אוסף הרכב של מיט רומני: על מה יוותר אם יזכה?
למועמד הרפובליקני לנשיאות יש אוסף מכוניות גדול למדי, עליו ייאלץ לוותר לארבע שנים לפחות אם יזכה בבחירות לנשיאות. הגמול: לימוזינה משוריינת ומאד מפוארת של קאדילק
אחד מהיתרונות של זכייה בתפקיד נשיא ארצות הברית, מתבטא ללא ספק בקאדילק נשיאותית. המכונית המאד מאובטחת, ממוגנת, מאובזרת ומפוארת השייכת לנשיאי המעצמה זה עשרות שנים, מועברת אחר כבוד מדי תחילת קדנציה של כל נשיא, כמתנה מג'נרל מוטורס. אבל במקרה של מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, ייתכן שקבלת רכב השרד תלווה ברגשות מעורבים.
אחרי הכל, רומני הוא יליד מישיגן, מדינת הרכב האמריקאית בה נולדו שלוש יצרניות הרכב הגדולות, וצאצא ליצרן רכב אמריקאי לכל דבר ועניין. שכן עובדה זו אינה מוכרת דיה, אבל בבעלות אביו היו עסקי AMC, אמריקן מוטור קורפריישן, שנעלמה עם השנים לתוך קרייזלר. רומני הבן מציג עצמו, בעיקר כשהוא במדינה המתאימה כמובן, כמי ששמן מנוע זורם בעורקיו.
שלא במפתיע, ברשות רומני - שהונו הנכבד היה חלק מרכזי בקמפיין לנשיאות - אוסף נרחב למדי של מכוניות, ורק חלק ממנו מוכר לציבור הרחב. האוסף, שלא במפתיע, נסוב סביב תעשיית הרכב האמריקאית. ועוד פחות מפתיע - המכוניות שאנחנו מכירים מתאימות היטב לתדמית השמרנית של רומני, שפונה לאמריקאים הפטריוטיים. במילים אחרות, ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד. יצרניות זרות? תשכחו מכך, כמעט לגמרי.
בהתאם, נושא תעשיית הרכב הסוערת בארה"ב היווה חלק מרכזי בקמפיין של רומני, שתקף את הנשיא המכהן, ברק אובמה, בגלל מדיניות החילוץ שהנהיג לאחר כניסתו לתפקיד. במסגרתה, הממשל האמריקאי הלווה עשרות מיליארדי דולרים לג'נרל מוטורס וקרייזלר, כספי ציבור שהוחזרו רק בחלקם עד עתה. ולמרות ההתאוששות הנאה של GM וקרייזלר (תחת בעלות פיאט), רומני ביקר את ההחלטה נחרצות, וסבור כי הממשל היה צריך לאפשר לאלו לפשוט רגל באופן עצמאי.
מיט רומני משוחח על פרשיית הכלב על הגג
אגב, סוגיית הרכב נדונה בקמפיין גם באופן עקיף, ובהקשר חיובי הרבה פחות: רומני ספג ביקורת ציבורית חריפה, לאחר שנודע כי במהלך חופשה משפחתית הסיע את כלבו על גג המכונית במשך 12 שעות. הכלב אמנם לא נפגע, אך התקשורת חגגה וארגוני זכויות בעלי חיים רתחו.
אז על אילו מכוניות ייאלץ רומני לוותר - לפי דרישות השרות החשאי שאוסרות על שימוש בכל רכב שאינו ממוגן? אם יהפוך בעוד זמן קצר לנשיא, המכוניות הבאות ייאלצו לעבור לאחסון או לשימוש המשפחה:
1. שני קאדילק SRX
רכב הפנאי הקומפקטי (במונחים אמריקאים כמובן, לא שלנו), נמצא בשימוש אשתו של מיט רומני לפעילות יומיומית. למשפחה שתי גרסאות של הרכב - אחת משנת 2007, והשנייה מהדור המעודכן משנת 2010. מחיר: יותר מ-30 אלף דולר לכל אחד
2. קאדילק אסקלייד
רומני מחזיק בבעלותו גם את האסקלייד, רכב פנאי ענקי ומהודר, שעבר התאמות ושיפורים לפי טעמו. רכב זה, שהיה פעם להיט מכירות של ממש (הסופרנוס, מישהו?), איבד מכוח המשיכה שלו באמריקה בעקבות המשבר הכלכלי ועליית מחירי הדלק. מחיר: יותר מ-30 אלף דולר.
3. שברולט סילברדו ודודג' ראם
לרומני לפחות שני טנדרים גדולים - האחד מדגם הסילברדו הסופר-פופולארי של שברולט, השני מדגם הראם של דודג'. בחירה שללא ספק מחממת את הלב של כל אמריקאי פטריוט ממדינות הדרום. מחיר: יותר מ-30 אלף דולר לכל אחד.
4. פורד מוסטנג
גם ליהנות צריך, ולמועמד הרפובליקני יש מוסטנג קבריולה חדשה כדי לעשות בדיוק את זה, כולל מנוע V8 בנפח 5.0 ליטר. מחיר: יותר מ-27 אלף דולר.
5. צמד מכוניות נאש רמבלר
זו הייתה מכוניתו הראשונה של רומני הצעיר, כיאה לצאצא של מקים AMC (אחת מהיצרניות שנכללו בקונצרן הייתה נאש). לפני מספר שנים רומני קיבל מבנו את המכוניות כמתנת יום הולדת. מחיר: כ-50 אלף דולר לשתי המכוניות.
6. שברולט קפריס קלאסיק
מכונית הסטיישן של הזוג רומני, בימי צעירותם. וכן זו אותה אחת מסיפור הכלב-על-הגג המביך. מחיר: מאות עד אלפי דולרים בודדים.
7. ב.מ.וו סדרה 5
המכונית האירופית האמיתית היחידה באוסף, לפחות לפי הידוע לנו. כפי הנראה מדובר ב-M5, הגרסה הספורטיבית והמאוד מוערכת של ה-5, מאחד הדורות המוקדמים. מחיר: אלפי דולרים בודדים.
8. סאאב 9000
זוכרים את סאאב? רומני כנראה לא שכח, כי בבעלותו מכונית אחת מדגם זה - 9000 טורבו. המכונית, מימי הזוהר הקצרים יחסית של סאאב תחת שליטת ג'נרל מוטורס, נשמרת כפי הנראה ממניעים סנטימנטליים. מחיר: מאות עד אלפי דולרים בודדים.
כך נראה חניון הסתרים של רומני (אילוסטרציה)
9. חניון דו-קומתי עם מעלית סתרים
ואיפה מאחסנים את כל המכוניות הללו? חלקן פזורות בבתיו השונים של רומני ברחבי ארה"ב, בעוד שמרביתן נמצאות בחניון תת-קרקעי ואדיר ממדים, שנבנה בעלות גבוהה. לשם דוגמה, בחניון רצפה כפולה שמשולבת במעלית סתרים, המורידה את המכוניות מהמפלס העליון לקומת המרתף. עלות המעלית בלבד: 55 אלף דולר.