מבושם ועד עוף וצימר: איך הקניות לפסח?
מחירי הבשמים בירידה, מחירי העוף בעלייה, הצרכנים מתנפלים על הסרוויסים, אך לא על הצימרים והמצות. "אנשים לא מוכנים לקחת עוד יום חופש באיסרו חג כי הם לחוצים בכסף וזמן", אומרים בצימרים. ברשתות טוענים: "נכון לרגע זה, הפסח יותר טוב מהשנה שעברה, אך אין לדעת איך הוא ייגמר"
האם הקניות לקראת פסח 2013 הן, כמדי אביב, חגיגה של סרוויסים ועופות, או שמא עם ישראל פותח את הארנק פחות לעומת פסח אשתקד?
- שופרסל: "אם נצטרך, נמכור עוף בשקל בפסח"
- רגע לפני פסח: רשות הטבע והגנים מעלה מחירים
- העגלה המנצחת: בדיקת סלים לפסח 2013
כששאלנו את העומדים בתור לקופה באחד מסניפי שופרסל דיל, האם הם קונים יותר או פחות לעומת פסח אשתקד הם אמרו לנו שבגדול - אותו הדבר, רק שמשתדלים לחסוך יותר מתמיד. "אם יש מבצע במקום מסוים אלך לקנות שם, בעוד שפעם הייתי רודף פחות אחרי מבצעים", אמר אחד הקונים. "אבל גם בפסח הזה אנחנו עדיין צריכים לקנות חומרי ניקוי, בשר, דגים ומצות, בדיוק כמו בפסח שעבר וגם מתנות ובגדים אין ברירה אלא לקנות".
קונה באחד מסניפי סופר פארם אמרה ל-ynet: "אני קונה מתנות פחות או יותר כמו בשנה שעברה, אבל בהחלט מסתכלת יותר לעומק על המחירים".
הגזירות הכלכליות שהממשלה עומדת להטיל משפיעות על הקנייה שלך?
"על הקנייה לפסח? ממש לא. על ההתנהלות בגדול? כן. זה לא שאני חושבת על הגזירות, כי אני לא ממש יודעת מה הן יהיו, אלא שאני יודעת שהכל יקר והמשכורת לא משתנה אז אני משתדלת לקנות בפחות כסף".
בחברת גמא ניהול וסליקה, שבודקת את התשלומים בכרטיסי אשראי ב-6,000 בתי עסק ברחבי הארץ, טוענים שיש ירידה בהוצאות על קניות לפסח. גובה קנייה ממוצעת בכרטיס אשראי, ערב פסח 2013, עומדת על 411 שקל לעומת 434 שקל בפסח 2012 ו-563 שקל בפסח 2011, כך לפי נתוני החברה. לעומת השבועיים הראשונים של מרס היתה מתחילת השבוע הנוכחי עלייה של 10% בהיקף הקניות. זאת לעומת פסח 2012, אז היקפי הקניות עלו ב-21%.
צימרים: פחות הזמנות בצפון
בצימרים בצפון יש מי שטוען שהפסח הזה לא טוב לעסקים. "יש לי בקתות יפהפיות, מתוקתקות היטב, אבל השנה יש הרגשה שיותר קשה, ההזמנות יותר קשות", אמרה לנו בעלת צימר ברמת הגולן. "מרגישים משהו שונה באוויר. אני מרגישה שאנשים יותר לחוצים בכסף ובזמן. פעם באיסרו חג, אנשים היו לוקחים יום חופש והייתי מוכרת את החג השני כשני לילות. היום הם לא מוכנים לקחת עוד יום חופש. חשוב להם לעבוד עוד יום.
"אבל זה לא שכל הצימרים ריקים. המחירים טובים, הצלחנו לשמור על אותם מחירים משנה שעברה: 900-700 שקל לזוג + 50 שקל לארוחת בוקר ותוספת לילד מגיל שנתיים של 100 שקל ללילה + 25 שקל לארוחת בוקר לילד. מי שפתח את הבריכה הצליח יותר, למרות שלא בטוח שיהיה לה שימוש כי המים יהיו קרים".
בעלת צימר בגליל העליון אמרה לנו ש"בשנה שעברה היה יותר טוב. השנה עוד יש לי עוד הרבה מקומות פנויים. לא יודעת למה זה, אני לא כלכלנית. המחירים פה הוגנים 750 שקל ללילה לזוג, ארוחה זוגית ב-100 שקל ותוספת של 60 שקל לילד. העונה מתחילה ביום א' של חול המועד ועדיין יש מקומות פנויים, החופש של הילדים התחיל מזמן ועדיין יש פחות מדי מטיילים".
