לראשונה בישראל: כביש מצמיגים ממוחזרים
כביש המשלב אספלט ואבקת גומי מצמיגים ממוחזרים נסלל בעמק בית שאן, וקיבל אישור ממכון התקנים. החברה המייצרת את החומר המשולב מבטיחה, מלבד הפן הסביבתי שבמיחזור הצמיגים הישנים, גם חוויית נסיעה שקטה, עלות זולה ובלאי נמוך
עקרונות הקיימות מגיעים גם לתחום הכבישים: כביש המשלב אספלט ואבקת גומי העשויה מצמיגים ממוחזרים נסלל לאחרונה באזור עמק בית שאן, ובעתיד יסללו דומים לו במקומות נוספים ברחבי הארץ. הכביש מורכב ממוצר בשם RuBind, שפיתחה חברת תעשיות סיליקה דימונה. הוא מבוסס על חומרים ממוחזרים ולכן גם זול לייצור.
כתבות נוספות בנושא:
- פסולת בשווי חצי מיליארד שקל נקברת מדי שנה
- אין שוק למיחזור צמיגים בארץ - איפה הפנצ'ר?
- מה עושים עם הגומי הזה? מיחזור הצמיגים הסתבך
בנוסף, לכביש החדש יש גם מעלות בטיחותיות: החברה מבטיחה כבישים בעלי כושר התנגדות משופר לסדקים וחריצים הנובעים בין היתר מגשמים ונזקי אקלים והתנגדות משופרת לבלאי הכביש, מה שיאריך את חייו של הכביש, ויצריך פחות תחזוקה. גם חוויית הנסיעה על הכביש העשוי בחלקו מגומי, תהיה שקטה יותר.
יתרונות שילוב הגומי בתוך האספלט ידועים כבר מזה מספר שנים, אך יישומם בישראל הוקפא עקב תהליך היישום המורכב והיקר שלו. לטענת חברת תעשיות סיליקה דימונה, ה-RuBind הצליח להתגבר על מכשולים אלה והפך את תערובת הגומי-אספלט לשימושית בכל מפעל לייצור אספלט.
מנכ"ל סיליקה דימונה, רונן פלד, אמר כי "בכל שנה בישראל כ-50 אלף צמיגים יוצאים משימוש והופכים לפסולת, ובהתאם לחוק מיחזור הצמיגים החדש אסור לקבור או לשרוף אותם. כעת, לראשונה יש אפשרות לנצל אותם לשימוש בתערובות אספלט לכבישים ביישום איכותי, פשוט, ידידותי וזמין לכל מפעל אספלט".
ה-RuBind עבר בהצלחה את הניסויים הראשוניים, וכבישים ראשונים נסללו לנסיון כבר בחודש אוקטובר 2012: כביש אחד נסלל, כאמור, בעמק בית שאן ושניים נוספים נסללו באיטליה וברוסיה. בהמשך, יסללו קטעים חדשים גם בסין, בארצות הברית ובברזיל.
לאחר היישום בצפון הארץ, קיבלה סיליקה דימונה תעודת אישור ממכון התקנים הישראלי על התאמת הסלילה שבוצעה לתקן הישראלי. לדברי פלד, כעת החברה מחכה לאישור מחברת נתיבי ישראל, ולאחר שיתקבל יהיה אפשר לשלבו בסלילת כבישים נוספים ברחבי הארץ, ככל הנראה כבר בחודש אפריל הקרוב.