שתף קטע נבחר

מקורקעים: 2 טייסי אל על הושעו עקב כשל בטיסה

זה יכול היה להסתיים באסון: שורת תקלות בטיסת אל על הביאה לכך שהמטוס התקרב לקרקע בצורה מסוכנת. שני הטייסים, שלא התייחסו מספיק להתראות, לא חזרו לטוס מאז האירוע

טיסה קרובה מדי לפני הקרקע, איבוד תמונת המצב האמיתית במטוס, אי התייחסות מספקת להתראות וחלוקת תפקידים בעייתית בין הטייסים - כך עולה מתחקיר של אירוע בטיחותי חמור שהתרחש לפני חודש וחצי בטיסת אל על ממילאנו לישראל. בעקבות האירוע, הושעו מעבודתם שני טייסים של החברה.

 

האירוע החמור, שתוחקר על ידי החוקר הראשי במשרד התחבורה, עורך הדין יצחק רז, הביא לכך שראש אגף מבצעי אוויר באל על ומנהל הצי של החברה החליטו לעצור את הטיסות של שני הטייסים - קברניט הטיסה (58), טייס קרב בחיל האוויר, והקצין הראשון (28), טייס מסוקים בחיל האוויר. עד היום השניים לא שבו לטוס, כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות".

 

עוד על טייסי אל על בערוץ התיירות:

 

הטייסים לא התייחסו להתראות ממגדל הפיקוח

מדו"ח החקירה עולה כי ב-9 בינואר היו שני הטייסים במטוס בואינג 737 שהיה בדרכו ממילאנו לתל אביב. במטוס היו 45 נוסעים ושמונה אנשי צוות. באזור נמל התעופה בן גוריון שרר באותה עת מזג אוויר שהושפע מסערה משמעותית שהייתה בשלבי דעיכה, עם רוחות חזקות וגושי עננות מפותחת.

 

יום קודם לכן, היו שני הטייסים בדרכם עם אותו מטוס למילאנו. הם יצאו מתל אביב בסערה החזקה, וככל הנראה עם שובם לישראל חששו ממזג אוויר בעייתי. למרות שבפועל מזג האוויר לא היה קשה במיוחד, הטייסים פעלו מתוך לחץ וחשש, ביצעו טעויות ולא טיפלו בהן כהלכה, איבדו את תמונת המצב במטוס, לא התייחסו לגמרי להתראות שקיבלו מהמכשירים וממגדל הפיקוח.

 

כאשר פנה המטוס לכיוון מסלול 26 בנמל התעופה בן גוריון, הוא ירד לגובה של 700 רגל מעל פני הקרקע, גובה שבהתייחס למיקום המטוס ומהירותו עלול היה לסכן את בטיחות הטיסה. בשלב זה, פעלה במטוס התראה, הצוות הרים גלגלים, קיפל את המדפים והמריא חזרה לאוויר כדי לבצע סיבוב נוסף לפני נחיתה רגילה.

 

חלוקת תפקידים בעייתית בין הטייסים. מטוס אל על (צילום: סער יעקב, לע"מ) (צילום: סער יעקב, לע
חלוקת תפקידים בעייתית בין הטייסים. מטוס אל על(צילום: סער יעקב, לע"מ)

בפועל, הקצין הראשון הטיס את המטוס

מניתוח האירוע על ידי החוקר הראשי עולה כי בטיסה לא הייתה הקפדה על חלוקת תפקידים בין הקברניט לבין הקצין הראשון,

שהיה זה שבפועל הטיס את המטוס. בנוסף, התברר כי הצוות פעל בניגוד לנהלי הטיסה של אל על, כי הקברניט טעה כאשר החליט כי הקצין הראשון ימלא את תפקיד הטייס המטיס, וכי הקצין הראשון אמור היה לבקר את החלטתו של הקברניט ולהתריע שתנאי מזג האוויר מכתיבים שהקברניט יטיס את המטוס. זאת, בעיקר נוכח חוסר נסיונו של הקצין הראשון.

 

הדו"ח מגלה כי הקצין הראשון חווה לפני כשנה אירוע בטיחותי דומה, מה שגרם לו לחשוש לתפקד כמפקד הטיסה במזג אוויר שנתפס בעיניו כסוער. הוא פנה פעמיים לקברניט והודיע לו כי לא ייעלב אם זה ייקח ממנו את תפקיד ההטסה, וימלא את התפקיד של מנהל הטיסה, אך הקברניט לא לקח ממנו את הפיקוד.

 

הדו"ח מציין כי בשלב מסויים שני אנשי הצוות היו בלחץ רב, הם לא הפנימו לגמרי את המצב בו נמצאו ולמעשה איבדו כמעט לחלוטין את תמונת המצב בטיסה.

 

הקברניט טעה כשנתן לקצין הראשון למלא את תפקיד הטייס המטיס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הקברניט טעה כשנתן לקצין הראשון למלא את תפקיד הטייס המטיס(צילום: רויטרס)

 

חוקר התאונה: עבודת הצוות לקתה בטעויות וליקויים רבים

החוקר הראשי, יצחק רז, מציין במסקנותיו כי לכל אחד משני הטייסים היו גורמי רקע שתרמו ליצירת לחץ וחששות עוד קודם הטיסה ובמהלכה, וכי למרות ההרגשה הבסיסית הנוחה שהרגישו הטייסים ביניהם, עבודת הצוות לקתה בטעויות וליקויים רבים.

 

הטעות העיקרית שלהם, כך עולה מהדו"ח, הייתה הורדת גובה משמעותית מתחת לגובה הנדרש, מבלי שהצוות עצמו היה ער לכך. "הטעות הישירה של הורדת הגובה הנבחר לא התגלתה על ידי מי מאנשי הצוות, אלא כאשר מערכת ההתראה מפני התקרבות לקרקע התריעה", קבע החוקר, "כתוצאה מכך נקלע הצוות בפועל לאובדן מחריף של תמונת המצב האמיתית".

 

מיד לאחר מכן, השתלט הקברניט על המטוס והחל בהיחלצות תוך כדי טיפוס לגובה. הוא ביצע נוהל "הליכה סביב" - הקפה נוספת לקראת נחיתה - כדי לשוב לבצוע נחיתה, שבוצעה על פי הנהלים וללא כל בעיות.

 

מחברת אל על נמסר בתגובה: "אל על קיימה מיד לאחר האירוע תחקיר פנימי מקיף ופעלה מיידית לטיפול בנושאים שעלו. החברה תלמד את דו"ח החוקר הראשי ותפעל ליישום המלצות הדו"ח. אל על רואה בבטיחות הטיסה ערך עליון ואינה מתפשרת בנושא".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כשלים בטיסה סיכנו המטוס. אל על
צילום: צביקה טישלר
מומלצים