התוכנית החדשה: נמל בלי ים באמצע השרון
בנמלי ישראל מקדמים תוכנית לנמל יבשתי, אליו יעברו סחורות ברכבת. ראשי הערים במרכז כבר מתנגדים
הרחק מהרדיוס של ועדי הנמלים, שלא לעורר את חמתם, מקדמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) תוכנית חשאית לנמל נוסף על שטח של 1,000 דונם בשרון, הרחק מהים. עד שנת 2025 יחנו כאן 300 אלף מכוניות חדשות וקרוב למיליון מכולות. השם הנבחר לנמל היבשתי: "סיפורט סיטי," על משקל איירפורט סיטי.
- נמל אילת הופרט תמורת 120 מיליון שקל
- בקרוב: נמל חיפה יהיה השלישי בגודלו בים התיכון
- ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמל אשדוד
לידי "ממון" הגיע מסמך פנימי שסוקר את פרויקט הנמל היבשתי, את היעדים והמטרות שנועד לקדם ואת השירותים שיספק. מדובר בתוכנית משותפת, בהשקעה של למעלה ממיליארד שקל, של משרד התחבורה, חנ"י ורכבת ישראל.
כרגע נבחנות שתי אפשרויות למיקומו: אדמות קיבוץ רמת הכובש בסמוך למחלף אייל על כביש ,6 או במחלף ניצני עוז, ליד נתניה. עם זאת, נבחנים מקומות נוספים בשרון. לפי התוכנית, שהוצגה בפני הוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית בירושלים, רכבות יגיעו ישירות מהנמל היבשתי עם מכולות ממוינות לאונייה ויפרקו לתוכה. אוניות יפרקו סחורות ישירות לרכבות ויביאו את התכולה לנמל היבשתי.
כיום, 93% מתנועת המכולות מנמלי ישראל ואליהם נעשית על גבי משאיות, ורק כ־7% מתנועת המכולות מתבצעת באמצעות הרכבת.
הפרויקט הנידון כבר צבר מתנגדים - ראשי ערים מהשרון, כולל כפר־סבא, הוד־השרון טירה ועוד, ובראשם ראש מועצת כוכב יאיר־צור יגאל, יעקב ממן - שטוענים לאסון אקולוגי תחבורתי. ממן אף שלח מכתב לראש עיריית חיפה, יונה יהב, ולראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי. במכתב הוא מבקש לצרף אותם להתנגדות, בשל הפיטורים שייגרמו כתוצאה מהפרויקט בנמלי אשדוד וחיפה.
"הנמל היבשתי הענק הינו חליפתו של כל המערך הלוגיסטי של נמל אשדוד וחיפה," כותב ממן. "מערך העוטף את נמל אשדוד וחיפה כיום כגון: מחסנים לוגיסטיים, עמילות מכס, מוסכים ועוד נושאים הקשורים לתחבורה ימית מזינה, יעברו על פי התוכנית לנמל היבשתי. כל התשתיות התומכות הסובבות את הנמל כיום יפסיקו את פעולתן ויתבצעו בתוך הנמל היבשתי. הקמת נמל זה תגרע מאות מקומות עבודה לתושבי אשדוד וחיפה, והכנסות אחרות לקופת העירייה."
מונופול גיאוגרפי
בנמלי ישראל טוענים כי המצב כיום גורם נזק כלכלי לסוחרים שמשתמשים בשירותיהם, מאחר שאין קשר בין האזור הגיאורפי שבו הם מצויים לבין מיקום המכולות בחיפה ובאשדוד. "החסם העיקרי לקיומה של תחרות בתחום התעבורה הימית הוא מיקומם של לקוחות הנמל וביזורם," נכתב במסמך פנימי. "לקוחות הנמלים הינם 'שבויים' במונופול גיאוגרפי של נמלי ישראל."
לפי התוכנית, הקמת נמל יבשתי, הממוקם בקרבה לכבישים מהירים מחד ומחובר ברכבת מטען ייעודית לשני הנמלים מאידך, תאפשר את הרחבת השימוש ברכבת לשינוע מכולות ברחבי הארץ תוך הסטת תנועת משאיות, הנוסעות בנתיבי תחבורה הפונים לכיוון חיפה ואשדוד, לכיוון הנמל היבשתי. כל זה יאפשר את הורדת כמות המשאיות הנוסעות בכבישים וצמצום גודשי תנועה בכבישים ראשיים, ובאזורי הנמל ועורפו.
האפקט המצופה הוא ייעול השרשרת הלוגיסטית בישראל, על ידי קיצור זמני אספקה והורדת עלויות הובלה באמצעות הגברת תנועת המטענים ברכבת. הפגיעה העיקרית, כך צופים במשרד התחבורה, תהיה בחברות התעבורה, ההובלה והשינוע בישראל.
תגובת חנ"י למכתבו של יעקב ממן: "מיזם הנמל היבשתי הינו פרויקט לאומי ביוזמת משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, שיבוצע באמצעות חברת נמלי ישראל וחברת רכבת ישראל. חשיבותו רבה, שכן הוא מקדם את היעד הלאומי של הגברת השימוש ברכבות מטענים תוך הפחתת תנועת המשאיות בצירי התנועה הראשיים ובהתאמה את הגודש בכבישים. הוא יתרום רבות ליצואנים וליבואנים בייעול וקיצור שינוע הסחו־ רות אל הנמלים ומהם.
"המרכז הלוגיסטי שהקמתו נבחנת כעת יהווה מקור תעסוקה חדש לתושבי האזור וצפוי להגביר את הפיתוח הכלכלי באזור. אין לעניין כל השפעה על עובדי הנמלים, שכן הם אלה שימשיכו לפרוק את המכולות שיגיעו לנמלים, הן במשאיות מכל רחבי הארץ והן מהנמל היבשתי ברכבות מטען.
"מיזם זה אינו מהווה חלופה למערכים הלוגיסטיים בערי הנמל אלא יתווסף עליהם, נוכח הגידול הקבוע והחזוי בתנועת המטענים לישראל וממנה. הקמתו מכוונת לעיתוי שבו צורכי המשק יחייבו שטחים לוגיסטיים נוספים.
מענה תחבורתי הולם יינתן לתנועת משאיות לנמל היבשתי ולכן אין חשש שיפריע ליישובים הסמוכים, זאת משום שבחינת האתרים להקמת הנמל היבשתי מתבססת בעיקרה על הסמיכות של האתר לתוואי המסילה המזרחית של רכבת ישראל שט־ רם הוקמה, וכן לצירי תנועה מרכזיים בהם כביש 6 והכבישים המתוכננים 551 ו־.571 אנו מזמינים את מר יעקב ממן וראשי הישובים באזור להיפגש עימנו ולהציג בפניהם את הנושא בהרחבה."
יונה יהב ויחיאל לסרי מסרו ל"ממון," בתגובה למכתבו של ממן, כי הם אינם מכירים מספיק את התוכנית ולומדים אותה כעת.
הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"