לא קונים בעסקים קטנים - כי המחיר יקר
למרות ההתפתחות הגדולה של הרשתות, מעלה סקר שנערך על ידי קבוצת גיאוקרטוגרפיה, כי כ-65% מהציבור הישראלי נוהג לקנות לפחות חלק כלשהו מקניותיו בחנויות הקטנות
מעדיפים לקנות בחנות הקרובה, או ברשת השיווק הגדולה? סקר מעלה כי כוחם של העסקים הקטנים עדיין דומיננטי מול הרשתות הגדולות.
לא משתלם לעסקים להעניק החזר מע"מ לתיירים?
למרות ההתפתחות הגדולה של הרשתות, מעלה סקר שנערך על ידי קבוצת גיאוקרטוגרפיה, כי כ-65% מהציבור הישראלי נוהג לקנות לפחות חלק כלשהו מקניותיו בחנויות הקטנות.
יותר גברים ויותר צעירים
באיזה חנויות קטנות אנו מעדיפים לקנות? התחום הבולט ביותר לעסקים הקטנים הוא תחום קניית המזון. 80.8% מהציבור סיפרו כי הם נוהגים לקנות,לפחות מידי פעם, מזון בחנויות הקטנות, כלומר לא רשתות גדולות או מינימרקטים גדולים.
45.9% סיפרו כי הם נוהגים לפקוד ולקנות חנויות קטנות בתחום מוצרי ביגוד והאופנה.
17.5% אמרו שאת מוצרי ההנעלה הם קונים בעסקים קטנים. בחנויות של מוצרים לבית, מוצרי חשמל, קוסמטיקה, ספורט, אופטיקה ועוד, שיעורי הקנייה, לעומת רשתות, נמצא נמוך יותר.
הסקר שנערך לרגל יום העסקים הקטנים, מעלה עוד, כי בחנויות הקטנות נוהגים לקנות היום באופן יחסי יותר גברים בהשוואה לנשים (72% מגברים פוקדים חניות קטנות ורק 61% מנשים עושות כן). כמו כן נמצא כי יותר צעירים בני 18-34 קונים בעסקים קטנים (73% בטווח גילאים זה, לעומת 57% מבני ה-55 ומעלה שעושים זאת).
גם האקדמאים הם לקוחות טובים לעסקים הקטנים - 72% מהם קונים מעת לעת בחנויות קטנות. בקרב הדתיים והחרדים שיעור הלקוחות עומד על 76%.
עוד בדק הסקר את שיעור ההוצאה בעסקים הקטנים לעומת הרשתות. שם הנתונים מאכזבים יותר. בירושלים 32% מהקניות נעשות בעסקים קטנים. בשרון שיעור ההוצאה בעסקים הקטנים עומד על 19%.
איפה יותר זול?
אחד הגורמים המשמעותיים, אם כי לא היחידים, המשפיעים על ההחלטה היכן לבצע קנייה, הוא המחיר. תפיסתו של הציבור על מידת השתלמותה של קנייה בעסקים קטנים היא מסויגת. לפי הסקר, הציבור עדיין תופס את המכולות כיקרות יותר מחנויות המזון הגדולות. לעומת זאת, העסקים הקטנים שלא בתחום המזון נתפסים כזולים יותר מאשר הרשתות בתחומן.
47% מהציבור סבור שמחירי המזון בחנויות הקטנות יותר יקרים מאשר בחנויות הגדולות. הסיבה שסיפקו מרבית אלו שסבורים כך, היא שכושר התחרות והמיקוח שלהם קטן יחסית לחנויות הגדולות והרשתות. 23% טענו שהמחירים זהים, 12% לא היו בעלי עמדה ו-14% אמרו שחנויות המזון הקטנות הן הזולות יותר.
מוצרי טמבוריות, אופטיקה וספורט, כאמור, נתפסו כזולים יותר בחנויות הקטנות בהשוואה לגדולות.
בעיה ידועה המביאה לעליית מחירים היא חוסר התחרות, והסובלים ממנה הם בעיקר תושבי הפריפריה. יותר ממחצית מתושבי הדרום והצפון טענו כי העסקים הקטנים יקרים יותר. נתון דומה נמצא גם בשכונות דתיות וחרדיות.
לפי אומדני גיאוקרטוגרפיה, עליהם מספרת ד"ר רינה דגני מנכ"לית הקבוצה, לפחות רבע מכוח הקנייה של הציבור למוצרי מזון ומוצרים אחרים, מופנה לחנויות הקטנות. בישראל, לדבריה, כ-55 אלף עסקים קמעונאיים, המציעים מסחר מסוגים שונים לציבור, רובם הם עסקים קטנים.