שתף קטע נבחר

"אל על נמצאת כיום במצב של 'להיות או לחדול'"

כך אומר בכיר בחברת התעופה, שטוען "אם החברה לא תבצע שינויים, היא תאבד את זכות קיומה". עתה, כשקרן פימי מתוכננת להיכנס לשליטה באל על, מה מחכה לישי דוידי?

"אל על נמצאת בימים אלה בצומת דרכים קריטי, שהוא בבחינת 'להיות או לחדול",‬ כך אמר בסוף השבוע גורם בכיר בחברת התעופה.

 

"או שהחברה תעשה מהלכים כואבים של התייעלות והתמקדות, או שהיא תאבד את זכות הקיום שלה. אל על נדרשת לשינוי וחייבת לבצע מהלכים אסטרטגיים לאורך זמן, כדי להתאים למה שקורה בעולם התעופה, ובכללם טיוב המטוסים, כניסה לתחום של טיסות מוזלות, קיצוץ במחלקות ובטרקליני יוקרה ועוד. אם כל המהלכים יבוצעו, יש סיכוי להבריא את החברה‭."‬

 

עוד על אל על בערוץ התיירות:

 

כפי שפורסם בסוף השבוע, קרן פימי, בשליטת ישי דוידי, מנהלת בימים אלה משא ומתן על שליטה משותפת באל על יחד

עם חברת כנפיים, שבשליטת משפחת בורוביץ',‬ מדובר בהזרמה של 55 מיליון דולר לאל על ו־5 מיליון דולר לחברת כנפיים, תמורת הקצאת מניות. העסקה מותנית בהסכם עבודה קיבוצי חדש עם העובדים.

 

"יש פה משולש של בעלים, מנהלים ועובדים, וכולם חייבים להיות שותפים למהלך‭,"‬ אומר הבכיר באל על. "רק עם שיתוף של כל שלושת הקודקודים במשולש ניתן יהיה להביא את השינוי. זו בדיוק הסיבה מדוע תנאי עיקרי לכניסתה של פימי למהלך היה חתימה על הסכם עבודה 'נכון וטוב לכולם' ועוד שורה של פעולות. ברור לבעלי הקרן שללא הסכמת העובדים למהלכים המתוכננים, כל הפירמידה תקרוס‭."‬

 

טיוב המטוסים חיוני. מטוסי אל על בנתב"ג (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טיוב המטוסים חיוני. מטוסי אל על בנתב"ג(צילום: רויטרס)

 

לידיעת הקורא דוידי

אז לידיעת הקורא ישי דווידי, אלה השינויים המרכזיים שאל על תצטרך לעבור בזמן הקרוב:

 

  • מחלקות: החברה מחזיקה בחלק מהמטוסים שלה ארבע מחלקות, בהן מחלקת תיירים, מחלקת תיירים פרימיום, מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה.

 

"העולם עובר היום למטוסים עם שתי מחלקות בלבד: תיירים ועסקים, כאשר בטיסות הקצרות מחלקת העסקים היא בעצם מחלקה רגילה עם מושב ריק בין שני נוסעים. אין סיבה להחזיק מחלקה ראשונה כאשר רוב הנוסעים בה, אם בכלל, הם שדרוגים‭."‬

 

  • טיוב צי המטוסים: לאל על יש צי של כ־40 מטוסים ובו ארבעה סוגי מטוסים. "החברה‭,"‬ לדברי הבכיר, "צריכה לעשות שינוי חשיבה להתמקד בשניים־שלושה סוגים. אחד שייתן פתרונות לטווח קצר ובינוני, ואחד שייתן פתרונות לטווח בינוני וארוך. "מעבר לעובדה שחלקו של הצי די מבוגר, שלא לומר מיושן, החברה צריכה, כפי שאכן נמצא בהזמנה, להתמקד במטוסים הקטנים והמתקדמים של בואינג 737 או המקבילים שלהם באיירבוס, שמתאימים לרוב היעדים של אל על (כמעט כל אירופה‭,(‬ ולהשאיר את מטוסי ה־777 ליעדי המזרח הרחוק, צפון אמריקה ודרום אפריקה‭."‬

 

  • טרקלינים: אין סיבה שחברת תעופה בגודל של אל על תחזיק בחו"ל (למשל בלונדון, פריז וניו־יורק) טרקליני אח"מים, טוען הבכיר. "עלות התפעול של הטרקלינים האלה עצומה. למה לא משתמשים בטרקליני אח"מים שקיימים בנמלי התעופה, ולשם שולחים את האנשים שטסים במחלקת עסקים או שהם בעלי מעמד גבוה במועדון 'הנוסע המתמיד'?‬ אם חברות תעופה רבות יכולות לעשות זאת, אין סיבה שאל על לא תעשה כך. היא יכולה גם לחבור לחברות גדולות ולשלם עבור שימוש בטרקלינים שלהן‭."‬

 

  • טיסות מוזלות (לואו־קוסט‭:(‬ לא אחת נאמר כי אל על חייבת להקים חברה־בת שתפעל במתכונת של לואו־קוסט. בעבר המחשבה הייתה לעשות את זה עם סאן־דור, שבינתיים הפסיקה את פעילותה כחברת תעופה. "הציבור בעולם מחפש טיסות מוזלות, טיסות בתפירה עצמית. תנו להם לרכוש כר־ טיסי טיסה זולים ותחייבו אותם על כל השאר‭,"‬ אומר בכיר באל על.

 

"אין סיבה שמי שנוסע לסוף שבוע, עם תיק יד, ישלם את אותו מחיר שמשלם מי שנוסע עם מזוודה ששוקלת 23 ק"ג ומשפיעה על תצרוכת הדלק של המטוס. אין סיבה שמי שאינו רוצה לאכול בטיסה יחויב עבור אוכל. צריך לעבור לשיטת הבייסיק. גם חברות גדולות עושות את זה‭."‬

 

  • יעדים: "זה נחמד לומר שהחברה טסה לעשרות יעדים, אך בחלק מהמקרים מדובר בטיסות שמפסידות כסף‭,"‬ מסביר הבכיר. "לכן יש לחזק את היע־ דים המועדפים, כפי שנעשה לאחרונה עם הוספת טיסות בקו ללונדון, ולבטל קווים שאינם מחויבי המציאות". ‬ 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יונתן בלום
כאב ראש לא קטן מחכה לו. ישי דוידי
צילום: יונתן בלום
מומלצים