בתי הספר בפריפריה סובלים מהזנחה קשה"

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת החינוך של הכנסת אמרה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, כי "משרד החינוך בעד שקיפות ונתוני המיצ"ב מפורסמים מדי שנה ברמה הארצית וברמת הרשות בשקיפות באתר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), כולל הצבעה על פערים. יחד עם זאת, פרסום הנתונים ברמה הבית ספרית עלול לגרום נזק".

 

שטאובר הוסיפה כי לא ייתכן שהציונים המתפרסמים יהפכו לחזות כל העשייה הבית ספרית וכי היא "רוצה להזהיר מלדרג בתי ספר רק על פי הנתונים הללו". היא המליצה למנהלי בתי הספר לעבות את הנתונים המפורסמים בפעילות הכוללת בבתי הספר.

 

מנהלת בית ספר יסודי ממרכז הארץ הוסיפה כי "במשרד החינוך חוששים, ובצדק, שפרסום ציוני המיצ"ב ייצור תחרות לא הוגנת בין בתי הספר ויגרום למרדף בלתי פוסק אחרי הציונים, אך למעשה המציאות בישראל היא כזו שכבר היום ברור לכל הורה מהן הערים החזקות שבהן בתי הספר מצטיינים ובעלי הישגים טובים, ומהן הערים החלשות והשכונות בפריפריה אשר בהן בתי הספר סובלים מהזנחה קשה ורמת לימודים נמוכה".

 

לדבריה, "זה לא סוד שבית ספר שנמצא בשכונה אמידה וחזקה לרוב ייהנה גם מהמורים הטובים ביותר, מהתלמידים הטובים ביותר, ולעומתו בית ספר שממוקם בקצה העיר, רמת הלימודים שלו לרוב תהיה נמוכה יותר והישגי התלמידים יהיו בהתאם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תלמידים בבית ספר ברהט, ארכיון
צילום: ג'ורג' גינסברג
מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר
צילום: מוקי שוורץ
מומלצים