לעומת זאת ביישוב חד נס יש תפוסה מלאה. " חלק מהמקומות הוזמנו חודשיים מראש. יש לנו קבוצה בפייסבוק ושם אנחנו מתעדכנים למי יש עוד מקומות פנויים. אם פונים אלי ואני תפוסה אני משתדלת להפנות את המתקשרים למי שפנוי ביישובים הסמוכים. איך זה שלא כל הצימרים מלאים? פסח זה פחות חג של זוגות יותר של משפחות ולא כל הצימרים בנויים למשפחות".
בכפר נופש בדרום ים המלח אמרו לנו שיש היענות טובה השנה. "בצפון יש פשוט הצפה של היצע. אנחנו מציעים חצי פנסיון החל מ-2,300 שקל ויש לנו סוויטות יותר יקרות שמגיעות ל-4,500 שקל לשני לילות ויש לזה קונים".
בקניונים: החגיגה בעיצומה
בקניונים, כנראה לא מרגישים את הירידה בהוצאות. "ההכנות לחג החלו השנה יותר מוקדם מהשנה שעברה", כך לפי משה רוזנבלום מקניוני מליסרון. "בשנים האחרונות בהלת הקניות החלה 4-3 ימים לפני החג והשנה זה קרה הרבה יותר מוקדם. הקניונים מלאים – משעות הבוקר המוקדמות כבר יש תנועה יפה והיא נמשכת בימים אלה עד שעות הבוקר המאוחרות – זה שונה משמעותית מפסח בשנים הקודמות. יש 15%-20% יותר תנועה לעומת השנה שעברה. את קניון רחובות למשל, שנסגר בדרך כלל ב-21:30, אנחנו פותחים היום ועד ראשון עד 24:00. ממה שאני שומע מהסוחרים - סל הקנייה עלה, המכירות ברשתות אופנה כמו קסטרו ופוקס מצוינות, גם במשביר וכך גם ברשתות החשמל.
מתי שיא המבקרים בקניונים – לפני פסח או בחול המועד?
"בדרך כלל לפני פסח, אבל זה תלוי איזה מזג אוויר יהיה בחול המועד. אם יהיה מזג אוויר אביבי יגיעו פחות מבקרים לקניונים לעומת מזג אוויר חם או גשום".
רשתות המזון: מקווים שהעלייה במכירות תמשיך
גם ברשתות המזון אופטימיים: "סך הכל יש עלייה חזקה במכירות של 35%-40%, אבל זה גם כי גדלנו ברשת ב-30%", טוען רמי לוי. "העומס החל בשבוע שעבר וצפוי להימשך עד יום ראשון. נהיה פתוחים עד הלקוח האחרון, אולי אפילו 24 שעות בסניפים מסוימים, תלוי בביקוש".
אייל רביד מבעלי ויקטורי אמר ל-ynet "בלי לפתוח פה לשטן, נכון לרגע זה, אנחנו עובדים יותר חזק משנה שעברה, יש צמיחה של 50%-70% בסניפים הלא שכונתיים לעומת שבועות קודמים, אבל נדע אם פסח היה טוב השנה רק ב-31 למרס. מספיק שיומיים בחול המועד לא יתנהגו כצפוי כדי שהכל יתפרק.
"הסיבה שאנחנו עובדים טוב יותר השנה היא שהמבצעים אנחנו מציעים יותר מדויקים. בשנה שעברה מכרתי מרק עוף אסם ק"ג ב-10 שקלים והשנה ב-5 שקלים. שמן קנולה שמכרנו ב-8 שקלים אנחנו מוכרים השנה ב-5 שקלים. אנחנו מוכרים יותר בזול אבל מרוויחים בכמות. ויש מוצרים שהמחיר שלהם במבצע לא השתנה: שוקולד השחר העולה שהתייקר, נשאר במבצע 9 שקלים. כך גם גפילטע פיש וטבלאות שוקולד של עלית".
יש מוצר שמאכזב השנה?
"קונים פחות מצות. לא יודע להסביר את זה. ועם זאת, השנה מוכרים הרבה יותר דגים טריים גם בגלל המחיר - שהשנה יותר זול משמעותית מהשנה הקודמת. גם הבשר הבקר הטרי זול יותר השנה ברמה של 20%-25%".
