שמחה בקניונים: "יום הבחירות הכי טוב שהיה לנו"
חגיגת השופינג ביום הבחירות לכנסת ה-19 הגדילה את מכירות האופנה פי 5-3 והגדילה ב-100% את הביקורים בבתי הקפה והמסעדות. הקניונים מדווחים על 30% עלייה במכירות לעומת יום הבחירות שעבר, במשביר הגיעו לשיא פידיון של 16.9 מיליון שקל ובעמינח טוענים: "עשינו פידיון של שבוע ביום אחד"
"אנשים קונים פי 2 ו-3 מהרגיל, אנחנו לא עומדים בעומס, ציפינו להמונים, אבל לא ידענו שתהיה כזאת התנפלות", כך אמרה ל-ynet מוכרת באחת מרשתות האופנה לאחר יום הבחירות לכנסת ה-19. תורים בכניסות לבתי הקפה, התנפלות על הקופות ברשתות האופנה, בתי קולנוע מלאים באמצע היום וקניות של 2,000 שקל למשפחה - כך נראה יום הבחירות, שבמרכזי הקניות והבילוי התכוננו לכבודו היטב והקדימו לפרסם הבטחות להנחות ומבצעים. זה השתלם.
- "הקניונים הוותיקים חיים מתהילת העבר"
- למרות החוק: העברית נעלמת מהשלטים בקניונים
- חרם הצרכנים לא יגיע לאופנה"
- הקניונים החדשים שמצטרפים למפת הקניות שלכם
בקניוני עזריאלי, מסרו שמספר המבקרים במהלך יום הבחירות, ב-13 קניוני הקבוצה, נאמד בכ-300 אלף מבקרים. "מדובר בפי 2-3 מבקרים מיום רגיל והמכירות עלו ב-30% לעומת יום הבחירות הקודם", אמר ל-ynet פאר נדיר.
"הפדיונות היו פי 2 לעומת יום רגיל ובחלק מהמקומות אף יותר מכך. המכירות גבוהות יותר מהמכירות לפני פסח וראש-השנה, הן שוות רק ל'עזריאלי סייל' – יום ההנחות הגדול של הקניון. בבתי-הקפה לא היה מקום והיו שעות שאנשים עמדו שם בתורים".
איך אתה מסביר את זה?
"אני חושב שקניות הפכו לאירוע בילוי משפחתי. הקניון מספק חניה, הגנה מפני מזג אוויר וזו הסיבה. זו מגמה שהולכת ומתחזקת. לא רק במרכז היה יום טוב, אלא גם בפריפריה: ב"ש, עכו, קריית אתא וחיפה".
מנכ"ל פרומול עופר שכטר, שמדווח על עלייה של בין 3 ואפילו 5 במכירות בחנויות מסוימות, מסביר את הפיכת יום הבחירות לחג שופינג בהיערכות ראוייה של הרשתות והקניונים ליום הזה. "אם מסתכלים על ההיסטוריה של ימי הבחירות, אפשר לראות שבעבר לא התייחסנו ליום הזה כיום משמעותי למכירות. בבחירות 2009, היה מזג אוויר טוב והקניונים קרסו בדיוק כמו השנה. רק שאז לא היינו לא מוכנים כי לא ציפינו", אמר ל-ynet.
"השנה רוב הקניונים שמאורגנים בקבוצות הגדולות, נערכו נכון עם סיילים ויזמו פעילויות. למשל, הבאנו שלג לנתניה והיה כזאת התקהלות עד כדי כך שהמשטרה עצרה את הירידה לחוף. ההיערכות שלנו השנה למערכת הבחירות הזאת היתה מאוד נכונה עם מבצעי מכירות בסיילים ביכולת למשוך קהל לעומת קניונים שלא עשו את זה".
שיא במשביר, עלייה של 300% במכירות אופנה
ברשת "המשביר לצרכן", טוענים ששברו שיא פדיון בבחירות: כ-16.9 מיליון שקל. "מדובר בשיא כל הזמנים, ששבר את השיא הקודם של הרשת ב-12.12.2012 שעמד על 12.9 מיליון שקל", ברשת מסרו ל-ynet: "נערכנו מבעוד מועד להכפלת כמות הלקוחות, יצאנו במבצעים מעמיקים – 19% הנחה נוספת מעבר למבצעים הקיימים והגדלנו את מצבת כוח האדם בסניפים. כתוצאה מכך הגיעו 600 אלף בתי אב".
לצד המשביר, המרוויחות העיקריות היו רשתות האופנה: ב-ML וג'אמפ מדברים על עלייה של למעלה מ-300% לא לעומת יום רגיל, אלא בהשוואה ליום שישי שהמכירות בו גבוהות יותר מאשר ביום חול. ברשת דלתא מדווחים על עלייה של 250%. ברשתות עמינח (עמינח, אמריקן קומפורט) טוענים שעשו מחזור של שבוע ביום אחד.
