400 מיליון ד'? ההערכות הן ש-Waze שווה יותר
אפל, החברה הגדולה ביותר בעולם, העניקה הצעה לרכישת חברת הניווט הישראלית תמורת 400 מיליון דולר. אולם, בענף מעריכים כי מדובר בתג מחיר נמוך יחסית. עד כה הושקעו באפליקציה כ-67 מיליון דולר
מתברר שלאפל יש תיאבון להמשיך לרכוש חברות ישראליות . הבלוג ניוזגיק חשף אתמול שאפל העניקה הצעת רכישה ליצרנית אפליקציית הניווט Waze, העומדת לפי ההערכות בתעשייה על כ־400 מיליון דולר. עם זאת, בענף מעריכים כי מדובר בתג מחיר נמוך יחסית עבור Waze, ומקווים כי העסקה הסופית תהיה במחיר גבוה יותר במאות מיליוני דולרים.
Waze - כתבות נוספות:
- לא רק Waze: אפליקציות ישראליות שוות
- פקקים זה פאסה: WAZE יגלה לכם אם הנחל מזוהם
- Waze עוזרת לנהגים למצוא דלק
- הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
ב-Waze הושקעו עד היום 67 מיליון דולר על ידי שורה של משקיעים, המרכזיים בהם הן הקרנות הישראליות ורטקס ומאגמה, קרן קליינר פרקינס האמריקאית, אחת מקרנות הצמרת בעמק הסיליקון, וכן קרן ההשקעות הורייזונס של לי קה־שינג, שהצטרפה להשקעה בחברה רק לפני כשנה. עם זאת, מעטים מהמשקיעים נחשפו להצעת הרכישה. גורמים בשוק מעריכים את שווייה של החברה בכמיליארד דולר לפחות, והצעה של 400 מיליון ככל הנראה אינה נחשבת לרצינית עבור המשקיעים.
זו אינה הצעת הרכישה הראשונה שמקבלת Waze מענקית טכנולוגיה. בעבר פורסם כי פייסבוק אף היא התעניינה בשיתוף פעולה עם אפליקציית הניווט, כאשר אחת האפשרויות שעמדה על הפרק היתה לפי הערכות גם רכישה. בנובמבר האחרון השיקה Waze שיתוף פעולה עם פייסבוק המאפשר למשתמשים לשתף מידע על נסיעות ולהתעדכן במיקומם של חברים.
המחיר נחשב לנמוך עבור חברה בזינוק
כעת לא בטוח האם ייאותו המשקיעים, ובראשם קרן מאגמה, ורטקס, קליינר פרקינס והורייזונס, לקבל את הצעתה של אפל. החברה ידועה כאחת שמציעה סכומים נמוכים יחסית עבור החברות שהיא מעוניינת לרכוש, כפי שקרה גם במקרה של אנוביט הישראלית שנמכרה לפני שנה. המשקיעים קיוו אז לקבל כחצי מיליארד דולר, אלא שהעסקה נסגרה בסופו של דבר על 390 מיליון דולר בלבד.
נכון לסוף ספטמבר 2012, בקופתה של אפל ישנם מזומנים והשקעות לטווח קצר בשווי כ־29 מיליארד דולר, כך שיש ביכולתה לשלם מעט יותר מ־400 מיליון דולר לו תרצה. גם כיום בכירים מעריכים את שווייה של Waze בכמיליארד דולר. אף שהחברה כמעט אינה מייצרת הכנסות, היא מביאה עמה יותר מ־30 מיליון משתמשים בקצב הורדות הולך ועולה, וצפויה אפילו להכפיל את כמות המשתמשים שלה עוד השנה בזמן שהיא הופכת לאחת מאפליקציות הניווט החינמיות הפופולריות ביותר בשוק.
סוף אפשרי לסיפור ישן בין שתי החברות
לאפל יש סיבה טובה מאוד ללטוש עיניה אל Waze, שכן שירותי ניווט מתקדמים הם רכיב בלתי נפרד ממערכת הפעלה מודרנית. אפל התבססה במשך תקופה ארוכה על שירותיה של גוגל, עד שהחליטה להסיר את אפליקציית גוגל Maps ממערכת ההפעלה iOS של הסמארטפונים שלה. השירות שהציגה כתחליף, אפל Maps, התגלה כעמוס באגים וטעויות — ערים ואתרים הועתקו ממקומם, מפות גבהים שגויות הציגו תוואי הררי כמישור ומסד נתונים לוקה בחסר הציג פירוט נמוך מאוד של רחובות. ממשלת אוסטרליה אף פרסמה אזהרה למטיילים באזורים מדבריים במדינה פן ישתמשו בשירותי אפל Maps וילכו לאיבוד בשממה.נתוני המפות של Waze שולבו בממשק הניווט של אפל במערכות ההפעלה iOS 5 ו־iOS6. כל אותה העת קיוותה Waze כי אפל תאמץ אותה בתור אפליקציית הניווט הרשמית שלה, אך חלום זה נגוז עם בחירתה של אפל להשיק את אפליקציית הניווט העצמאית, שכאמור זכתה לביקורות רבות.
בימים שלאחר פרסום הבעיות באפליקציה והתנצלותו של מנכ"ל אפל טים קוק, גדל מספר המשתמשים של Waze בכ־100 אלף ליום. בחודש שעבר דווח בתקשורת האמריקאית כי בכדי לשפר את מעמדה בתחום המפות, התעניינה אפל ברכישת פורסקוור, הרשת החברתית מבוססת מיקום. ההערכות בענף דיברו על רכישה בתוך כחצי שנה.
עם זאת, מחוץ לארה"ב פורסקוור אינה נחשבת לשחקן משמעותי בעוד Waze צברה פופולריות רבה בעולם. מפני ש-Waze מבוססת על מיקום מכוניות, היא נחשבת למדויקת יותר מאשר תיוגי המיקום ברשת פורסקוור, ולמעשה נחשבת לחסרת מתחרים כמעט בנישה של המיפוי מבוסס המשתמשים.
אם תושלם העסקה, תהיה זו הרכישה השנייה של אפל בישראל לאחר אנוביט, חברת אחסון הפלאש שנרכשה לפני כשנה. בעוד שאנוביט החזיקה כמעט את כל פעילותה בהרצליה, Waze מחלקת את פעילותה בין רעננה לבין פאלו אלטו שבעמק הסיליקון, קילומטרים ספורים בלבד ממטה אפל בקופרטינו. אם העסקה תושלם, גורל מיקום החברה ועובדיה לוט בערפל.