יש מוצר שבכל זאת יקר יותר השנה?
"בתחום העוף הטרי המחירים יותר גבוהים משנה קודמת. כל מבצעי העוף הם על חשבון הקמעונאים. יחסית לשנה שעברה מחיר העוף במבצעים נמוך, אבל לא בכל הפריטים. אם בשנה שעברה פריטים סל ממוצע של עוף, שכולל עוף שלם, חזה, שניצל, ירכיים, כנפיים עלה בממוצע 17 שקל - השנה הממוצע קצת יותר גבוה. אבל הצרכן קונה מה שהוא רוצה והוא מכוון לחלק הזול יותר".
המשביר: תוכניות האוכל עזרו למכירות
במשביר לצרכן, המכה של הדודות שעורכות שופינג לפסח, לא מודאגים. מנהל הסחר דודי כהן: " החג הזה מסתמן כחג טוב מאוד. אנחנו צופים שנגדל במספר חד ספרתי 8%-9%. אנחנו משווים את החג השנה לפסח 2010 כי התפלגות הימים אז היתה זהה ונראה שהקניות קונות מאוחר יותר השנה. 54% מהלקוחות מתכננים להגיע לקניות 10 ימים לפני החג. 10% מהלקוחות יגיעו בימים האחרונים. מי שמחכה לרגע האחרון יכול לקבל מוצר יותר טוב אבל יש מוצרים שהמלאי שלהם כבר אזל ויש לקחת זאת בחשבון".
מה קונים יותר?
"הצרכנים קונים השנה יותר מוצרים לבית. תוכניות האוכל עושות טוב למכירות סכינים, מחבתות, סירים. אנחנו מוכרים במספרים לא נורמליים. גם המצעים והמגבות עובדים חזק. במחלקת החשמל, שקמה לפני שנה, אנחנו מכפילים את המכירות. הקניות שם מתנהלות לפי הקרבה לחג: תנורים, שאיבה וניקיון ומוצרים קטנים, חלקם מתנות, חלקם לשימוש אישי. יש דתיים שקונים מיקרוגל במיוחד לפסח. לכל מוצר יש את התאריך שהוא קופץ במכירות מול השבוע שבועיים".
מה קונים פחות?
"בגדי חורף, יש מעבר לבגדי קיץ. התחזקות של 350% בבגדי ילדים והתחזקות בנעליים".
גם בבשמים יש עלייה במכירות ופה יש גם ירידת מחירים, כך טוענים המשווקים. "יש קטגוריות מסוימות של בשמים שנמכרות בארץ ב-149, 169 ו-199 שקל. אלה מחירים נמוכים בהרבה מהמחירים שלהם באירופה וחלקם אף יותר זולים מארה"ב", אמר ל-ynet מנכ"ל אלפא קוסמטיקס רונן שמיר, חברה המשווקת בארץ את בשמי ז'יוונשי, שאנל וגם בריטני סירס, ריהאנה, טיילור סוויפט וג'סטין ביבר.
"התחרות בין הרשתות מאוד חריפה, לכן המחירים של הבשמים יורדים. בשמים שנמכרו בקטגוריות המבצע של 199 שקל, ירדו הפסח הזה לכיוון 169 שקל. בשמים שנמכרים ב-249 שקל ירדו ל-199 שקל. עד לפני שנה הקטגוריה של 169 שקל היתה הרבה פחות משמעותית והיום היא דומיננטית מאוד. יש הרבה בשמים מובילים ב-169 שקל. עם זאת, קשה לנו מאוד לדעת איך המכירות, כי החג עוד לא חלף. הסופ"ש הקרוב אמור להיות חזק ביותר במכירות וכך גם יום א'".
איזה בושם מככב אצלכם ואיזה בושם יצא מהמגוון?
"ג'סטין ביבר. אנחנו משיקים עכשיו את הבושם השני שלו. הורדנו את הבשמים של בנטון מהמדפים כי הם לא עבדו טוב. בושם מצליח תופס 2%-3% נתח שוק בזמן ההשקה ואחר כך יורד לנתח של אחוז. בושם קלאסי כמו שאנל 5 שורד 100 שנה".
שמיר הוא גם היבואן של בקבוקי MUM ויש עלייה גם במכירות שלהם. "היתה עלייה רצינית במכירות, בין 25% ל-30%. הסיבה לכך היא שומרי הכשרות. הם מחליפים את הבקבוקים לפני הפסח".