ברשת טבע נאות טוענים שהיו צריכים להוציא משאית מיוחדת מהמפעל כדי לפזר מאות זוגות נעליים נוספים ב-55 חנויות הרשת. בריקושט היה גידול, כך לפי הרשת של 70% במכירות ומכרו למעלה 800 מזוודות ותרמילים.
הקניונים: יום הבחירות הציל את ינואר
בקניוני מליסרון מדווחים על עלייה של 2.5% במכירות ובגלל העומס נאלצו לסגור שני חניונים, אחד בקניון רחובות. בקניוני גזית-גלוב מדברים על עלייה במכירות של עד כ-300%. במתחם הבילוי והקניות "שרונים" שבהוד השרון, מדווחים על גידול של 35% במספר המבקרים במהלך יום הבחירות לעומת יום רגיל – 18 אלף הגיעו לשם במהלך יום הבחירות. לפי החנויות במתחם, המבקרים הביאו לעלייה בממוצע של כ- 30% בפדיון בהשוואה ליום רגיל וקנו בעיקר אופנה ובפרט בגדי ילדים.
בקניון הזהב שברו שיא של ביקורים בקניון כ-85 אלף איש, שקנו בכ-8-9 מיליון שקל. "הנהלת הקניון נאלצה לגייס כוח אדם תפעולי נוסף במטרה לעמוד בעומס הבלתי צפוי של מספר המבקרים ולספק שירות מהיר לכולם", כך נמסר.
בקניונים טוענים שהמכירות הצילו את ינואר. מנכ"ל פרומול, עופר שחטר אמר ל-ynet: "ינואר, שנחשב לחודש השלישי או השני הכי פחות טוב למכירות, קיבל ביום אחד פדיון של 4-3 ימים, מה שתורם לפדיון החודשי תוספת של 10%. במסעדות מכרו פי 2, כי זה הגבול, בבתי הקולנוע בנתניה, עם 12 אולמות ו-20 מסעדות היה לנו פי 2.5 כניסות רכב שלשום מאשר בשבת האחרונה. אלה אותם סרטים ואותן מסעדות ובעיני זה מדהים. אני תולה את זה בעיקר בעובדה שהמכירות לא באו בהפתעה".
ירון אשל: "היום הזה עבר את כל הציפיות שלנו והן היו גדולות. ביחס ליום שישי רגיל, יש עלייה של פי 3 ו-4 בפידיון של החנויות. בתי קפה ומסעדות היו ב-100% תפוסה כל היום. עשו פדיונות מדהימים. בסינמה סיטי בראשל"צ מכרנו ב-30-40% יותר כרטיסים לעומת שבת רגילה, כשרוב המכר היה במהלך היום, כשבערב הוא נחלש לקראת המדגמים. זה יום שבתון - לכן ראינו גם דתיים שהעלו את המספרים. גם רשתות המזון, כמו עדן טבע מרקט, עבדו מצוין ביום הבחירות, ופדו 30% יותר מיום שישי".
ההנחות ושכר של 200% יגרעו מהרווח?
אל תתנו לנתונים הזוהרים לסנוור אתכם – המכירות היו גבוהות אך הרווחים – לא גבוהים באותה מידה, משום שההנחות היו מפליגות והשכר לעובדים: 200% או יום חופש חלופי – גם הוא גרע מהרווח.
"בסוף עונה, כמו עכשיו, אכן צריך למכור פי 2 פריטים כדי להגיע, לשם השוואה, לפדיון של נובמבר", טוען שחטר, "אבל אם מכרו ביום הבחירות פי 3 ו-4 ואפילו 5 במקרים מסוימים, הצליחו להגיע לרווח יפה מאוד".
איפה מכרו יותר במרכז או בפריפריה?
"הרווח משתנה ממקום למקום. כמו בימי חג, המרכזים השכונתיים עבדו פחות טוב. מחוץ לעיר מרכזי הבילוי עבדו בצורה משמעותית פי 3,4, ו-5 מיום רגיל. הפריפריה עבדה חזק מנתניה צפונה וגם ב"ש וירושלים דווקא ת"א, שם יש לנו את מרכז וייצמן, היו פחות מבקרים כי חששו להיכנס לעיר".
מה מכרו הכי הרבה?
"אופנה. בחנויות האופנה יש מספרים מדהימים. בקסטרו ברמות בירושלים, אמרו לי שהיו פי 6 פעולות קופה לעומת היום שלפני זה. ברוב הקניונים המבצעים נמשכו גם אתמול (ד'). בחשמל וכלים היו פחות מכירות כי הקניות שלשום היו יותר קניות דחף. אבל באופן כללי, זה היה יום בחירות מוצלח יותר מהקודם בגלל ההכנות של כולם. גם הפריפריה עבדה חזק".